Ridlektioner

N

Nadin

Jippi :rofl: Jag ska börja ta ridlektioner.Fast inte hos en ridskola istället hos en privar tjej som är duktigt att lära ut.
Eftersom jag redan rider i skogen med min häst,tycker jag att styrningen kan jag .jag skulle behöva öva balans övningar på hästen.
För att! Om min häst byssar till sig slipper jag åka av så lätt.
Vad tycker ni vilken övningar ska jag "kräva" att vi gör? så att min balans blir riktigt bra på hästryggen

Sv: Ridlektioner

En bra grej är att din ridlärare har hästen i longerlina. Då kan du koncentrera dig på balansen och behöver inte hålla reda på hästen.

Barbacka är tydligen förgrymat bra, red så i ett år på gamlingen å jag har åkt av en gång på nästan två år, å då blev jag först avdragen mot en vägbom för att det var en farlig sten på andra sidan om hästen =). jag har suttit kvar genom tvärnitar från galopp när vi har kommit fram till en bäck som går under vägen, å då är det ingen bro där utan det är ett sådant där järnör under marken. å stå blir hon sur ibland på mig när jag kräver saker så kickar hon å då sitter jag oxå kvar =)

moonlightgarden skrev:
Barbacka är tydligen förgrymat bra, red så i ett år på gamlingen å jag har åkt av en gång på nästan två år, å då blev jag först avdragen mot en vägbom för att det var en farlig sten på andra sidan om hästen =). jag har suttit kvar genom tvärnitar från galopp när vi har kommit fram till en bäck som går under vägen, å då är det ingen bro där utan det är ett sådant där järnör under marken. å stå blir hon sur ibland på mig när jag kräver saker så kickar hon å då sitter jag oxå kvar =)

Önskar jag hade den balansen.Efter min senaste galopp som slutade med att jag ramlat av börjar jag tappa självförtråendet,vilket märker hästen och vill inte riktigt lyda mig,som ex hon vill välja själv vilken väg vi ska ta.
Broblemet är att jag vet inte när hon kör med mig :mad: eller är det rädsla som gör att hon inte vill dit jag vill :mad:

Nadin skrev:
Önskar jag hade den balansen.Efter min senaste galopp som slutade med att jag ramlat av börjar jag tappa självförtråendet,vilket märker hästen och vill inte riktigt lyda mig,som ex hon vill välja själv vilken väg vi ska ta.
Broblemet är att jag vet inte när hon kör med mig :mad: eller är det rädsla som gör att hon inte vill dit jag vill :mad:

Då kan du väll strunta i galoppen på ett tag å jobba upp balansen i skritt å trav först, å seddan fortsätta med galoppen efter det och börja med denna inne på bannan å jpobba upp en säkerhet hos dig själv.
Kan bero på din osäkerhet, eller så testar hon om hon kommer undan med det eller inte. Min lilla bimbo gjorde det när jag började rida själv utomhus med henne, skulle förbi en infart, nehe du tyckte hon, utan backade in där å höll på i en halv timme innan jag fick henne att fortsätta framåt. Å vi hade ridit längst denna väg flera gånger tidigare, hästar är ju så att säga inte dumma...

Ja, att rida utan stigbyglar är en bra övning. Man behöver ju inte hålla på så länge åt gången men att åtminstone börja ridpasset utan gör ju över huvud taget att man kommer ner bättre i sadeln. Barbacka är också bra men det förutsätter ju att man tar det så pass lugnt att man inte riskerar olyckor och har en häst som det fungerar bra på.

Men som någon annan skrev så är sitsträning med hjälp av att bli longerad väldigt givande, då har man tränarens ögon på sig hela tiden och man kan bara koncentrera sig på hur man själv sitter och KÄNNA hur hästen rör sig utan att behöva rida. Man börjar såklart i lugna gångarter och sen galopp och sedan kanske nåt litet skutt på lina.

moonlightgarden skrev:
Då kan du väll strunta i galoppen på ett tag å jobba upp balansen i skritt å trav först, å seddan fortsätta med galoppen efter det och börja med denna inne på bannan å jpobba upp en säkerhet hos dig själv.
Kan bero på din osäkerhet, eller så testar hon om hon kommer undan med det eller inte. Min lilla bimbo gjorde det när jag började rida själv utomhus med henne, skulle förbi en infart, nehe du tyckte hon, utan backade in där å höll på i en halv timme innan jag fick henne att fortsätta framåt. Å vi hade ridit längst denna väg flera gånger tidigare, hästar är ju så att säga inte dumma...

Ungefär gör min häst likadant ibland går hon förbi saker sen vissa dagar vill hon inte :mad: Jag vågar inte pressa henne ännu ,då hon kan hon bussa till brukar testa två gånger att försöka gå förbi ex hus går det inte så stiger jag av och leder förbi henne.
Kanske skulle jag sitta kvar och kräva att hon gör som jag vill? Vad tror du?

Nadin skrev:
Ungefär gör min häst likadant ibland går hon förbi saker sen vissa dagar vill hon inte :mad: Jag vågar inte pressa henne ännu ,då hon kan hon bussa till brukar testa två gånger att försöka gå förbi ex hus går det inte så stiger jag av och leder förbi henne.
Kanske skulle jag sitta kvar och kräva att hon gör som jag vill? Vad tror du?

Ja du bra fråga, jag sitter ju aldrig av min ponny och leder henne förbi, dels för att jag vet att hon är som sin matte, envis som jag vet inte vad, blir sur på en när man säger att hon ska göra på ett visst sätt och hon inte vill, och hon är den häst med högst rang i våran hage...
seddan vet jag även att när hon kom så var hon rädd för bommar, fjantar sig nu oxå, men mest för att det är roligt och inte allas på samma sätt, efter ett par tre gånger springer hon i full fart om hon får å tycker det är skitkul. Det gick då att få henne över när man satt kvar på och seddan när man satt av så gick det inte alls.
Anledningen till att jag inte sitter av är för att jag vet att min ponny då känner som om att hon vinner slaget, ¨då är ju frågan om du ska sitta av eller inte beroende på hur din häst tar att om den inte vill förbi någonstans så sitter du av å ledder förbi den, tar den då det som en vinst av slaget, eller som att matte är snäll, eller utnytjar att du är snäll å på så sätt slipper gå förbi någonting först som den anser kan vara lite farligt, är den mycket farligt skulle det ju gå åt andra hållet i bra fart liksom :D å så fins det säker trettio olika varianter till utav detta frågeställandet...

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025