Resa till Australien

fryckan

Trådstartare
Jag och en kompis planerar att åka till Australien i januari/februari 3 veckor nästa år.
Vi kommer hålla oss till östkusten. Hur mycket kan man räkna med att flygbiljett t/r kostar? Finns det flygbolag som är att föredra? Är det bäst att börja uppe i Cairns och sedan röra sig ner mot Sydney eller tvärtom? Vad får vi inte missa när vi är där?

Hit me med information :D

Jag och en kompis planerar att åka till Australien i januari/februari 3 veckor nästa år.
Vi kommer hålla oss till östkusten. Hur mycket kan man räkna med att flygbiljett t/r kostar? Finns det flygbolag som är att föredra? Är det bäst att börja uppe i Cairns och sedan röra sig ner mot Sydney eller tvärtom? Vad får vi inte missa när vi är där?

Hit me med information :D

Jag hade åkt andra hållet vid den årstiden tror jag.
Jag åkte Cairns - Sydney. Svinvarmt i Cairns när vi kom dit i början av februari, sen blev det bara kallare och kallare ju längre ner vi åkte :p slutade med typ 15 grader och regn i Sydney i april.

Jag har flugit ToR för 8000 SEK ungefär. Tyckte Qantas var urdåliga att flyga med medan Qatar, som alltid, var suveräna. Emirates var ok.

Innan ni bokar nagonting bor ni fundera pa vad ni verkligen vill gora. Australiens Ostkust ar lang och om ni inte vill sitta pa flygplatser, buss eller bil storre delen av tiden sa rekomenderar jag er att koncentrera er pa vad som locker mest.

Sjalv har jag bilat mellan Cairns och Airlie Beach pa 11 dagar, 5 natter i Port Douglas, 1 i Cardwell, 2 i Townsville och resten i Airlie Beach. men vi hade med oss var lilla dotter sa vi anpassade dagsresorna efter henne.
I ungdomens dagar gjorde jag en liknande bussresa fran Cairns till Hervey bay under 10 dagar. men det var mycket tid i bussen da med kortare stopp.

Sydney var det lange sedan jag var i och spenderade da endast 2 dagar dar men fler rekomenderas da man kan aka tag till Katoomba upp i blue mountains.

Vadret uppe i Cairns under januari/februari ar valdigt varmt med valdigt hog luftfuktighet. Fuktigheter sjunker ju langre ner du kommer langs kusten och forsvinner helt nedan Brisbane. Att tanka pa ar denna tid pa aret ar hogsasong for tropiska cykloner i Quensland.
Temperaturen ar fortfarande valdigt hog nedat Sydney men ocksa valdigt torrt. Men lik val kan det vara kallt i Sydney (+20-25) vilket i och for sig inte later sa kallt men husen ar inte av svensk standard och har man upplevt nagra dagar med +35-40 sa kanns det kallt. Trust me I live here!

Rekomenderar Qatar airways, de har kortast flygtid hit ner och har hog klass pa servicen. Flyger alltid med dem vid semestrar i Sverige.

//Krusan boendes i Melbourne

Tack för svaren :) Kanske är bäst att börja längst söderut först med tanke på era erfarenheter! Qatar airways har jag hört fler som tycker bra så ska kika på flygningar med dem!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 654
Senast: cirkus
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka