Regntäcke som inte blir för varmt?

Lotus

Trådstartare
Min nya häst är känslig för insekter och blir stressad av dem, och därför funderar jag om det skulle underlätta att ha ett tunt regntäcke på honom, men jag är rädd att det blir varmt. Har provat flugtäcke på min förra häst och det var ingen hit - han blev jätteirriterad eftersom flugorna kom in under. Hans problem var snarare klådan och det löste jag med switch, flughuva och bogskydd, samt vid behov antihistamin, men nu är ju problemet ett annat.

Ett vanligt bomullstäcke har jag funderat på, men jag vill inte risker att det regnar på förmiddan och han får gå med blött täcke hela dagen, så den tanken slog jag bort.

Kollade på Jacsons nya stretchtäcke som verkar skitbra, men det känns varmt trots att det bara är 20 g foder i det?

Är det någon som har nåt tips som kan passa såhär års och/eller senare??

Sv: Regntäcke som inte blir för varmt?

Jag tror faktiskt det vore idé att testa med ett rejält flugtäcke i alla fall. Horseware har riktigt bra flugtäcken, jag har ett Protector från dom som jag är kalasnöjd med. Hästen hade det hela förra sommaren och det fungerade jättebra. Hon verkar också ganska känslig mot insekter, inte så att hon är super irriterad på dom men hon blir helt sönderbiten om hon går utan täcke, i alla fall hemma på anläggningen
och i en hage i närheten eftersom det är äckligt mycket insekter där eftersom det är en å som passerar precis brevid.

Ett regntäcke skyddar ju inte speciellt mycket, inte heller bomullstäcke. Insekterna kommer ju ändå åt under mellan frambenen, under magen, vid skapet, på halsen etc. och oftast är det ju just på dessa ställena de verkar bli mest drabbade. Så jag skulle tro att det är ganska meningslöst med ett bomullstäcke eller regntäcke.

Jag skulle prova med ett riktigt BRA flugtäcke. Det kommer Inte in några flugtäcken under ett med bra passform. Ett exemtäcke kanske också skulle vara ett alternativ, men som sagt ett "vanligt täcke" som inte skyddar hals, under magen etc. tror jag är helt värdelöst.. då känns det mer akuellt att låta de gå utan täcke och i stället smörja på med t.ex. switch.

Har man dessutom en väldigt känslig häst kanske man får ta hänsyn med vilka hagar man stället dom i etc. ska dessutom finnas bra örtblandningar som är bra för att "skrämma bort" insekterna, t.ex. Dodson & Horrells "Itch Free" .

Hööks har(hade?) ett jättetunnt ofodrat täcke som andades. Värmde typ ingen ting men var vatten och vindtätt.

Hööks har(hade?) ett jättetunnt ofodrat täcke som andades. Värmde typ ingen ting men var vatten och vindtätt.

Det har jag, om vi menar samma. Heter Spring shower, eller nånting sådant :smirk:

Bucas Sunshower är supertunnt och ska reflektera solljuset så hästarna blir svala under. Men passformen är usel (iaf på mina) och jag tycker nog inte att de är så svala under.
Vet att Horseware har kommit med ngn ny lösning, insektstäcke med typ ett tunnt regntätt täcke under som man kan ta ur. Låter jättesmart! Har HW insektstäcken till mina o de är verkligen super, både passformen och funktionen, från springande hästar som inte ville vara ute till lugna betande hästar som inte vill komma in :D :)

Min häst har precis samma problem, blir stressad av insekterna. Köpte ett flugtäcke på Hööks , men samma sak som med din så kommer insekterna in under täcket och gör dom ännu mer stressade.
Kanske kunde testa ett exemtäcke eller liknande? Eftersom dom brukar ju vara rätt täta runt om så inga insekter kommer in :idea:

Jag använde ett sådant förra våren/sommaren som ett kombinerat flugtäcke/"ifall-det-kommer-en-skur-täcke" (min pållas rygg är jättekänslig för att bli regnblöt, även om det är ganska varmt ute). Tyckte att det fungerade bra på våren, men när det blev varmare ute på räckte inte andasfunktionen till, så det blev varmfuktigt under.

Bucas Sun Shower, om du nu inte vill ha insektstäcke (Jag anv Bucas Buzz Off).

Men iaf, Bucas Sunshower är superlätt och supertunt, men står emot även ihållande regn. Det andas, har nätfoder och ytan (det är silvergrått) reflekterar UV-strålarna (solen) så att hästen håller sig sval.

Och det är STOR kvalitetesskillnad och skillnad i material på SunShower och t ex Hööks sommarregntäcken.

Det tycker inte jag är särskilt bra, är alldeles för stelt!
Prova HW Dustbuster istället, det sitter som limmat intill hästen för tyget är så mjukt. Kommer garanterat inga insekter under. :bow:

Jag har ett Shire summer typhoon, det är det tunnaste och svalaste regntäcket jag vet. Har ett Amigo Summer Rain också men det är varmare! Tänk på att täcket ska vara ljust! Ljusblått, vitt, beige.... Vad du än gör så köp inte ett mörkt täcke.

Tack för alla tips, låter som om HW ska tittas närmare på...
Igår när jag kom till stallet hade hagkompisen :devil: STYCKAT mitt enda regntäcke, Svea med halvhals, så nu ligger han jävligt risigt till.....

Följdfrågan är alltså hur de är i rivtåligheten de här HW-täckena, alternativt om någon har tips på hur man får gnagaren att hålla truten i styr. Har tidigare försökt med antibitmedel och ska göra en ny rajd med detta på täcket, men det är ju liksom inte första gången det blir mos av mina täcken.

tips tack:

Funderar på att köpa ett flugtäcke till vår äldsta fjord. Men har lite diverse funderingar innan jag vågar köpa ngt. Hästen ifråga Går ute dygnet runt, och ihagar med både buskar och träd,och på dagarna är hästarna helt utan tillsyn så om det börjar regna kan hon ev få gå med blött täcke flera timmar, o det vill ju inte jag. Därför bör täcket va i sån kvalite att det ej släpper 5genom regn alls- eller är så tunt att det torkar snabbt.

Men det viktigaste är nog ändå att knott ej kan bita<sig genom materialet, hästen är knott känslig o tål heller ej mkt medel o så. Nu i veckan fick hon rätt så rejäla bulor på hals o bog, dessutom har hon ett gammalt sår på länden som flugorna bitit upp igen. Hela förra sommaren höll vi på med diverse projekt för att hålla undan flugorna från såret,tjära, tar plaster o även rakat o tejpat kompresser o inget har funkat så ett täcke som skydda vore ju bra. Men att hitta ett som sitter vettigt på henne med stor bog o buk vet ja ej om det går... tips tack

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka