Sv: Rida Barfota I SnÖn
Hejsan!
Jag har en barfota häst på 3,5 år. Jag red in honom i sommras och hade tänkt att ge honom vintervila men kanske inte riktigt lika mycket vila som det faktiskt har blivit p.g.a. vädret och att han är oskodd. Jag har funderat mycket, fram och tillbaka, på om jag ska sko honom, och i så fall brodda skorna, men har beslutat mig för att pröva några av dessa boots som finns på marknaden nu för tiden.
Jag har beställt bootsen för ca: 6 veckor sedan men fortfarande inte sett röken av dem. Tyvärr verkar det vara lite si och så med servicen hos dessa små företag. Jag prövade redan i sommras att beställa boots (tänkte då vara ute i god tid) men efter tre månaders väntan fick jag beskedet att det skulle dröja ytterliggare och jag beslöt då att försöka beställa från ett annat företag som min vännina köpt boots av med "bara" fyra veckors väntetid. Som du hör så¨måste man vara ute i mycket god tid för att beställa och min häst har faktiskt hunnit växa en cm i hovbredden under hösten, vilket innebär att OM jag köpt boots i sommras så hade de förmodligen inte passat nu till vintern. Fast det är ju eftersom han är unghäst och fortfarande växer. Nog om detta.
Det jag har upptäckt som en stor fördel med att rida barfota i snöväder är att det inte blir styltor under hovarna. Nackdelen är att det inte går att brodda och att det då blir halt på isen.
Tyvärr har vi haft mycket is denna vinter där jag bor, nu finns det visserligen snö ovanpå isen men snön är "flygig" och gör att vägarna blir mycket hala och helt oridbara med barfotahäst. Fält och åkrar är okej att rida på för där ligger snön bra.
Dock så kommer jag inte att sätta mig själv i denna situationen nästa år då jag förhoppningsvis skall träna för premieringen våren 2007. OM jag då inte har lyckats få tag i bra boots med broddar så blir det väl till att sko med brodd, om nu stallets ridhus inte blir klart till dess förståss.
Så till din fråga: om barfota är bättre än skor fram. Jag svarar så här: Är det halt så är broddar alltid bättre, oavsett om de sitter på järnskor eller boots. Om det bara är snö utan is så ser jag ingen anledning till att sko med järnskor och få styltor under hovarna. För även om du använder snösulor så blir det tyvärr en och annan stylta i alla fall. Se till hästens fötter och till underlaget. pröva dig fram och utvärdera.
Lycka till!