Rida in travare

T

Therese & Milo

Hej!
Jag ska börja eller har börjat rida in en travare, Nu vill ja veta hur ni gjort?

Sv: Rida in travare

Är det en travare som jobbat som travhäst förrut?

Exakt! :bow:

Jag vill även poängtera att det tar TID!

Många har bråttom och ska helst ha hästen i kort trav på volt och i galopp efter ett par månader. Det brukar inte bli så bra då... Räkna med nåt år eller flera! :cool:

1. Ta ut ryggveterinär(kiropraktor/massör -kombinerat) och tandläkare.
- prova även ut sadel med hjälp av en Duktig sadelmakare och se till att hästen trivs med bett och huvudlag i övrigt.
2. Sluta rid med tygeln.
3. Rid utan krav och håll dig borta från ridbanan tills du har en lugn, mjuk och avslappnad häst som njuter av ridningen i alla gångarter - galopp kan vara undantag.
4. Försök att hitta den låga formen. Bakbensarbetet kan du strunta i tills hästen läst sig att slappna av med lyft rygg och sänkt huvud.
5. Rid mycket i olika terränger/mellan träd för att träna hästen att få en uppfattning om sin storlek - och sina ben. Klättra för att få igång uppbyggnaden av rygg och bakdelsmuskulatur. Rid konstiga svängar runt täd och på oförutsägbara vägar för att göra hästen känslig för dina hjälper, samt mjuka upp kroppen och stretcha musklerna(travare är i regel stela hästar när de kommer från banan).

Det var första halvåret. ;)

Kan lägga till att det mest effektiva sättet att bygga upp en bra muskulatur och form på en ridhäst är att låta den arbeta fritt.

Longera och lär det röst kommandon.Om du rider endast skritt den första månaden.ev längre.Öva röstkommandon och skänklar.Rid inte för länge.

Rid inte för ofta första tiden, vill inte den ska ömma i ryggen, kombinera gärna ridningen med longering och promenader :) så lär ni känna varandra samtidigt, speciellt under promenaderna

Min travare var inriden = sutten på, men inte mer, så jag började att skritta på långa tyglar i ca 2 mån, ut i skogen, enstaka gånger i ridhus när det regnade eller var för mörkt.
Red henne på sidepull då hon blev stressad av att ha bett i munnen.
Red aldrig ensam första två-tre veckorna (gjorde det första gången, och då stack hon med mig i galopp... oskodd... :crazy: ) sedan tog jag henne på promenad ensam, slutligen red jag ensam.
Därefter bad jag henne trava utan att ha mycket tygelkontakt utomhus. Sedan tog jag hjälp av instruktör för att lära henne galoppfattningar på ett bra sätt.

Ett tips är att rida mycket i jobbig terräng, dvs, där det är snårigt, backigt och mycket upp och ner, som tintilar säger. Travare har ofta noll koll på benen, har bara gått på släta underlag på banan, så man måste lära dem att se efter var de sätter fötterna.
Cavaletti kan också vara en idé.
Och som sagt, rid konstiga vägar och träna gärna röstkommandon vid ex longering så att han/hon blir uppmärksam på dig.

Ja ska bara ridträna hästen för hästen ska fortfarande gå på travet..
Men ska ja göra skritta i flera månader ändå?

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
178
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern