Rhenländare?

Lingon

Trådstartare
Vad är Rhenländare för ras/stambok? Har sett det i en stamtavla. En häst vars båda föräldrar är Hannoveranare står som Rhenländare.

Googling:
"Rhenländaren är en hästras som utvecklades i Tyskland under 1970-talet från redan existerande tyngre inhemska arbetshästar."

Men när jag tittar i stamtavlan för en häst som står som Rhenländare (född på 80-talet) så är alla hästar i den hästens stamtavla halvblod av någon variant (Hannoveranare, Selle Francais) eller fullblod. Det låter ju inte som en häst vars ras har sitt ursprung i 1970-talets tunga arbetshästar.

I dagens Europa har många varmblodiga ridhästraser öppna stamböcker. Den ras en häst uppges ha beror på i vilket förbund den är grundregistrerad, inte vilka raser det är i den. En SWB-häst kan ha två importerade föräldrar och ändå vara rasren SWB.

Avelsföreningen för Rheinländare bildades 1892. Det var i många år en stambok för arbetshästar (kallblod). De hade hela 25.000 kallblodsston inregistrerade under deras glansperiod 1935-1945. Efter industrialiseringen efter kriget försvann en stor del av aveln och föreningen hölls igång genom en stor stambok av shetlandsponnys. I början av 70-talet började man utveckla varmblodsaveln genom att hingstar och ston av raserna Hannoveraner, Trakehner och Westfalare. De har även en stor avelsförening för ridponny och övriga häst/ponnyraser. För några år sedan beslöt man att deras varmblodsavel skulle gå samman med Hannoveraner verband.

Tack för svaren!

Så den gamla rhenländaren var ett kallblod och sen ändrade man inrktning i aveln och började avla halvblod i den stamboken och sen slogs den ihop med Hannoveranare. Intressant! Tack!

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
935
Senast: ufot
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka