Rengöra gjutjärnspannas undersida

Asko

Trådstartare
Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa rengöringsmedlet för spishällar. Det blir nämligen märken på spishällen efter gjutjärnspannorna. Och ja, de är inte rena på undersidan, täckta med svarta (antagligen) fastbrända rester 😅
Jag försökte googla på hur man ska rengöra gjutjärnspannor men det står bara om hur man ska rengöra dem försiktigt inuti. Men det behövs inte i detta fall, utan det är undersidan som gäller alltså så så länge de inte skadas så kan man vara hur brutal som helst 😅
Läste ett tips om excenterslip men en sån har vi tyvärr inte... :sneaky:
Så vi behöver tips!
 
För grovrengöring ställ i blöt i ljummet vatten ett par timmar. Gnugga sedan med tvålull (svinto) tills allt som inte är rent järn är borta. Ojla in, förslagsvis med kallpressad rapsolja, och bränn in på samma sätt som om den var ny. Det går förmodligen att göra bara utsidan om man har en bra yta invändigt man vill ha kvar, men det funkar också bra att köra hela t.ex. om man köpt en begagnad panna som är sunkig.
 
För grovrengöring ställ i blöt i ljummet vatten ett par timmar. Gnugga sedan med tvålull (svinto) tills allt som inte är rent järn är borta. Ojla in, förslagsvis med kallpressad rapsolja, och bränn in på samma sätt som om den var ny. Det går förmodligen att göra bara utsidan om man har en bra yta invändigt man vill ha kvar, men det funkar också bra att köra hela t.ex. om man köpt en begagnad panna som är sunkig.
Om man bara skrubbar undersidan då behöver man kanske inte olja in?
Eller räcker det med att ställa pannan i ljummet vatten ett par timmar för att man ska behöva olja in insidan igen? Dvs bör jag lägga den bara i cm djupt vatten så att inget vatten kommer i den medan den står i blöt? 🤔
 
För grovrengöring ställ i blöt i ljummet vatten ett par timmar. Gnugga sedan med tvålull (svinto) tills allt som inte är rent järn är borta. Ojla in, förslagsvis med kallpressad rapsolja, och bränn in på samma sätt som om den var ny. Det går förmodligen att göra bara utsidan om man har en bra yta invändigt man vill ha kvar, men det funkar också bra att köra hela t.ex. om man köpt en begagnad panna som är sunkig.
Olja in under? Blir det så smart och ställa på varm platta? Insida oljas in men inte under.
 
Om man bara skrubbar undersidan då behöver man kanske inte olja in?
Eller räcker det med att ställa pannan i ljummet vatten ett par timmar för att man ska behöva olja in insidan igen? Dvs bör jag lägga den bara i cm djupt vatten så att inget vatten kommer i den medan den står i blöt? 🤔
Om du ska få bort hårda, inbrända saker behöver du göra det så ordentligt att du kommer att ha tagit bort allt fett också. Då behöver den oljas för att inte ha lättare att rosta.
Jag tycker det är bättre att göra en rejäl helsanering till grunden. Sedan klarar den sig länge med bara enklare ursköljning efter det.
 
Om du ska få bort hårda, inbrända saker behöver du göra det så ordentligt att du kommer att ha tagit bort allt fett också. Då behöver den oljas för att inte ha lättare att rosta.
Jag tycker det är bättre att göra en rejäl helsanering till grunden. Sedan klarar den sig länge med bara enklare ursköljning efter det.
Men kan man olja in undersidan? Det är ju den delen det handlar om som står på plattan.
 
Olja in under? Blir det så smart och ställa på varm platta? Insida oljas in men inte under.
Jag har gjutjärnsplattor, då kan man olja hela och bränna in den runt om. Typ olja, låta det dra in lite, lätt torkning av överflöd så man inte häller olja på spisen.
Inser nu att jag inte vet om man kan bränna in på samma sätt på andra spisar, men det borde gå att läsa i någon instruktion för nyköpta pannor? Oljar man inte alls så blir den till slut rostig i botten bara av att stå i skåpet tycker jag.
 
Jag har gjutjärnsplattor, då kan man olja hela och bränna in den runt om. Typ olja, låta det dra in lite, lätt torkning av överflöd så man inte häller olja på spisen.
Inser nu att jag inte vet om man kan bränna in på samma sätt på andra spisar, men det borde gå att läsa i någon instruktion för nyköpta pannor? Oljar man inte alls så blir den till slut rostig i botten bara av att stå i skåpet tycker jag.
Ok. Som sagt vad jag jag tog bara stålboll och gnuggade med. Kniv gick bra med pilla bort med.inte olja jag den sidan som står på plattan iaf. :rofl: :rofl: :rofl:

Vi startar larmet nog med hjälp av att öppna altanen.
 
Ok. Som sagt vad jag jag tog bara stålboll och gnuggade med. Kniv gick bra med pilla bort med.inte olja jag den sidan som står på plattan iaf. :rofl: :rofl: :rofl:

Vi startar larmet nog med hjälp av att öppna altanen.
Jo, man gör det helst en dag då det är väder för att ställa upp korsdrag. ;)
Men bränna in är en engångs-/sällan-grej man gör bara om man rensat den så grovt att man börjar om från början med ytan. Nästa gång kanske blir om 20 år. Det ryker lika mycket om oljan man bränner in på ovansidan också.

Jag uppfattade @Asko som att det rörde sig som sådant är hårt, svart som nästan känns som en integrerad del av pannan och inte går bort med vanlig rengöring? Kanske var det inte så grov rengöring hon behövde?
 
Senast ändrad:
Jo, man gör det helst en dag då det är väder för att ställa upp korsdrag. ;)
Men bränna in är en engångs-/sällan-grej man gör bara om man rensat den så grovt att man börjar om från början med ytan. Nästa gång kanske blir om 20 år. Det ryker lika mycket om oljan man bränner in på ovansidan också.

Jag uppfattade @Asko som att det rörde sig som sådant är hårt, svart som nästan känns som en integrerad del av pannan och inte går bort med vanlig rengöring? Kanske var det inte så grov rengöring hon behövde?
Jo det handlar om grov rengöring, den ena var ursprungligen blå... Det syns knappt numera kan jag säga 😅😅

Får prova med stålull först, och utöka arsenalen vid behov 😅
 
Jag har gjutjärnsplattor, då kan man olja hela och bränna in den runt om. Typ olja, låta det dra in lite, lätt torkning av överflöd så man inte häller olja på spisen.
Inser nu att jag inte vet om man kan bränna in på samma sätt på andra spisar, men det borde gå att läsa i någon instruktion för nyköpta pannor? Oljar man inte alls så blir den till slut rostig i botten bara av att stå i skåpet tycker jag.
Det är en induktionshäll i detta fall tyvärr, och min mamma vill inte ha märken på den - vilket är anledningen till att hon använt sina gjutjärnspannor mindre.
Så jag känner att olja på undersidan skulle vara oklokt i detta fall..? 😬
 
Det är en induktionshäll i detta fall tyvärr, och min mamma vill inte ha märken på den - vilket är anledningen till att hon använt sina gjutjärnspannor mindre.
Så jag känner att olja på undersidan skulle vara oklokt i detta fall..? 😬
Börja med stålboll. Vår var lika svart under som insidan. Det visade sig att den faktiskt var silverfärgad.
 
Det är en induktionshäll i detta fall tyvärr, och min mamma vill inte ha märken på den - vilket är anledningen till att hon använt sina gjutjärnspannor mindre.
Så jag känner att olja på undersidan skulle vara oklokt i detta fall..? 😬

RIsken ar att det borjar brinna i oljan om du oljar den pa undersidan. Jag skulle ta grillborsten och gnugga ordentligt ... tillsammans med att lata den sta i vatten med ett starkt rengoringsmedel ett tag innan.

Om sidorna ar emaljerade skulle jag nog noja mig med svinto ... men stalborste under.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Måste se mitt favoritpar fivefingers som slut snart, tån åker hellre ut genom hålet bredvid och sulan har många sprickor. Jag beställde...
2
Svar
26
· Visningar
2 332
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning jag har hittat 2 gamla, smutsiga selar i lagårn som jag har tänkt att rengöra o smörja. men jag behöver tips på hur jag ska göra. ja har...
Svar
5
· Visningar
3 992
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp