Renovering av lägenhet

Sharpless

Trådstartare
Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp.

Ytskikt känns lämpliga att åtgärda, det verkar ha blivit en del skador, antingen över åren, eller i samband med att tidigare ägare flyttade ut. Det är ju egentligen lätt fixat, och troligen rätt bra att få gjort innan jag har "bott in mig".

Sedan är det elen jag skulle vilja få uppgraderad till att ha jordar i alla rum, skulle vilja uppgradera köket för att kunna ha lådor istället för skåp och badrummen skulle nog må bra av uppfräschning.

Just badrummen tror jag att det kan vara lämpligt att vänta med, då jag vet att föreningen planerar att köra relining på stammarna 2026 (nu ska väl just relining inte kräva att man river hela badrummen, men jag har inte koll på om det kommer vara möjligt med relining).

Kök är ju praktiskt att ta Ikea, men vad finns det för för-/nackdelar med det och finns det andra som är bättre? Inte så sugen på Ikeas vitvaror (främst spishäll har jag haft dålig erfarenhet av tidigare), men vad kan man ha som isåfall passar till Ikea?

Och är det värt att uppgradera elen?
 
Har du jordfelsbrytare?
Den gör mer nytta än jordning av elen och gör att det mesta av skälen till att man införde krav på obligatorisk jordning är överspelade idag.
Jag hade inte lagt pengar på att jorda för sakens skull om inte elen är så gammal och dålig så den behöver bytas av andra skäl, men skaffat en jordfelsbrytare om jag ville uppgradera den allmänna personsäkerheten.
 
Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp.

Ytskikt känns lämpliga att åtgärda, det verkar ha blivit en del skador, antingen över åren, eller i samband med att tidigare ägare flyttade ut. Det är ju egentligen lätt fixat, och troligen rätt bra att få gjort innan jag har "bott in mig".

Sedan är det elen jag skulle vilja få uppgraderad till att ha jordar i alla rum, skulle vilja uppgradera köket för att kunna ha lådor istället för skåp och badrummen skulle nog må bra av uppfräschning.

Just badrummen tror jag att det kan vara lämpligt att vänta med, då jag vet att föreningen planerar att köra relining på stammarna 2026 (nu ska väl just relining inte kräva att man river hela badrummen, men jag har inte koll på om det kommer vara möjligt med relining).

Kök är ju praktiskt att ta Ikea, men vad finns det för för-/nackdelar med det och finns det andra som är bättre? Inte så sugen på Ikeas vitvaror (främst spishäll har jag haft dålig erfarenhet av tidigare), men vad kan man ha som isåfall passar till Ikea?

Och är det värt att uppgradera elen?
Jag vet absolut ingenting om el förutom att om man flyttar till en plats där alla kontakter är jordade så blir ens stackars älskade symaskin väldigt mycket farligare om man kör den, iom att den inte är jordad och inte går in i kontakterna. Eller slängd och utbytt mot en oändligt mycket kassare ny symaskin (eftersom de inte gör dem som förr hehe)
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter lite och hjälper min kille med sin planerade köksrenovering. Han vill fixa till sin lägenhet, först och främst för sitt eget...
Svar
16
· Visningar
1 903
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 916
Senast: starcraft
·
Hemmet Jag äger en bostadsrätt och nyligen har föreningen gått ut med att ett stambyte kommer behövas. Styrelsen har uppgett att de under 2019...
Svar
10
· Visningar
4 039
Senast: Görel
·
Hemmet Alltså jag måste vara världens otacksammaste och krävande människa. Jag har precis köpt och flyttat in i ett jättefint radhus...
2
Svar
29
· Visningar
2 672
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp