Rida på graman mm

T

TotallyLost

Hej alla dressyrryttare (och ni andra)
Om man ska börja träna en häst i dressyr, som typ inte har blivit tränad på mer än ett halvår...
Vad tycker ni då om att rida på graman, som en hjälp på traven med formen???
Vad tycker ni om att tömköra hästen så den får lite mera ryggmuskler???
Har ni några andra tips???
Tacksam för svar :D

Sv: Rida på graman mm

tömköra är jättebra, galoppera i snön o klättra.
men graman för form tror inte jag på. men jag ska inte säga så mkt, händer att jag rider/ridit mina hästar på det ute o så.

tömkörning tycker jag verkar väldigt bra.. själv kanja inte de nå vidare men ösnkar att ja kunde.
graman,,, ja d e en svår fråga. har längevarit motståndare mot graman.
men en gång sa en tränare till mej att kan man rida sin häst på tygeln så är det inget fel att använda graman i stärkande syfte under en speciell övning. och de tåls att tänka på ...
nu närja red igång minponny som vilat 2 år o dessutom fått föl så red ja henne på graman ,,,skritt o trav. men hon har så himla svårt o ta stöd så ja ville bara få henne lång o låg o liksom börja om på ny kula.
nu skipparja gramanen o rider henneutan fast de inte är nån perfekt form hela tiden. dessutom e hon mycket mer harmonisk o lugnare utan graman.
vet man vad man gör e graman en bra hjälptygel.

Då är min fråga : Vad är det för vits med att rida med graman i stärkande syfte om man redan kan rida sin häst korrekt på tygeln.

Varför ska du ha graman? Jag tycker personligen det är en bra hjälptygel, men i många fall är den onödig.

Jag är utbildad på stenåldern när hjälptyglar inte var ett alternativ. Här kommer mina råd.

Har hästen inte blivit tränad på ett halvår så börjar man med att träna den till till en bra grundnivå i muskelstyrka och kondition - innan man begär samlande rörelser av den som kräver sådan styrka och kondis. Annars lär man hästen fuska, och sliter på den med träningen.
Grundträningen bör ske främst i skritt, på raka spår och varierat underlag. På böjda spår kommer den otränade hästen att spänna och luta sig istället för att bära innan den blivit stark nog för det, och det sliter enormt på frambenen. Mjukt underlag sliter på senor och leder.

Nu kanske hästen ifråga har hållts igång och bara dressyrträningen brustit? Träna då mest lösgörande övningar i början för att mjuka upp kroppen (serpentiner, sidvärtesrörelser, massor av halter, övergångar och tempoväxlingar som även är bra för uppmärksamheten och att få fram ett finlir i hjälpgivningen). Varva med mer muskelsättande, t ex klättring, långa lugna canterpass eller långa skrittpromenader i öppen form, gärna över stock och sten.

På ridbanan i början bör det vara korta dressyr pass och mest skritt. Jag föredrar att värma upp med en ordentlig vända ute först, för att slippa för långa pass på det mjuka underlaget. Mest lösgörande övningar, men varva med korta moment med t ex rakriktande, korrigerande och / eller samlande rörelser (ett par steg öppna / sluta, halvhalter) som varvas med att hästen får pusta och slappna av, sträcka framåt - nedåt. Lägger man upp träningen så, kommer hästen att behålla sin motivation att arbeta och anstränga sig. De lösgörande rörelserna gör att hästen kommer att söka sig mot rätt form av sig själv, så länge man har bjudningen framåt. De samlande stärker den succesivt så att den orkar mer efterhand och man kan kombinera rörelserna i längre sessioner mellan pustpauserna.

När man ökar arbetsmängden på en häst som ska bygga grundstyrka är det viktigt att lägga in vilodagar för muskelsättning. Två i veckan brukar vara lagom på vuxen häst som har tillgång till bra hagar. Någon dag kan man dessutom tömköra eller longera istället för att rida, men korta pass på den otränade hästen. Det är jättebra för muskelsättning och framåtbjudning att löshoppa låga gymnastikhinder och kliva över cavalettibommar i samma veva.
Men använd inte tömkörningen som ett sätt att dra ihop hästen i en för snäv ram - jag har sett det alldeles för många gånger! Det lär den bara att fuska med snygga halsböjar, om den inte är stark nog för sådant arbete. Tömkörningen kan komplettera dressyrträningen genom att fungera som lösgörande arbete, eller genom att förbereda hästen för nästa steg av samlande arbete utan belastning från ryggen, och genom att man kan se hur hästen faktiskt orkar arbeta och bära sig just nu, vad man behöver arbeta mer på osv.

Tömköra är jättebra. men att rida med grammantygel på en häst som inte är i form ännu är verkligen inte en bra idé. Anledningen är att grammanen gör att hästen inte kan kämpa emot och på så vis kan det lätt bli så att man överanstränger muskulaturen utan att man själv märker det. Man får ta en sak i taget. Det är inte alla som kan känna om hästen spänner sig eller inte på grammanen, det bästa vore att göra som du sa , tömköra , sen kan du kanske köpa en chambon som hjälper hästen att söka sig framåt nedåt när du tex longerar. Jag är egentligen väldigt negativt inställd till grammantyglar , men om du verkligen vill rida med det tycker jag att du sa vänta tills hästen har kommit upp i lagom form , och aldrig för länge. Känner du dessutom att hästen känns avslappnad tycker jag att du ska ta av den genast , som en liten belöning. :)

När jag köpte min häst hösten-03 var hon helt omöjlig att rida ,man såg bläsen uppe i skyn hela tiden ,hon bara slängde med huvudet och kämpade emot tygeln. Jag lade ner ridningen då hon ändå var dräktig. PÅ våren efter fölning (fölet dödfött) åkte vi till tandläkaren och drog ut vargtänder och fick fixat vassa kanter.
Efter det började jag tömmköra henne med graman fattning och efter 2-3 veckor började jag rida henne med bara martingal. Det var en helt annan häst nu arbetade hon med ryggen och i en avslappnad form. Jag är emot att rida på graman ,men för att ändra form på en häst i tömmkörning är det jättebra för man ser om hästen går rätt eller ej. Jag brukar börja på volt med inner tömm genom bettringen och fäst i jorden och ytter genom tömmringen på gjorden genom bettring och fäst i gjorden. När hästen är mer van sätter jag båda som ytter och kör serpentiner och åttvolter och dyligt.

tömköra e jättebra,men grammen behöver du inte om hästen går i form,den KAN vara bra om man har en felriden häst

Jag läste ett mycket bra citat häromdan: "Den ryttaren som rider med gramantygel (och andra hjälpmedel) talar bara om för omvärlden att den inte kan rida."

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka