Repgrimma ,vilken "sort"

kitty79

Trådstartare
Letar efter en repgrimma och ett vettigt Leadrope ,
Men det är ju en djungel därute :crazy: styv, mjuk , tunn, extra knutar över nosdelen ?

Jag vill ha en vettig , säker (betalar hellre för kvalitet) repgrimma.

några tips eller råd ?

Sv: Repgrimma ,vilken "sort"

Vi har köpt de flesta av våra repgrimmor på Dalpraktiken (tror inte man får länka, men googla så hittar du). Vettiga priser och man kan få dem måttbeställda. De har också olika långa repgrimskaft som jag iaf tycker är bra.
Vi köpte ett par från USA med fyra knutar över nosdelen. Jag gillar dem bäst, men egentligen är det för att de "extra" knutarna hamnar på precis rätt ställe än vad de gör med standardmåttade grimmor. Så, sök på Dalpraktiken så kan du ju ringa och höra med dem :idea:

Har köpt på Dalpraktiken och hos min tränare. De hos Dalpraktiken tycker jag är lite lite för mjuka.

Jag har tittat efter Silver Tip , och Diamond Halters - de tillhör de som är lite "hårdare" i materialet eller ?

Sen funderade jag på storleken , grimman ska användas till en Frieser val. (2 år) , jag borde välja full då antar jag ?

Och en fråga till , på vissa grimmor står det att det är en justerbar "feodora" knut , och på vissa inte - vad är att föredra ?

Kan bara svara angående storleken, jag skulle måttbeställa. Det är bara så mycket trevligare när grimman ligger som den ska.
Jag vet att Dalpraktiken har styvare grimmor nu än det hade för typ ett år sedan, men ändå väl av den mjukare modellen.
Styvare grimmor blir inte lika svåra att knyta upp, det är väl typ den enda skillnaden jag upplevt.

Knyt själv! Gå till en välsorterad båtbutik och välj rep (6mm är bäst)
Fiadoraknuten är bara en extra tjusig knop som man faktiskt gör själv på ett par försök;-) Du får inte olika effekt av olika repgrimmor det är en tunn grimma som ger snabba och tydliga signaler det är allt. En stel är knepigare att hålla knuten men en helmjuk är bara sladrig. tunnt skot till segling är bäst, trimskot till lättviktssegling funkar också och likaså klätterrep. Träna först med billigare rep är ett hett tips! http://www.naturalhorsesupply.com/tiehalter.shtml
http://horses.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=horses&cdn=homegarden&tm=12&f=10&tt=13&bt=0&bts=0&zu=http%3A//www.frontrangefrenzy.com/horse-halter/make-rope-halter.html

Jag har en av styvare modell, Double Diamond om jag inte minns fel. Inga extra knutar över nosen. Har haft den i 3-4 år och använt den mycket till min häst, bl.a. miljöträningspromenader i trafik. Den har även funkat bra för att hålla hästen när han har varit mer eller mindre galen och bockat och försökt dra iväg för minsta lilla oväntat ljud eller rörelse (det beteendet gick över när jag tog bort havren från foderstaten...) så den känns absolut säker. Finns inget läge där jag skulle tveka att leda honom i den, hellre det än träns alla gånger.

Har även en mjuk repgrimma (handknuten av NH-tränare, inte Börjesvariant eller dyl.), men gillar den inte riktigt. Den är sladdrig och man får trassla den rätt innan man ska sätta på den, och så tycker jag inte att den känns lika skarp som den andra, men det beror ju på vad man har för behov. Nu skulle jag kunna gå ut med min häst även i den, men när han var en vilde hade jag inte gjort det.

Kan bara ge ett tips på vägen:

Se till att det finns en ordentlig "käkrem" på grimman! Det finns grimmor som inte har en knut precis under ganascherna, utan där det "nedre sidostycket" går direkt från knuten under örat till knuten där du sätter grimskaftet. Jah hade oturen att köpa en sån repgrimma och kommer aldrig göra om det misstaget igen. Blir hästen rädd och slår med huvudet eller bråkar så glider repgrimman nämligen av! Inte alls stabilt.

Tack så mycket för alla svar , Ja jag vill ju ha en som inte glider av ialf :eek:

Ska få hem min nya häst nästa vecka , han är vettig men ouppfostrad , och aningen ohanterad , så jag har ju i första hand tänkt mig mycket promenader och miljöträning , för att sedan utveckla ,NH träningen mer och mer .

tack så mycket för era tips !

jag har en Double Diamond, tror det är den smalare varianten av dem som jag har (6 mm?). Jag är väldigt nöjd med den repgrimman!
Har en annan som är lite tjockare också men den här är stadig och smidig på en gång liksom :p

vad är bäst repgrimma i nylon eller akryl? såg dom på h**ks och undrar vilken av dom man ska införskaffa sig och vad de är för skillnad på dom två? :O Tacksam för svar :)

Har inte kollat närmare på just dem, jag föredrar dock de som är lite tunnare, och så ska de gärna kännas lite "tunga" i materialet..
Bäst är nog att åka och titta :idea:

Har inte kollat närmare på just dem, jag föredrar dock de som är lite tunnare, och så ska de gärna kännas lite "tunga" i materialet..
Bäst är nog att åka och titta :idea:

Det är ju dock att jag har så långt till h**ks närmast finns i gävle/sundsvall och jag befinner mig någonstans mitt i mellan i söderhamn närmare bestämt ;)

Knapplån: Jag föreslår också att man provar att knyta en själv. Det är ett kul pyssel och materialkostnaden är bra mycket lägre än vad du får betala för en färdig grimma. Och det är inte så svårt, finns flera bra "recept" på nätet.

När det gäller storlek så går knutarna att skjuta runt så att du får rätt passform, men det är förstås enklast om man kommer så rätt som möjligt från början.

Köp från min tränare, jaana.just.nu

Den kvaliten kan jag stå för, jag har använt min sedan -03 när jag hållt lektioner och kurser men framförallt i det vardagliga som till och från hage, samt övrig hantering av hingstarna mm.

Dessa leadrope har måtten 14 mm och leadropet är 4 meter långt.
Repgrimman är perfekt, inte för hård och inte för lös.

När det kommer till extraknutar över nosryggen skulle jag ta mig en funderare. Jag vet inte hur dessa repgrimmor ser ut (har bara sett de jag själv har), ligger de rakt över nosryggen?
Knutarna kan bli väldigt skarpa så jag skulle avråda om en knut låg över ett ben med tunn hud (såsom nosrygg).
Så länge de ligger på sidan om är det inte lika hårt mot hästen.

Sedan skulle jag vilja avråda till att köpa leadrope med hake, när du arbetar och skickar signaler med leadropet så händer det att det slår upp i hästens haka, med en hake där blir det rätt elakt mot hästen iom att det (liksom över nosrygg) mestadels är skelett och hud där och inte så mkt muskler som dämpar kraften.
Jag har aldrig hört om en häst som brutit/fått spricka i haka/käke men jag tycker ändå en hake är elak.

Håller med. Leadropet är som en sladdrig lina och grimman är antingen för styv eller för tjock och sladdrig den med. (min erfarenhet).

I det fall du ska köpa leadrope och repgrimma så sattsa på kvalite, det är värt pengarna, de håller i flera, flera år.
Min har hållt sig nu i 6 år som sagt.

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama