Rida dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Z

Zimzalabim

hej , vet ej om jag postat den här rätt. men någon snäll människa får flytta den annars! :D
jag har precis varit iväg och UL-kollat mitt 14-åriga sto och hon konstaterades dräktig på 50-dagar! :banana: det här är hennes första föl och jag undrar hur mycket ni tycker man kan rida för att inte riskera att något händer.
jag har börjar rida en del på henne, men är lite sugen på att åka i väg och hopp- eller dressyrträna med henne. tycker ni jag kan det eller är det dumt? och om ni tycker att jag kan det hur högt/hårt tycker ni jag kan hoppa/träna.
självklart åker jag inte och tränar innan hon är igångsatt och redo för det. :)

tacksam för alla svar! :)
/Amanda

Sv: Rida dräktigt sto

Mitt 12-åriga sto är dräktig (första fölet) ca 120 dagar och jag rider henne nästan som tidigare. Tar det kanske bara liiite lugnare och rider inte flygande pass (jag har en islandshäst).

Jag frågade min veterinär och enligt honom så behöver man inte alls vara försiktig utan kan rida på som vanligt ända fram till de närmaste månaderna innan fölning. Fast jag antar att man får känna efter lite själv på hur stoet mår. Mitt sto börjar kännas lite trött redan nu så jag kommer därför att ställa av henne om en månad. Då ska hon få åka till ett superhärligt ställe med stooora hagar och en sto- och fölflock på lösdrift i väntan på att fölet kommer i mars 2009.

Lycka till med ditt föl! :bump:

Efter ca 40 dygn har jag för mig (herregud det här ska jag kunna) så sätter sig fostret och risken för kastning är lite mindre.
Så du kan rida henne som vanligt i den mån hon orkar.
Min donna sa till ganska tidigt att hon inte orkade så jag la ner ridning relativt tidigt på henne,
Känn av din häst..

Förutom för smittorisken så ska det inte vara nån fara innan de blir för stora.

Själv hade jag aldrig åkt iväg etc just för att risken att de ska kasta antingen av stress eller smitta är för stor.

okej. men om man bara tänkte på hur hårt man kan rida. :) vet det där om smittorisken och så. jag undrar mer om man kan hoppa ca 110-120 och flänga runt i skogen som innan hon blev dräktig. eller ska man hålla sig till lite lägre höjder, ca 90-100 och bara ta lugna joggingturer i skogen. ? :S
själv tycker jag att hon än så länge känns väldigt pigg och sammarbetsvillig.
Tack för svaren!!
/Amanda

Jag tränade som vanligt efter de första känsliga dygnen. Hoppade på hennes nivå (unghäst så 1m-110) fram till månad 5 då började jag rida mer lugnt och slutade träna hoppning.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 950
Senast: Nota
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 349
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 574
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka