Rida på kullersten

Sv: Rida på kullersten

Beridna högvaktens hästar har iaf broddar bak bara på alla fyra året om (och tån är lite avrundad för att rulla bättre på sten/asfalt).

Är det förresten kullersten eller gatsten du menar?

Senast ändrad:

gatsten hade jag nog ridit på utan brodd, är ju lagom platt. kullersten hade jag nog eventuellt broddat för i trakterna om det är en längre sträcka, men kullersten är ju inte så vanligt att ha som vägbeläggning längre sträckor.

+ Buck

Vet inte ens skillnaden :-o inne i lund är det, vet inte sträckan ännu. Gissningsvis inte så långt men långsamt, vi ska släpa på fint folk i höga klackar tror jag :-P

Gatsten är det då ^_^ finns bara en liten liten återvänds gata med kullersten i lund :)

Har sett gamla skor med "hakar" i trakterna, för att körhästarna (vill jag minnas att det var) inte skulle halka på gat/kullerstenarna (jag vet heller inte skillnaden ;) ).

Fast kullersten ÄR gatsten (som inte blivit bearbetad). Platt gatsten heter tuktad gatsten. Om man nu får lov att leka språkpolis. O_o

Gatsten = 4kantig kub,
Kullersten = ej bearbetad sten

:p åtminstone här heter det det.

jag hade broddat i trakt med så låg brodd du kan få tag i. Jag har kört folk på marknader där jag bor, på gatsten och det är halt på riktigt.
Jag bor inte så långt bort om du vill låna korta brodd.

+ Buck

Vet inte ens skillnaden :-o inne i lund är det, vet inte sträckan ännu. Gissningsvis inte så långt men långsamt, vi ska släpa på fint folk i höga klackar tror jag :-P

Mitt svar gäller iaf det som brukar kallas kullersten, men väl egentligen är vanlig gatsten.
Hur det är att rida/köra på riktig kullersten har jag ingen aning om ;)

Jag har ridit en del på vaktparad och liknande i min hemstad, för herrans massa år sen. Då red vi bland annat på gatsten (smågatsten, för att vara exakt).
Vanlig skoning, inga brodd, och hästen hade såvitt jag minns aldrig några problem med fäste. Så för ett enstaka tillfälle (som jag antar att det är?) skulle jag inte gjort någon speciell åtgärd med skoningen.

Förr bodde jag på en väg där det låg gatsten. Med andra ord var hästarna tvugna att gå på denna varje dag. Skulle man rida så fick man skritta minst 500 meter för att komma till asfalt. Hade aldrig problem med fästet för hästarna vid vanligt väder. Enda gången det blev väldigt halt var när det var frost eller ett minilager med snö på. Då fick man hålla sig i kanten om man inte hade brodd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur