Rengöra spisfläkten

aiquen

Trådstartare
Själva filtret eller luddet till spisfläkten - hur rengör man det egentligen? Är det bara att tvätta av det med varmt vatten och lite diskmedel, och låta det torka innan man sätter tillbaka det?


/aiquen - novis. :o
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Ja, så enkelt är det. Men det måste vara ordentligt hett vatten så flottet smälter.
 
Sv: Rengöra spisfläkten

å ibland behöver man göra det flera gånger..
man ska kunna se igenom det när man håller upp det mot ett fönster!
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Tack för svaren!

Yes Powerspray visade sig vara ett riktigt supermedel, så nu är allting skinande rent! Dessvärre råkade jag skapa lite större hål i själva luddet än vad det var i det från början :o... Får jag försöka få tag i ett nytt sådant själv nu eller är det någonting jag kan fråga hyresvärden om? Vad tror ni?
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Tack för svaren!

Yes Powerspray visade sig vara ett riktigt supermedel, så nu är allting skinande rent! Dessvärre råkade jag skapa lite större hål i själva luddet än vad det var i det från början :o... Får jag försöka få tag i ett nytt sådant själv nu eller är det någonting jag kan fråga hyresvärden om? Vad tror ni?

Vi fick ett nytt av hyresvärden när jag hade skurat sönder det vi hade, så fråga bara!
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Jag köpte nytt på coop om det är det svarta skumgummiliknande du menar.
60 skr, värt pengarna absolut.
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Åh herregud, jag har just givit mig in i detta race, efter att ha sett på det där städprogrammet på tv (det var ett tag sedan nu, men jag har laddat lite :cool:)
Filtret är genomgeggigt... Jag har lagt det i varmt vatten och Yes. Det känns SÅ j-a äckligt och jag har knappt något hopp om att det kommer att bli rent...
Diskmaskin har jag ingen tyvärr...
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Jag köpte nytt på coop om det är det svarta skumgummiliknande du menar.
60 skr, värt pengarna absolut.

Åh, jag hade ingen aning om att sådant finns i vanliga mataffärer. Kanske kan vara värt att kolla upp! Det låter i alla fall inte lika "krångligt" som att behöva gå vägen via hyresvärden.

Iris:
I know the feeling. :crazy: Jag tycker det blev ganska bra till sist dock (förutom den lilla parantesen att jag hade sönder en del då ;)). Plastgrejerna rengjorde jag med Yes Powerspray och därefter vatten+diskmedel, och filtret/luddet/skumgummit (har det något namn?) lade jag också i blöt med diskmedel och varmt vatten innan jag sköljde av det med desamma. Jag fick inte ur hela den kladdiga känslan, men det kändes och såg i alla fall rätt OK ut när det väl hade torkat igen.
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Tack för pepp!
Alltså - nu vart jag ut och kikade igen, och fasen - det har verkligen släppt lite! Den halvan av filtret som legat i diskmedelsvattnet var renare än den andra!
Jag spolade den halvan en stund under vatten och man kunde faktiskt "se igenom" den som någon skrev häruppe!
Det finns kanske hopp...
Nu har jag hällt upp nytt varmt vatten och lagt ner andra halvan av filtret. Och mängder av diskmedel :cool:
Det enda är väl att hela filtret inte får plats i diskhon, men jag får väl ta badkaret till hjälp.

Vid första försöket började jag skrubba på filtret med en sådan där grov svamp, det var nog därför jag tappade modet. Det blev bara en kletig gegga med en massa feta små "fettkorvar" :crazy:

Knepet är kanske att bara "lösa upp" fettet?
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Hakar på med en följdfråga då - måste man inte rengöra vidare upp i kanalen någon gång också:confused: Vem gör det i så fall? Sotaren? Tänker på brandrisk m det står fett i spirorören och det skulle överhettas eller fjutta fyr i någon kastrull på spisen o sprida sig uppåt:eek:

Ja, jag ÄR lite katastroftänkande, jag vet:cool:
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Detta har jag också tänkt på men trots många sotarbesök genom åren så har jag aldrig frågat.
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Jag tvättade ett sånt där skumgummiliknande med yes och vatten i diskhon. La det i blöt och kramade försiktigt. Det löste upp sig och försvann...
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Hakar på med en följdfråga då - måste man inte rengöra vidare upp i kanalen någon gång också:confused: Vem gör det i så fall? Sotaren? Tänker på brandrisk m det står fett i spirorören och det skulle överhettas eller fjutta fyr i någon kastrull på spisen o sprida sig uppåt:eek:

Ja, jag ÄR lite katastroftänkande, jag vet:cool:

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på? Men eftersom jag bor i hyreslägenhet, så är det nog ingenting jag tänker bekymra mig om i alla fall. :angel: :D

Jag tvättade ett sånt där skumgummiliknande med yes och vatten i diskhon. La det i blöt och kramade försiktigt. Det löste upp sig och försvann...

Löste upp sig och försvann? Hela alltet? :D
 
Sv: Rengöra spisfläkten

Ja, det blev bara en liten slemmig slamsa kvar. Antar att den inte tålde fettet på nåt sätt. vilket verkar helt orimligt egentligen, eftersom den var tillverkad för att tåla fett. Men jag har ingen bättre förklaring. Eller så var det en engångsmodell.
 

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 063
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 616
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp