Rida växande häst

sasucatu

Trådstartare
Har ett 5 årigt sto. Hon har plötsligt vuxit och blivit högre bak igen, säkert 1-1,5 cm högre kors än manke. I våras såg hon inte ut såhär, så det har hänt under sommaren. Hon har vilat en period under sommaren och sedan blivit ganska så lugnt riden. Ca 2 ordentliga träningspass per vecka nu senaste 2 månaderna. Riden ca 4-5 dagar/vecka.

Vet ej om hon kommer att växa mer, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med träningen. Ska jag ställa av enne ett par månader eller ska jag bara ta det lite lugnt?

Hennes mamma växte också väldigt länge, 6-7 års åldern enligt uppgifter.

Hoppas ngn har tips. Man vill ju inte förstöra sin älskling :love:

Sv: Rida växande häst

Då min häst haft växtperioder har jag varit noga med att vila honom ordentligt. Han har haft perioder då jag lämnat honom i fred helt och hållet då han fått gå i hagen och skrota. Sen har vi haft perioder då vi bara tagit det lite lugnare, med mycket arbete från marken och kanske inte så mycket ridning. Var lyhörd för hästen bara så går det säkert bra!

Lycka till!

Min 5-åring drog iväg och växte ännu mer i våras, jag red på som vanligt ca 5 dagar i veckan men red kortare lugna pass och inte så mycket på bana. Sen hade hon en vecka sammanhängande vila när jag tyckte hon kändes lite hängig att rida

Vet inte om det var rätt, men hästen ser fin ut och verkar trivas.

Om du märker att din häst börjar säga nej är väl lite vila inte fel.

Tack till er båda.

Hon har inte protesterat på ngt vis, det var lite därför jag undrade om jag ska rida henne eller inte. Det vore ju enklare om hon sa NEJ! :smirk:

Men men, hon ska få ta det lite lugnare nu, sen blir det nog vila ngn vecka i nov (ska rida kurs snart, så jag kan inte ställa av henne helt än) o så kring jul!

jag tycker att du kan rida på som vanligt. bara för hästen växt 1 cm under sommaren så stör det absolut inte träningen. men du kanske ska tänka på att ta det ganska lugnt(skritta) om hon ofta står å vilar bakhovarna lr rycker med bakbenen när du kratsar hovarna.

Jag tycker det inte är farligt att du rider hästen, den har juh hunnuit bli 5 år. men var noga med att hästen får vila. Och onödigt att rida en växande häst för hårt! :)

Ok, det verkar på er som att ni inte tycker att det är ngn farra att rida ett par ggr i veckan!? Jag rider ju inte sten hårt... Tänkte ta det lugnare med henne till jul kanske! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV