rider för lite för o behålla musklerna?

U

Uddatyp

ja har gjort så nu i kanske 3 veckor att ja rider 2-3 ggr i veckan i ridhuset och tränar dressyr ordentligt, och sen dom andra dagarna bara skrittat ut längre runder med lite trav o så.

kan de påverka musklerna eller nåt? kan dom tappa muskler genom att gå så? lite rädd att ja kanske rider för lite?
eftersom vägarna inte direkt är bra här just nu..dom är väldigt hårda o så så har ja inte så mycke val och ja vill inte motionsrida i ridhuset.

måste nämligen antagligen fortsätta såhär tills de blir lite mjukare i marken o så.

hur mycke krävs de att hästen är igång för att den inte ska tappa nåt i muskler?

Sv: rider för lite för o behålla musklerna?

Musker bygger du ju bra i skritt!! Väldigt bra till och med. Ut i skogen och gå över stock och sten, pulsa i snö och klättra i backar. Det blir fina muskler!! Och om du sen kombinerar med dressyr i ridhus låter det ju helt perfekt!!:)

Konditionen är det väl lite svårare med däremot. Men grundkonditionen håller du ju uppe genom att rida som du gör nu. Så får du bygga upp den riktiga konditionen i vår!!

Jag har varken ridhus eller volt, och tränar mina 4 hästar på vägarna och i skogen. Allt som görs i ett ridhus går ju att göra ute också :idea: Jag rider western och övar på sånt som ingår där i tävlingarna, jag hoppar i skogen, klättrar, kör o.s.v. Och mina hästar har fina muskler och kondition. Tycker absolut att du ska fortsätta att vara ute med din häst, det uppskattar den säkert, inte så spännande att bara sitta i ett ridhus. Om du fortfarande har snö kvar där du bor så är ju det jätte bra träning också. Jag har passat på att utnyttja djupsnön och tränat mina hästar nu :)

Du kan ju träna med att klättra och gå i den djupaste snön, detta har jag gjort som "styrka o konditions-träning" med min egen häst som har varit i väldigt dålig kondition ett tag.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 163
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 900
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern