Ridklubb anmäls för djurplågeri

Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Mjaa djurplågeri kanske är att ta i men en hage jag passerar dagligen retar mig ordentligt! Jag har själv haft hästar i tillhörande stall (då med annan ledning). Det som nu är tre hagar och en "ledgång" var då en hage som var lagom för två-tre hästar. I en av hagarna har denna s k vinter stått en kallblodshäst med lera upp på halva skenorna. Personalen (?) vill inte så gärna gå ut i gyttjan utan när det ska serveras utelunch står man på andra sidan tråden och slänger in en hösilagegiva. Hästen tar ett steg fram och slurp försvinner käket ner i skiten. Man gjorde nyligen ett halvhjärtat försök att dränera med mycket tveksamt resultat, kallblodet verkar ha flyttat eller så har den parkerat inne. Nu går en mindre och lättare häst i smeten, den står i alla fall en bit in i hagen där det är hyggligt torrt Då ställer man sig frågan får denna lilla häst någon frukost/lunch alls? Jag har alltså aldrig sett sådana mängder med gyttja i ett grindhål!!
Detta är ett inackorderingsstall med tjusiga skyltar och mycket "attityd", hagen går alldeles intill vägen med hyfsat mycket trafik. Bra reklam, va :angel:
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Retar mig också på detta i några andra stall:/ hästarna går en och en i rutor, kanske 10x10m med sådan otrolig lera. Hur kan man få för sig att ha så små hagar men inte preppa marken alls? En lastbil med stenmjöl kostar ca 3000 kr. Lägger man in det i sin hästs hage när det är torrt ute håller det mkt bra, minst en säsong. Men nej, de får stå där i gyttjan. Hälla i lite sand när de redan trampat upp allt är ju hopplöst... Samma hästar får i många fall dyr utrustning och träningar, men grus får de inte. Sen kan det ju vara ägarna till anläggningen som inte vill, men det tvivlar jag på.

Men denna vinter har varit hemsk, regn och elände! Så jag förstår problemen... Mina hästar har gått på grus nu ett par dag, har stängt för så de inte kommer ner på åkern. Marken blir överbelastad med allt regn och ingen tjäle :(
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Bra att någon faktiskt äntligen anmäler detta, då det finns många stall med väldigt leriga hagar. Som år efter år används utan att någonting görs för att förbättra hagsituationen.
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Bra att problemet med leriga hagar tas upp. Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att ha en häst i en hage där leran går upp över hovarna, antingen så grusar man, byter hage eller ordnar det på annat sätt. Det är fruktansvärt hur det ser ut på vissa ställen, och att "det blir så" är liksom ingen ursäkt.. Dags att folk tänker till.
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Lider hästarna? På riktigt?
Jag är inte så säker på det.
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Fast lider hästar av tex för lågt i tak? Trots det får stallägare order om att höja taket om det saknas ett par cm?

Och på en ridskola jag var på för några år sedan som också hade väldigt lerig hage så hade hästarna ofta tappskor och framför allt hovbölder och det gör ont. Hovbölder kan naturligtvis komma ändå men det var mååånga hovbölder där och ett antal tappskor som låg djupt nere i leran. Och för att förebygga just hovbölder rekommenderas det väl oftast att se till att hästen inte står i lera utan kan vistas i en så torr hage som möjligt?
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Jag gjorde en anmälan till Djurskyddet för att ett antal hästar stod till framknäna i sin egen skit, utan att varit ute eller fått vare sig mockat eller strött på veckovis.
Där kan man snacka vanvård.
Att få gå ute i friska luften, i lera "över hovarna" (som nån tyckte var en gräns), borde vara himmelriket för hästar om man jämför.
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Vid sådana hemska förhållanden hoppas jag hästarna blev omhändertagna på stört? Och jag hoppas verkligen inte det är speciellt vanligt i Sverige att hästar hålls på det viset?

Men det är väl inte fel att försöka ge hästar även bättre hagmiljöer? Och eftersom det verkar finnas många stall med väldigt leriga hagar så kanske en anmälan om djurplågeri är det som behövs för att någonting ska göras?
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Tyvärr inte. Och en häst var "inte så mager om man tänker på hur gammal den var".
Accepteras undernärning mer på gamla djur?

Givetvis ska man försöka hålla bra hagmiljöer.
Men när jag tänker "hage", så tänker jag en naturligt, större hage, där det bitvis är upptrampat. Men att större delen av hagen är bättre.

Pratar vi rasthagar i mindre storlek, så håller jag med. De ska vara preppade för att klara sig.
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Men då är väl frågan om de som hade hand om din anmälan verkligen gjorde sitt jobb? Det verkar ju inte så och då undrar man om de var lämpliga för sitt jobb?

Från tidningen ridsport
Enligt anmälaren står det stora antalet hästar som finns på ridklubbens anläggning i en halv meter lera när de är ute i hagarna.

Det verkar ju faktiskt inte vara så att bara en liten del av hagarna är leriga och då är det väl bra om en djurskyddsinspektör verkligen åker ut nu och konstaterar hur det ligger till? För kommer det in en polisanmälan så måste väl kontrollen göras snarast? Sen får man ju hoppas att inte skribenten har överdrivit å det allra grövsta något som tyvärr också kan hända

Enligt Sveriges Radio har ridklubben försökt lösa dräneringen i sina hagar utan att lyckas

Ja men då kanske de behöver tips och råd om hur de ska göra för att förbättra situationen?

ot
Börjar tydligen en dokumentärserie om Djurskyddsinspektörer den 9 jan det måste jag nog se
 
Senast ändrad:
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Halv kl*

Denna vinter är ju extrem med. Jag som aldrig har lera i mina hagar (sandmark) har nu helt plötsligt lera vid grinden. Nu är ju hagen 2 hektar till 3 hästar, så att det är 4-5 meter lera vid grinden lider de nog inte nämnvärt av, men de gillar det inte. De kommer inte in på kvällen som de brukar utan man måste locka på dem rätt rejält. De sjunker precis nedanför hovarna, så de är onekligen lite bortskämda.

Det blir nog att gräva ur och fylla i med sten eller sand av något slag till våren. Jag avskyr lera och skulle faktiskt aldrig ställa min häst i ett stall där det är mkt lera i hagarna annat än vid grind och vatten.
Men precis som CK så tycker jag nog att det krävs extrema mängder lera innan det kan räknas som djurplågeri. Och är det bara lera på ett ställe i hagen och torrt på andra så är det nog inte djurplågeri oavsett.
 
Sv: Ridklubb anmäls för djurplågeri

Men alltså, det här är ju en icke-nyhet på ett sätt...

Det är alltså en privatperson som har skickat in en anmälan. Det är inte så att ridklubben har fått ett föreläggande om att dom måste fixa hagarna.

Jag blev anmäld en gång för att vattnet i kaninburen var fruset. Det var -20 grader ute... Needless to say, inspektörn hade inget att ge mig ett föreläggande om...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridklubbarna i länet sluter upp för att hjälpa Jokkmokks ridklubb som är en av föreningarna som råkat ut för en förskringning i...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Växjö ridklubbs nuvarande anläggning håller inte måttet och måste byggas om, skriver Smålandsposten. För att finansiera detta satsar...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenljunga Ridklubb har hamnat i en riktig långbänk. Under flera år har diskussioner förts med kommunen om att klubben ska köpa...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På torsdagen testade ungdomssektionen i Gamleby ridklubb en för klubben helt ny tävlingsform: tvåbenshoppning. Gensvaret blev bra. ...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp