Rengöra fläkt i rostfritt stål

Coop

Trådstartare
Hej!
I och med att vi köpte ny fläkt så har jag fått ett problem, det går inte att få fläkten ren från fettet som blivit på ovansidan av fläkten av matlagning och annat. Jag har provat med T-röd för det fungerade väldigt bra på den förra, Yes diskmedel, köksspray osv, men inget fungerar. Jag köpte även någon spray i butik som skulle vara bra till att få rent rostfritt, helt värdelöst. Det enda som hände var att jag fick städa, tänk er spraysnö, så blev det av denna sprayen.

Jag har fått rekommenderat av min svåger att köpa några rengöringsdukar som visserligen verkar vara bra men är dyra och så klart få i förpackningen. Det måste väl finns något annat bra som kan fungera?

Tips mottages tacksamt!

Coop

Hej!
I och med att vi köpte ny fläkt så har jag fått ett problem, det går inte att få fläkten ren från fettet som blivit på ovansidan av fläkten av matlagning och annat. Jag har provat med T-röd för det fungerade väldigt bra på den förra, Yes diskmedel, köksspray osv, men inget fungerar. Jag köpte även någon spray i butik som skulle vara bra till att få rent rostfritt, helt värdelöst. Det enda som hände var att jag fick städa, tänk er spraysnö, så blev det av denna sprayen.

Jag har fått rekommenderat av min svåger att köpa några rengöringsdukar som visserligen verkar vara bra men är dyra och så klart få i förpackningen. Det måste väl finns något annat bra som kan fungera?

Tips mottages tacksamt!

Coop
Menar du fläkten eller kåpan??
För fläkten har lösa delar man kan köra i diskmaskinen ju?

Hej!
Vad jag sett så kan jag ta bort 2 "filter" och köra dem i maskinen (har stenkoll på hur en fläkt är uppbyggd :D) så det som är kvar borde ju då vara själva kåpan och den kan jag inte för mitt liv få ren.

Jag jobbar som kock och det där fettiga är jättesvårt att få bort, det blir bara kletigt och smetar ut sej än värre. På jobbet blir det ju lite efter 50 kilo stekfläsk :yuck:
Det behövs tunga artilleriet om det suttit ett tag. Sotaren som kollar ventilationen hos oss har bra medel men det är knappast nåt vi själva får använda :cool:

Håll efter ofta är enklast :angel:
Torka med papper, värme gör att det är lättare att 'få tag på'. Ju kallare fett ju jävligare är det att få bort.
Torkar man ofta med papper är det ofta enkelt att kunna skura helt rent med yes regelbundet.

Men om det suttit ett tag;
Väldigt hett vatten och mycket yes kan fungera, ofta behöver man byta svamp(eller försöka få den någorlunda ren) ofta då jag upplever att svampytan behöver vara ren eller iaf 'ofettig' för varje nytt tag sas, annars smetar det bara ut fettet. Rikligt med rent yeslödder alltså :p Torka bort med papper. Inte vatten.

Prova ugnsrengöring annars, men obsa att det ska rengöras noga med vatten så inga medelsrester blir kvar.

Så brukar jag göra iaf, inte sagt att det funkar för alla andra :D

Prova såpa (löddra den på mjuka sidan av en svamp), eftertorka med fuktig Wettex och efter det torka med en microfiberduk avsedd för fönsterputs

Min blir likadan men blir faktiskt ren med vanlig rengöringsspray, avtorkad med fuktig trasa. Är det väldigt skitigt får man ta två gånger eller med disksvamp. Men det kniviga är att slippa ränder efteråt på min. Kom på nu att man måste torka den helt torr med microfiberduk efter rengöring, då blir kåpan skinande ren. :) Förra hyresgästen bubblade något om att fläkten var jättejobbig att få ren och att de fick köpa något specialmedel för rostfritt. Men denna metod blev också jättebra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka