Rida på volt, går på två spår

Mirre

Trådstartare
Min kallblodstravare har svårt för att gå på volten, spec i trav.
Han faller ut med bogen och in med bakdelen. Spec i traven.
Har nu börjat jobba mer med formen och han tycker det är lite jobbigt men försöker :) Men hur ska jag få honom att gå på voltspåret utan att bakdelen faller in? Han gör likadant vid longering och tömkörning.

Sv: Rida på volt, går på två spår

Vet inte hur mycket din häst är riden.
Hade liknande problem med min häst för några år sedan, men bara i höger varv. Jag "tänkte" öppna när jag red och det hjälpte. Alltså att rikta in sig på att kontrollera och kunna flytta framdelen. Det här var nog ett "flummigt" svar, jag har lite svårt att förklara teoretiskt...

Rid på större volter? Har han svårt att böja sig då med? Jag rider ju en varmblodstravare som inte orkade bära sig på mindre volter i början, utan som man fick jobba på att böja på större volter i början innan hon musklat upp sig. Nu funkar även mindre volter.

han har stått ett bra tag till och från, pga av småskador och sånt trassel så har satt igång honom ordentligt nu. har börjat om lite med gunderna på honom nu, så är ju inga höga krav.

CeciliaW: jodå vi rider på stora volter. Dock har dom en tendens att minksa i storlek :crazy: Helt plötsligt är volten jätteliten, men det jobbar vi på och det blir bättre

Jag försöker med ett till flummigt svar:
fick för mig att din häst inte bjuder riktigt framåt på innersidan, alltså inte söker stöd riktigt på inner tygel? Rent spontant tänker jag att man skulle försöka rida hästen ganska rak, koncentrera sig på ytter bog. När framdelen kan kontrolleras hänger bakdelen med. Det är lättare att rätta framdelen än bakdelen.
Angående volter är det bra att tänka sig volten som mångkantig istället för rund, att man leder med sig hästen i varje steg med hjälp av ytter skänkel och en lätt och mjuk inner hand.

Zindy16 skrev:
CeciliaW: jodå vi rider på stora volter. Dock har dom en tendens att minksa i storlek :crazy: Helt plötsligt är volten jätteliten, men det jobbar vi på och det blir bättre
Då tycker jag att du ska träna på att rida på volter. Börja med en riktigt stor volt och se till att han kan gå böjd på den, och minska volten tills han börjar falla ur i bogen - då ökar du storlek igen. Rid kontrollerat och träna på att öka och minska volter som är så pass stora att han ORKAR bära sig, och rid i båda varv. Med tiden kommer han nog orka bära sig på mindre volter också.

Så har jag jobbat med varmblodstravaren jag lånar, och hon kan bära sig på riktigt små volter nu.

Det man kan prova är att göra volten större..Det är viktigt för dig att din blick ser din väg.. för ofta är det så att många tittat innåt i volten vilket automatiskt gör att hästen får hjälper som säger till den att volten ska bli mindre. Man kan även göra en "fyrkant" av volten..Och sedan ta bort hörnen allt efter som ..och på så vis hamna på volten igen..Det är noga i denna övning att man verkligen rider i hörnen och att man förbereder hästen väl.
En tränare sa till mig en gång ..En volt är inte bara en cirkel.. den har 2492305 miljoner hörn..som måste ridas..

det som oxå är bra med övningen med fyrkanten är för att man rätar ut hästen mellan hörnen så den blir rak..otroligt nyttigt på en häst som skjuter ut än det ena än det andra..

jag hade försökt att ställa honom utåt med skänkeln lite framför normalläge för att få in bogen och samtidigt flytta bakdelen för innerskänkeln på volten, för att få tag på yttersidan ochså såsmåningom kunna vända och flytta framdelen för ytterhjälperna. när han är där så kan man först rakrikta o sen såsmåningom smyga över ställningen inåt. jag vet inte hur mkt din häst e riden eller hur mkt han orkar, men detta e det spontana jag tänker när jag läser inlägget :)

Tack för alla tips!
Ska tänka på det ni skrivit och prova mig fram.:bow: :bow: :)

du har fått många bra svar, och som flera skriver så är det viktigaste att först och främst få hästen liksidig och kunna rakrikta, innan hästen kan gå stadigt för yttre hjälper och bära sig själv är det ganska lönlöst att försöka få den att bära sig rätt på böjt spår, särskilt med ryttare på ryggen. att din häst går på dubbla spår även vid longering och tömkörning som du skriver, då den inte ens har ryttare på ryggen, säger mycket om att den inte är tillräckligt självbärig och stark ännu.

jobba mycket som Qodrofenia skriver med att rakrikta hästen även när du ställt den på en volt, dvs räta ut och rid "hörn" för yttre hjälper. att rida utåtställda volter för att få tag på ytter kan också hjälpa, men då måste du även där vara noga med att balansera upp hästen, inte bara böja den utåt.

sen måste du tänka med en häst som går på dubbla spår, att det inte är bakdelen du ska flytta efer vad framdelen är nånstans, utan tvärtom - framdelen ska rätta sig efter bakdelens spår! Vanligt att man som ryttare gör fel där och försöker korrigera bakdelen, tex genom att dra bak skänkel och börja knyckla.

låt hästen också bära sig själv så mycket det bara är möjligt, dvs "bär" inte hästen i handen eller dra ihop den för mycket innan den är helt självbärig och framför allt liksidig.

aha, samma probelmatik som med mitt varmblod. Vänster varv är riktigt tungjobbat och hon skjuter ut bogen. Jag har löst det genom att till största delen jobba henne från marken. Satte på bröstselen och tog långtömmarna. Jobbade några varv ( i trav), bytte håll, tog några varv osv. Hon hade ändå svårt att ge efter i sidan så jag flyttade ner vänstertömmen från ringen på ryggen till en ring som jag hade fästit en bit ner på selen. Hon gav då efter i sidan, bogen kom på plats och hon böjde sig. Detta är något vi övar 2-3 gånger i veckan och det blir så sakteliga bättre.

Backa bandet lite. Börja med skritten så att den får träna upp sig och orkar i skritt först. Sen som någon skrev, ta med yttersidan i varje steg, bogen. Själv kan du fästa blicken i mitten på volten då vrids ditt axelparti lite inåt. Lycka till.

rid på stor volt först sen variera storleken på volten, minska-öka sakta + var noga med att ställa inåt. kan vara bra att variea oxå kanske.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama