Sv: Rida på graman mm
Jag är utbildad på stenåldern när hjälptyglar inte var ett alternativ. Här kommer mina råd.
Har hästen inte blivit tränad på ett halvår så börjar man med att träna den till till en bra grundnivå i muskelstyrka och kondition - innan man begär samlande rörelser av den som kräver sådan styrka och kondis. Annars lär man hästen fuska, och sliter på den med träningen.
Grundträningen bör ske främst i skritt, på raka spår och varierat underlag. På böjda spår kommer den otränade hästen att spänna och luta sig istället för att bära innan den blivit stark nog för det, och det sliter enormt på frambenen. Mjukt underlag sliter på senor och leder.
Nu kanske hästen ifråga har hållts igång och bara dressyrträningen brustit? Träna då mest lösgörande övningar i början för att mjuka upp kroppen (serpentiner, sidvärtesrörelser, massor av halter, övergångar och tempoväxlingar som även är bra för uppmärksamheten och att få fram ett finlir i hjälpgivningen). Varva med mer muskelsättande, t ex klättring, långa lugna canterpass eller långa skrittpromenader i öppen form, gärna över stock och sten.
På ridbanan i början bör det vara korta dressyr pass och mest skritt. Jag föredrar att värma upp med en ordentlig vända ute först, för att slippa för långa pass på det mjuka underlaget. Mest lösgörande övningar, men varva med korta moment med t ex rakriktande, korrigerande och / eller samlande rörelser (ett par steg öppna / sluta, halvhalter) som varvas med att hästen får pusta och slappna av, sträcka framåt - nedåt. Lägger man upp träningen så, kommer hästen att behålla sin motivation att arbeta och anstränga sig. De lösgörande rörelserna gör att hästen kommer att söka sig mot rätt form av sig själv, så länge man har bjudningen framåt. De samlande stärker den succesivt så att den orkar mer efterhand och man kan kombinera rörelserna i längre sessioner mellan pustpauserna.
När man ökar arbetsmängden på en häst som ska bygga grundstyrka är det viktigt att lägga in vilodagar för muskelsättning. Två i veckan brukar vara lagom på vuxen häst som har tillgång till bra hagar. Någon dag kan man dessutom tömköra eller longera istället för att rida, men korta pass på den otränade hästen. Det är jättebra för muskelsättning och framåtbjudning att löshoppa låga gymnastikhinder och kliva över cavalettibommar i samma veva.
Men använd inte tömkörningen som ett sätt att dra ihop hästen i en för snäv ram - jag har sett det alldeles för många gånger! Det lär den bara att fuska med snygga halsböjar, om den inte är stark nog för sådant arbete. Tömkörningen kan komplettera dressyrträningen genom att fungera som lösgörande arbete, eller genom att förbereda hästen för nästa steg av samlande arbete utan belastning från ryggen, och genom att man kan se hur hästen faktiskt orkar arbeta och bära sig just nu, vad man behöver arbeta mer på osv.