Rida från Stockholm till Skåne! Hjälp!

L

louiiisaa

Jag och min kompis planerar som vårt 100 p projekt sista året i gymnasiet en riktig utmaning - nämligen att vi ska rida från stockholm till skåne. Syftet med ritten är att vi ska starta en kampanj i samband med turen för att samla ihop pengar till välgörenhet. Vi har ännu inte riktigt bestämt vad vi vill skänka pengarna till men vi håller på att sammarbeta med några olika organisationer.

Vi planerar att utföra ritten i maj/juni 2012 och börjar nu med att söka sponsorer samt planera vilka ridled vi ska ta, hur lång tid vi kan rida varje dag, var vi kan övernatta, vilken utrustning vi behöver osv osv. Vi är båda hoppryttare så distans är något helt nytt och spännande!

Vi söker även hästar att hyra som skulle vara tillräckligt vältränade för att orka denna tur. Tror inte riktigt våra hopphästar är bygda för att ridas flera timmar om dagen....

Alla tips, synpunkter, ideer, förslag - allt är varmt välkommet!! Som sagt, vi kan extremt lite om distans och vill gärna lära oss så mycket vi kan.

Sv: Rida från Stockholm till Skåne! Hjälp!

Det här är ju inte distansridning, om du menar tävlingsgrenen? Utan långritt. Distansridning går ju fort. Att rida 70-80 mil med övernattningar har inte mycket med distansridning att göra :)

Det var ett reportage i Hästfokus för något år sedan om två personer som reg genom Sverige, kanske värt att kolla upp?

Ni hinner träna om era hopphästar till nästa sommar, det är ju ett helt år. Jag antar att det är skritt och trav i huvudsak som kommer ifråga, och då tippar jag på att ni klarar att rida max 3 mil per dag..

Jag drar mig till minnes någon tjej som red från något land hem till Sverige. Det var en blogg. Hon hade en skimmel. Haha, någon som minns vem jag menar? Det var hiskeligt långt i alla fall :p

Låter jätteskoj!

Men jag säger som många andra. Träna upp era egna hästar, hästar fixar mer än vad man tror. Ta inspiration från distansryttarnas träningsupplägg och rid ordentliga långritter på helgen. Det kanske till och med finns någon Distansrittsclearround i ert område som ni kan vara med i, om ni skulle bli sugna.

Och framförallt, planera ritten så att ni har lättare etapper och vilodagar inlagda. Både för er egen och hästarnas skull.

Lycka till!

Läst bloggen.. Shit va coolt! En sån resa skulle jag alla gånger tacka ja till! Vilken upplevelse! Jag o pållen har hitentills gjort några små långritter i skåne, från 2- 7 dagar, o bara här omkring är det en upplevelse att rida omkring. Sjukt impad av Renate!:):)

Inte så mycke matnyttigt att komma med, men jag håller med resterande, all ide`att träna upp era egna hästar. Dom fixar det o ni kommer att komma hem med ett helt nytt o 100 gånger bättre förhållande till era hästar!:):) Hur bra det än är idag så med så många timmar ihopa kommer ni att växa ihop på ett helt annat sätt:)
O jag lovar! Hästarna kommer att älska denna utflykt!

ÅH, fattar ni hur sugen jag blev på att följa med, eller? :D :angel:

Nu är ju detta inte distansritt som tävlingsgren, utan långritt, men jag tror ändå på att låna en del från distansrittens träningsupplägg iom att det är en så pass lång långritt. Jag tror absolut att era hästar klarar ritten, med rätt träning (kan vara läge att börja nu. Inte för konditionens skull, utan hållbarheten) och förberedelser.
Träna långt och långsamt, på en så lång ritt tror jag på att hålla ett långsamt men stadigt tempo snarare än att vina fram längs leden för att sedan skritta resten av dagen. Rasta ofta (vatten, vatten, vatten, lunch, kissa, vatten. Både ni och hästarna kommer att behöva det.) under ritten och räkna med marginaler i tiden så att ni har tid att ta det i ett tempo som är lagom för er och hästarna.
Om jag var ni, skulle jag också förbereda genom att rida ett par mindre långritter (kanske 3-4 dagar, 2-3 nätter?), och då med packväskor och hela köret. Bekanta som ridit lite fler långritter genom livet, säger att det brukar kunna ta 3-4 dagar innan hästarna "kommit in i lunket", sen är det bara att lufsa på.

Det var Renate Larssen som red på araben Serena från Damaskus och hem. Hon bor i Uppsalatrakten idag, och läser till veterinär, sist jag hörde.

http://renatelarssen.blogspot.com/2007_07_01_archive.html är hennes blogg från ritten.

KL: www.thelongridersguild.com kan också kanske ge tips och idéer?

Jag skulle vilja komma i kontakt med denna Renate Larssen. Hennes blogg var från 2007 och utan mail adress. Någon som vet hur jag kan få tag i henne i dag?

Tack.

Om man, helt enkelt, söker på eniro, så har du svaret...

Ett tips! kolla på övriga sadlar till salu, Renate har en annons ute så där hittar du kontaktuppgifter.

*kl*

För några år sedan var det en man som red från Västervik till Spanien någonstans. Kan för mitt liv inte hitta något på nätet om det tyvärr men jag vet att det skrevs en del i lokalpressen i Västervik vid tillfället. Jag tror faktiskt att han hade ett svenskt halvblod eller liknande som han red på. En stor fux tror jag. :)

Han hette Johny Larson och var då (2004), 67 år och det var 2:a gången han red så långt. Första gången red han till Mallorca och sista gången till Italien. Han hade Frazze en stor fux, korsning mellan halvblod och fransk travare med en mankhöjd på 185 cm. Om du skickar mig mailadress så kan jag scanna in ett urklipp från Allers och skicka till dig.

Kul att du visste! =) Tack för erbjudandet om mer info men jag tänkte mest att det var TS som kanske ville vet lite mer om långritter. :)

Liknande trådar

Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·
Distans Jag gissade på att jag får bäst svar här. Hittade dock ingen tråd inom ämnet när jag sökte. Nu har jag fått massor med inspiration då...
Svar
12
· Visningar
1 750
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka