Revirproblem... (långt)

Julle

Trådstartare
Har börjat dyka upp ett problem med min katt Muffin... Men jag ska ta det från början!!

Han är född i stallet och bodde där tills han var 12 veckor, då tog jag hem honom. Hela tiden året han har bott hemma hos mig har han varit regelbundet i stallet och det har gått jättebra!! Gått kanon hemma med. Han har verkligen kunnat anpassa sig efter var han är.

Han är en aktiv katt som gillar att jaga och älskar att vara ute. När han var lite yngre märktes det direkt när han behövde ut och röra på sig, han blev lite vild och småbusig. Men aldrig nåt negativt som att förstöra grejer och så. Sen var han i stallet och då var det som om han alltid varit där. Kompis med de andra katterna och så. Kastrerade honom när han var 6 månader och det märktes ingen skillnad i beteende eller nåt. Nu är han strax över ett år, född juni-07

Men nu...:eek: Hemma är han hur go så helst och mycket lugnare iofs och allt är som vanligt. Men i stallet!! Han jagar bort de andra katterna som bor där jämt, han slåss med grannkatterna som bor i bostadsområdena och han har tagit tamkaninungar som kom lösa!!:cry:

Tror det började när hans mamma hade en kattunge nu i år. Då började hon jaga bort den andra honkatten och han hängde på. Och så fortsatte han med det när hon slutade. Men det gick bra med kattungen, fräste lite gjorde han men inget mer. Sen hände det är med kaninerna och då tror jag han blev lite "kung" enligt egen uppfattning...;) Sen var han i jätteslagsmål med en annan katt en kväll. Och nu jagar han bort både sin mamma och den andra katten!!

Innan har våra stallkatter haft sitt revir runt stallet och hagarna och man har precis sett var gränserna går. Men nu är Muffin på erövringsstråt...:crazy: Provade idag, efter att ha haft honom hemma i två veckor och det var ju som innan...

Har han på nåt sätt farit illa av att bo lite på båda ställena? Fast det tror jag verkligen inte, han har absolut inte signalerat nåt sånt på nåt sätt. Har tvärtom känts som att jag kunnat ge honom ett rikt liv genom att kombinera inne och utelivet.

Så, vad gör man? Finns det nåt sätt att bryta det här?:confused:

Sv: Revirproblem... (långt)

Ingen?:confused: Men det kanske är ett olösligt problem helt enkelt... Jag får väl acceptera att han blir bara innekatt. Han verkar ju nöjd med det trots allt.

Tänkte att de måste göra upp om rang och så som alla andra djur. Men han är väl så överlägsen och de har kanske inget annat val än att fly. Och det funkar ju inte, för de katterna bor ju där jämt och då kan ju inte Muffin komma och jaga bort dem... Känner mig som en skurk!!

Så han får vara hemma i fortsättningen...:(

Ingen som har nån smart idé? Kan det vara nån fas han är i? Nåt som går över av sig självt?

Min gissning är att är precis som du tror, att han är "kung i stallet" nu, och tycker att det är hans revir. Som han maste rensa fran andra katter. Sa jag är inte sa säker pa att det kommer bli bättre, tyvärr.

Kaninungarna tror jag inte spelar ngn roll, i princip alla jaktglada katter skulle nog ta kaninungar om de kunde. Ledsamt, men det ligger i deras natur.

Om jag ska titta pa vara katter sa verkar det som att de far tuffare att flytta pa sig ju äldre de blir, bägge bor ibland i lägenhet och ibland pa landet, och framförallt var ena katt, som är lite osäker med främmande katter och människor (enstaka gäster i lägenheten gar bra, da praktiskt taget bor hon i knät pa dem om hon far) far med stigande alder svarare att ställa om. Det tar nagra dagar tills hon är sig själv igen när hon kommer till landet, förmodligen för att det i huvudsak är den andra kattens revir där (även om de kommer bra överens och leker tillsammans). Tillbaka till lägenheten gar oftast bra.

Ja, det är kanske så att det funkar till en viss ålder. Han är van att vara kung hemma och är då det i stallet med. Hade de andra katterna bjudit på lite motstånd hade de kanske kunnat "lösa" rangfrågan, men nu är han ju så skyhögt över de andra att de flyr bara de ser honom...

Så det är nog bara att acceptera att han får vara innekatt från och med nu...:( Fast han verkar ju gilla det med!! Han signalerar tydligt att det är han som bestämmer hemma med, genom att ta de bästa platserna i soffan, sova i famnen på mig o.s.v!!:D

Tack för svaret!!:laugh:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 356
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar