Rektalprolaps

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Penda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 404
P

Penda

Mitt sto blev betäckt 070501,naturlig betäckning,o enligt hingstägaren gick allt som de skulle. Exakt en månad senare den 1 juni hittade jag min häst stående i hagen med blodet rinnande på bakbenen. Fick en riktig chock när jag såg en bit av ändtarmen utanför. Ilfart till Djursjukhuset där de med svårigheter fick in tarmen igen. Den åkte dock ut dagen efter men de lyckades igen få den på plats. Enligt veterinären sker sånt här endast genom nån form av retning/penetring men att de inte kunde varit hos hingsten då de va en hel månad efter betäckning (o hon gick själv hela tiden efter de). De trodde inte heller att hon skulle behålla fölet men om hon mot förmodan fölade va risken stor att de skulle hända igen. Hon fick sitt föl helt utan problem och inget har hänt sen dess heller. En del veterinärer säger att risken att de händer igen inte är större än på ett oskadat sto.. Någon som vet? Eller har varit med om de? Vågar jag betäcka henne igen? :confused:

Sv: Rektalprolaps

Naturligtvis har jag frågat veterinärer. De är därför jag frågar här, har pratat med många olika veterinärer,och även några seminstationer om de varit med om de, och många olika svar. Allt ifrån att inget kommer hända, till att jag ska hålla emot när hon fölar o trycka tillbaka om tarmen om den kommer ut, till att om de händer igen kan man inte rädda stoet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 115
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 240
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka