Rehab efter knäledsinflammation?

Leeelot

Trådstartare
Hästen min har knäledsinflammation i knäled bak. Ev något i hasleden/gaffelbandets infästning, men det var lite oklart.. Kan vara ngt hon gjort i hagen, eller överanstängning (det senare känns jobbigt, då vi verkligen försöker rida varierat, o på olika underlag...) Hon är sprutad med kortison i knäleden, metacam, får vara i vanlig hage, o skrittas 15-20min/dag i en dryg vecka till, sedan ska hon enl vet sättas igång, återbesök 14/11. Det jag funderar på är om jag verkligen ska sätta igång så snabbt? Eller är det viktigt att hon travas o galopperas (om hon är ohalt såklart) lite innan åb, så man ser status sas på hältan? Har Folksam, o där kan man använda 5000:- till rehab, någon som vet om man kan använda det till vattenbandsträning? O om det är en bra rehabträning för "knähästar". Erfarenhet öht av knäledsinflammationer bak på häst?

Min gamla häst hade de för endel år sen, pga artroser i bakknäna. Hade samma upplägg som du fått med kortison och tre veckor till åb. Första veckan skritt för hand, andra uppsuttet med lite travinslag och tredje utökad med mer trav och sista dagen innan åb rida ett normalt pass ungefär inkl galopp. Friskförklarades och har inte återkommit på 5 år. Satte igång lugnt då pga vinter och inget ridhus. Vattenträning kan säkert vara jättebra!

Min gamla häst hade de för endel år sen, pga artroser i bakknäna. Hade samma upplägg som du fått med kortison och tre veckor till åb. Första veckan skritt för hand, andra uppsuttet med lite travinslag och tredje utökad med mer trav och sista dagen innan åb rida ett normalt pass ungefär inkl galopp. Friskförklarades och har inte återkommit på 5 år. Satte igång lugnt då pga vinter och inget ridhus. Vattenträning kan säkert vara jättebra!
Tack för ditt svar! Skönt att det inte återkommit! Gjordes artoskopi för att se artrosen? Eller såg man det på ultraljudet? Rider du som vanligt nu?

Tack för ditt svar! Skönt att det inte återkommit! Gjordes artoskopi för att se artrosen? Eller såg man det på ultraljudet? Rider du som vanligt nu?
Vanlig röntgen! Nej, hon rids inte idag men hon är 25 år och pensionerad, dock inte pga skadan men är fräsch fortfarande! Hon reds dock fram tills förra året, 4 år efter knäledsibflammatilnerna utan problem.

Jag skulle rekommendera dig att om möjligt ta kontakt med en bra sjukgymnast, de kan göra så mycket mer än bara ett träningsschema och kan det här med rehab, random veterinär har inte alls samma kunskaper och oftast går veterinärens träningsschema mycket fortare framåt.

Vattenband är bra träning OM den som har det vet vad den sysslar med. Jag blev t ex rekommenderad att vi skulle börja med bara lite vatten och det är HELT fel för diagnosen eftersom rörelsemönstret blir onaturligt. Får du ett korrekt träningsschema att följa så blir det säkert bra.

Rehabförsäkringen brukar täcka sjukgymnastik på remiss (min gör i alla fall det - Sveland) och det är värt varje krona du betalar därutöver. Om du kan, satsa på sjukgymnast först, sen vatten om sjukgymnasten tycker det är en bra idé.

Lycka till!

Jag skulle rekommendera dig att om möjligt ta kontakt med en bra sjukgymnast, de kan göra så mycket mer än bara ett träningsschema och kan det här med rehab, random veterinär har inte alls samma kunskaper och oftast går veterinärens träningsschema mycket fortare framåt.

Vattenband är bra träning OM den som har det vet vad den sysslar med. Jag blev t ex rekommenderad att vi skulle börja med bara lite vatten och det är HELT fel för diagnosen eftersom rörelsemönstret blir onaturligt. Får du ett korrekt träningsschema att följa så blir det säkert bra.

Rehabförsäkringen brukar täcka sjukgymnastik på remiss (min gör i alla fall det - Sveland) och det är värt varje krona du betalar därutöver. Om du kan, satsa på sjukgymnast först, sen vatten om sjukgymnasten tycker det är en bra idé.

Lycka till!
Ja, har läst om att sjukgymnastik ska vara toppen! Vet dock inte var jag hittar någon!? Enl hemsidan har inte "mitt djursjukus" någon knuten till sig.... O hittar inget när jag googlar...., verkar inte finnas så många? Tar tacksamt emot tips på detta i Hallands län (el däromkring) via pm

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar