Rida in skeptisk häst..

S

_smirnofff_

Hur skulle ni börja arbeta med en häst som är skeptisk till allt?

Han är inte så mycket hanterad innan. Men lyssnar bra på start, stopp, back & flytta åt sidorna.

Hur fort skulle ni gå fram med att vänja vid sadel, träns, tömköra, hänga på, osv

Sv: Rida in skeptisk häst..

Jag har haft ett par sådana hästar och det gäller att skynda långsamt. Hästen måste vara avslappnad när du hänger på den osv innan du sitter upp annars kan den bli skrämd.

Mycket hantering i form av rykt, kratsa hovar, promenader, longering mm innan du sitter upp. Låt det ta lite tid, ägna några veckor bara åt att lägga på täcke, vojlock, sadla tränsa mm. Hur länge har du hållt på med hästen?

En sådan häst bestämmer takten och tiden för varje sak den lär in. Har haft min skeptiker i 1,5 år, han fyller nu fem och är ej fullt inriden än. Det går inte att forcera fram något hos en skeptiker.

Därmot så smyger jag absolut inte kring dem för det brukar ofta förstärka utan jag gör allt med stor självsäkerhet och trygghet, och mycket upprepningar tills de klarar uppgiften avslappnade. För att gå vidare så vill jag ha avslappning i uppgiften. Sen är vissa skeptiker med överrekationer av naturen å har man inte tiden och tålamodet att vänta på dem så man slipper bakslag så ska man byta tycker jag.
Den stora nackdelen med skeptiker är just att de ofta är väldigt medgörliga men att man då går för fort fram och de tränas hela tiden under spänning i kroppen både vid mark och ridarbete och det slår till slut tillbaka i en häst som börjar krångla eller får skador.

låt hästen avgöra tiden, men från att du rider honom första dagen så ta ingen paus, utan låt han göra det han är bra på varje dag och beröm honom hela tiden så känner han väl att fan vad kul att få göra något jag är sååå bra på och då slutar han vara skeptisk ;) men ha inte bråttom med att rida ;)

min häst är 6år, travhäst, inriden ( påstås det) och sen avställd 2år, jag hanterad honom från marken i 3månader även att han var tränsvan och sadelvan, men träningen handlade bara om tillit och respect från oss båda till oss båda, och när han följde mig överrallt så lät jag sadla honom och tränsa honom när han var lös och han stod helt stilla, då kände jag att vi var på samma nivå och han hade accepterat mig som sin framtida ryttare.

sen har det ju inte alltid gått smärtfritt, men jag försöker träna honom med ett leende på läpparna, 1dag blev jag faktiskt gråtfärdig, då gick jag in och la ner träningen den dan. jag är övertygad om att hästen vill samarbeta så länge vi inte skyndar för fort fram;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama