Retriever gammal vid 7år?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag är fundersam när det gäller Loka. Hon blev 7år i mars. Det senaste halvåret är det som att hon gått från medelålders till gammal i ett snäpp? Grå i ansiktet, virrig, lomhörd (selektiv hörsel, trillar det mat på golvet så hör hon det minsann), tar sig friheter mitt framför ögonen på oss, har glömt bort vad "apport" betyder (vilket är rätt illa för en jakttränad retriever) och går inte längre promenader än max 3km sen får man släpa henne hem.

Det känns som att det är för tidigt? Hon är allergihund och har gått på kortison varannan dag i några år nu (samt hyposensibilisering m.m.), kan det förkorta livslängden?
Rent fysiskt har hon tappat en del, lite svankig och dåligt musklat men det är nog lite hönan eller ägget och kan lika gärna bero på att hon mest ligger och jäser på altanen om dagarna numera... Vi har mindre tid för henne sedan vi fick barn, men när hon väl får göra något som hon brukade tycka är skoj så är hon ändå inte "med" längre.

När blir en retriever egentligen gammal...?

Sv: Retriever gammal vid 7år?

Det är helt omöjligt att svara på. Det varierar såklart från hund till hund. Mormors till min ena hund är 12 år och fortfarande med på jakt och på träningar. När det blir för svårt för de yngre hundarna så hjälper hon till att hämta in apporterna. Visst jobbar hon mindre än när hon var yngre på jakten och hon är nästan döv, men ändå en pigg 12 åring.

Min 8 åring däremot har lugnat sig betydligt sista 2 åren, blivit vit i ansiktet (syns dock inte tydligt då han är ljus). Han börjar kännas lite äldre då han numera tycker att han kan bestämma allt själv och bara häromdagen gick hem från skogen själv när jag släppte honom med blicket för ett ögonblick. Först gången det händer! Han har fått lite små egenheter. Men han verkar ändå njuta av livet och vill hänga med även om han är lugnare än förr och inte springer lika mycket på promenaderna. Så jag upplever inte honom som gammal i sättet, han njuter av att göra samma saker som förr och går mer än gärna viltspår. Trots det är han inte lika mycket fart i som 12 åringen. Men då var hon förmodligen mycket piggare i hans ålder också.

Så man får nog utgå från sin egen hund när den börjar kännas gammal.

Som Golddigger skrivit så är det nog individuellt, jag kan ju jämföra med mina och min systers retrievers.

Börjar med min gamling: 10årig jaktlabbe, knappt ett enda grått strå. Jagade aktivt hela förra andsäsongen. Börjar bli lite stel och blir lite halt vid alltför hård träning. Har fått ett par knölar som varken ömmar eller växer. Vi räknar med att han kan gänga med på duvjakten i år, men den yngre förmågan får göra grovjobbet och han är mest med för att han tycker att det fortfarande är kul. Han har fått VÄLDIGT selektiv hörsel;) så visst märks det att han är gammal!! Nästan lite senilvarnkng i vissa lägen. Vi hoppas han är med oss ett par år till. Fast denna jaktsäsongen är den absolut sista.

Syrrans jaktgolden:Aldrig jakttränad 8,5 år. Nästan vit i ansiktet (blev grå redan vid 3års ålder) klarar sedan 1år tillbaka lättare rastning utan att bli halt. Sover merparten av dygnet och är inne på sista sommaren med sin familj före evigheten:cry: Som 7,5 åring började tumörer/knutor dyka upp. Bortopererade men de senaste månaderna har nya uppkommit. Sålänge det är varmt väder är hon pigg men när kylan kommer funkar det inte.

Så det är nog väldigt individuellt! Vår gamle va på topp vid 7-8års ålder när syrrans började tackla av.

/LL

Senast ändrad:

Individuellt, som de andra skrivit. Men jag tycker att det som du beskriver låter alldeles för mycket vid den åldern. Kan det finnas något mer bakomliggande som spökar? Jag skulle göra en genomgående koll hos veterinären med blodprover tex.

Individuellt, som de andra skrivit. Men jag tycker att det som du beskriver låter alldeles för mycket vid den åldern. Kan det finnas något mer bakomliggande som spökar? Jag skulle göra en genomgående koll hos veterinären med blodprover tex.

Ja det är lite därför jag ställer frågan för personligen känns det lite tidigt. Funderingen finns om det är kortisonet som påverkar?

Han börjar kännas lite äldre då han numera tycker att han kan bestämma allt själv och bara häromdagen gick hem från skogen själv när jag släppte honom med blicket för ett ögonblick. Först gången det händer!

Så är det, hon får lite konstiga idéer och saker som förut varit solklara är plötsligt inte längre det. Plötsligt har hon börjat hoppa upp på köksbänken och sno mat - mitt framför ögonen på oss! Och ser jätteförvånad ut när vi bannar henne för det.
Hon har ju aldrig haft någon direkt motor och jag tror väl att det i sig gör att hon av naturen inte riktigt har samma drivkraft även i vardagen som en mer aktiv hund.

Jag tycker du ska höra med din veterinär. Vilket kortison ger du? Kolla biverkningarna på Fass, även om det är biverkningar på människor så stämmer nog en del in på vad hundar kan få för biverkningar av långtidsanvändning. Hursomhelst tycker jag att det låter som att det är dags för ett veterinärbesök.

Det känns lite tidigt. Min setter var på topp 5-7 års åldern
Såklart är det individuellt som många påpekar men tidigt tycker jag helt klart

Vi har haft 2 labbar som blev 14-15 år och den sista vet jag var pigg tills 11-12 års ålder och jagade aktivt tills hon var 11. Dock var hon typ född med selektiv hörsel så det blev ju inte bättre med åren;)

För övrigt upplevde jag min Loka som en mycket tröttare hund när hon gick på hypo, kan ju ha delvis med det att göra. Men det är definitivt tidigt att bli gammal, gråhårigheten tror jag däremot inte har så mycket med det att göra.

När min gamle hund som var hälften retriver blev dålig 14 år gammal fick jag lära mig en hel del om gamla hundar.
Stora hundar som min (vägde runt 45 kilo) räknas av veterinärer som gamla vid 7 - 8 år och då brukar de flesta börja visa tecken på senilitet. Min visste inte om det utan hade när han blev dålig precis börjat med det några månader tidigare.
Så att han både var stor, gammal och bara lite senil var för alla veterinärer jag var i kontakt med mer eller mindre oförklarligt. Att han sedan faktiskt blev frisk och levde mer än ett år till var ännu mer underligt enligt vettarna.

Med andra ord så är en stor hund att anse som gammal vid den åldern men det då också stora individuella skillnader.

Hur är det med HD/ED för henne? Är hon stel och har annat rörelsemönster än tidigare?

Jag tänker att hon kanske har ont och är stel vilket i sin tur kan ge en "äldre" hund till sättet (som att hon inte vill gå på längre promenader och liknande).

Nu är Rufus inte lika gammal men han betedde sig som en gubbe redan vid 2,5 års ålder vilket till stor del verkar ha berott på att han har dåliga höfter och artros och därmed haft ont. Nu hålls han bättre musklad och får glukosamin vilket verkar hjälpa till en hel del eftersom han rör sig bättre och har blivit mycket yngre till sättet igen så till vida att han leker med och är piggare på att promenera och träna.

Så det kanske kan vara en ide att kolla om hon har några smärtproblem som gör att hon inte vill/inte kan och därmed känner sig äldre än hon borde vara.

Jag tog ju bort min hund i påskas (pga av allergier mot damm och kvalster som till slut blev övermäktiga), men jag upplevde henne också som väldigt gammal i sättet, trots att hon bara var 5,5 år. Hon var förvisso blandras, men hade både golden och labbe i sig som övervägande präglade henne.

Jag vet att jag skrev någon tråd om det, för jag undrade också om det kunde bero på all medicinering hon fick. Precis som med din Loka, fick hon kortison och hyposensibilitering (stavas?). Vet att någon förfasade sig över att jag skrev att jag "gett upp" att gå kurser mm med henne eftersom det ansågs att hon var så ung och nästan i sin bästa (?) ålder. Hon var slö, lat och hade ingen motor i sig alls.

Jag kan naturligtvis inte svara på OM det berodde på medicinerna, men jag upplevde att min blev gammal från en dag till en annan. Hon var en en mycket pigg unghund, blev sen vuxen och lugn väldigt snabbt, och sen pang, bom, så var hon gammal bara.. Tappade kanske inte en massa muskler och så, men blev galen i mat, och därmed tjock. Lyssnade sämre, gjorde som hon ville och bara blängde surt tillbaka när man sa till henne något..Vi gick alltid långa promenader, men det var jag som tvingade henne, hon kunde lika gärna legat i soffan...

Håller med ovanstående, jag skulle diskutera medicineringen, biverkningar och ev sköldkörtelprover med veterinären. Dricker och kissar hon mycket?

Tillägg:

Min Lokis började gå på hypo ganska tidigt, redan runt 1 års ålder. Sedan gick hon på det fram tills för ett par år sedan när jag slutade av en slump och insåg att hon inte behövde det. Hon är sedan dess en mycket piggare hund. Måste din Loka gå på kortison?

Kortison kan påverka sköldkörteln

Något med sköldkörteln? Sköldkörteln producerar två hormon, tyroxin (T4) och tyronin (T3), som utsöndras till blodet.

Kortison kan sänka nivån av sköldkörtelhormon.

Ur Doggyrapport:

"De flesta hundar med hypotyreos har en låg nivå av T4 (både fritt och totaltT4), men för att komplicera det hela kan T4-nivån vara låg av många andra anledningar. Så gott som alla sjukdomar som påverkar hunden kan leda till att T4 i blodet sjunker. Troligen är detta ett sätt att minska ämnesomsättningen vid sjukdom. Även flera mediciner, till exempel kortison och vissa kramplösande läkemedel."

http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/07/rapport0407.pdf

Ett par andra länkar om sköldkörtelfel:

http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/hormonsystemet/hypothyreos-pa-hund

http://www.lejonbols.info/skoldkortelfel1.htm

*kl*

Jag svarar flera. Kortisonet hon går på är Medrol och och ja, det måste hon ha. Inte ens på kortison, regelbundna bad och lokalbehandling med kortisonspray (cortavance) vid behov är hon ändå helt klådfri men "tillräckligt" bra. Hon har gått på hyposensibilisering i lite över ett år nu och inget tyder på att det hjälper på något sätt men veterinären (S.Å på Djurakuten) tycker ändå att vi ska köra på de föreskrivna två åren av behandling innan vi ger upp det.

Hon dricker lite mer och kissar mer sedan hon började på kortison men det är inga överdrivna mängder och det har inte ökat på sistone.

Loka är helt friröntgad som ung, men jag har funderat om hennes ovillighet att gå på längre promenader kan bero på ev. benpålagringar eller dylikt. Hon får glukosamin sedan 1-2mån tillbaka (dock ingen skillnad än). Har övervägt att kontrollröntga höfter och armbågar igen, men ska nog låta göra en hälsokoll först.

Hon är överviktig, har varit det i flera år, då hon är hopplös att banta. Hon får redan så lite mat att det är på gränsen till svält, jag har testat att barfa (hälften grönsaker), olika lightfoder osv men inget funkar. Och öka på motionen känns inte helt optimalt när hon är så tydligt ovillig att röra sig mer, jag har försökt det senaste halvåret men jag får släpa henne runt. Hon är ganska stor (hög och lång) och väger idag 32kg. Att försöka träna något med henne är otroligt frustrerande, hjärnan är liksom helt avstängd... Hon lullar på sin höjd runt med apporten i munnen, rullar sig lite, tittar med tom blick om jag kallar in och hoppar sen ner i diket och vältrar sig.

Ska boka in en koll hos min veterinär.

Vad tycker hon om att simma? Tänker att om hon nu inte är så sugen på att röra sig kanske simning är ett bra alternativ? Om hon bara är allmänt stel kanske simning i kombination med stretch och massage skulle göra henne gott?

Hmm, den där övervikten känns ändå som lite skum... Cushings..?

Jag hade nog bett om att få lite prover tagna.

Hmm, den där övervikten känns ändå som lite skum... Cushings..?

Jag hade nog bett om att få lite prover tagna.

Jag tror definitivt att kortisonet påverkar vikten rejält. De blir både svullna av vätska och hungrigare.

Jag tyckte min hund var ganska rejält överviktig och frågade vetrinären vad jag skulle göra. Hennes svar var bara: Hon går på kortison, hon har kortisonbuk, men verkar i övrigt fin i hullet. Hon fick helt enkelt vara lite tung, för det kändes inte helt bra att banta en hungrig hund som "bara" är svullen av mediciner.

Ja Cushings är ju en relevant frågeställning.

Det hade varit det första jag oroade mig för om min hund (också allergi m kortison) hade oroat mig för.

Jag jämför lite med min hund är 5,5 år gammal NewFoundland. Allergiker och friröntgad och jag upplever absolut inte honom som gammal. Då känns det lite konstigt att en retriver, som jag anser vara en sundare hund, skulle vara normalt avtacklas vid 7 år. Men men det är bara en spontan reaktion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka