Red igår, hade en väldigt spänd häst.

E

et_flikkan

Mitt fullblodsto har nu vilat i tre veckor efter en liten skada så igår red jag henne för första gången. Hon kändes fin men var väldigt spänd och stark i båda sidorna. Det e svårt att få henne att slappna av, det e främst det jag vill, kräver ingen speciell form nu efter att hon vilat bara att hon ska sänka huvud och hals och kunna slappna av, fick några sådanna moment men fick tyvärr inte med dom på kort :(.

Det jag vill fråga är att e jag dum som kräver avslappning istället för att hon ska gå i form?. Hon har ju haft problem med kroppen en hel del så jag vill inte kräva för mkt heller men jag vet också att om hon inte går i rätt form kan problemen komma tebax.

Här är några extremt dåliga kort, mamma fick bara kort när hon var spänd och inte ville alls. Hon är väldigt omusklad nu och tun efter att hon vilat. Jag vill ha verkligen alla tips om hur jag ska göra för att få henne att slappna av och få mig att slappna av, jag tror att det e mina spänningar i min kropp som gör att hon e så spänd för jag har jätte mkt problem med höger sida. Har försökt att fixa det men det e svårt.

DSCF2533.jpg

DSCF2529.jpg

DSCF2530.jpg

Sv: Red igår, hade en väldigt spänd häst.

Jag personligen hade inte ridit denna häst överhuvudtaget, men jag är petig... Den är så extremt på bogarna och omusklad som få. Hur ser foderstaten ut?
Det du bör göra är att släppa tanken på huvudet helt. Den får lov att ha sitt huvud precis var den vill, ju mer du försöker få den att ta ner det ju mer spänd blir den.

Tänk få upp ryggen och glöm att dens huvud och hals existerar. Bettlöst är ett bra alternativ.

Sitt inte tungt på hästens rygg, tänk avlastningssits.

Mer protein och markarbete vid handen , tex bommar, Tteamövningar etc är bra på en sån här.

Instämmer, markarbete i massor. Bommar är ju säkert en god idé - men använd dem lite annorlunda, lägg ut L-och fyrkants-konstruktioner där hon får ta ett steg, känna sej för, ta ett steg till, backa, flytta ett framben åt sidan över en bom, ett bakben åt sidan över en bom.
Klarar hon det så utveckla svårighetsgraden och "släng" bommar i plockepinn-hög och smyg er fram och tillbaka i högen.
Det kan göra under för överlinjen! (och avslappningen, och koordinationen och... :) )

Det är ju egentligen lite av en rundgång. En spänd häst sänker ryggen, stoppar ut bakdelen långt bakom sej och trycker ner hela sin underlinje. (i alla fall om den är byggd lite konkav från första början)
En avslappnad häst släpper upp ryggen och sträcker överlinjen (kommer "i form"), börjar andas och frusta.
När hästen släpper upp ryggen och sträcker överlinjen blir den också "avslappnad". Rundgång.

Men den ser inte ut att kunna komma dit under ryttare just nu. Håller med om att kolla foderstaten - med en frisk häst och ok foderstat så tappas inte "muskelmassa" av vila. Med bra foder kan man i princip "max-muskla" en häst som vilar helt. Men visst, det är bara träning som ger styrka i musklerna.

Men jag gillar typen av häst!

Djurjouren skrev:
Jag personligen hade inte ridit denna häst överhuvudtaget, men jag är petig... Den är så extremt på bogarna och omusklad som få. Hur ser foderstaten ut?
Det du bör göra är att släppa tanken på huvudet helt. Den får lov att ha sitt huvud precis var den vill, ju mer du försöker få den att ta ner det ju mer spänd blir den.

Tänk få upp ryggen och glöm att dens huvud och hals existerar. Bettlöst är ett bra alternativ.

Sitt inte tungt på hästens rygg, tänk avlastningssits.

Mer protein och markarbete vid handen , tex bommar, Tteamövningar etc är bra på en sån här.

Jag börjar med foderstaten.
Vi har precis bytt stall så nu går hon på ensilage, 12 kg om dagen, skulle vilja ha mer men det är det som ingår i hyran.
Analysen ser ut såhär:

Mj 6,3 g/kg foder
smbrp 25 g/kgfoder
Ca 1,5 g/kg foder
P 1,2 g/kg foder

Ett aldelles för dålig hö för henne.

Hon får 2,5 kg havre
1 kg betfor
2 dl olja

Tack för den konstruktiva kritiken :)
Jag hade tänkt att bara vara ute och skritta och bara få muskler på henne för nu ser hon hemsk ut. Ska flytta i sommar så då ska jag börja jobba med henne ordentligt när jag får eget stall. Nu har jag inte så mkt tid till henne, har skola och allt sånt där så det blir mest ut och skritta på lång tygel och bara ha kul i fortsättningen.

evis skrev:
Instämmer, markarbete i massor. Bommar är ju säkert en god idé - men använd dem lite annorlunda, lägg ut L-och fyrkants-konstruktioner där hon får ta ett steg, känna sej för, ta ett steg till, backa, flytta ett framben åt sidan över en bom, ett bakben åt sidan över en bom.
Klarar hon det så utveckla svårighetsgraden och "släng" bommar i plockepinn-hög och smyg er fram och tillbaka i högen.
Det kan göra under för överlinjen! (och avslappningen, och koordinationen och... :) )

Tack för det tipset.

Vi får tyvärr inte använda ridbanan nu när det e snö :confused: och fruset det tycker jag e konstigt men men regler är regler.

Men så fort all snö är borta så ska jag börja jobba med henne på det sättet :)

Förresten - tömkörning!!
Behöver inte vara så himla seriöst och dressyrande - om man bara har någon lämplig skog där man får rida, så far ut off road tömkörning på "fria tömmar" i skritt och sväng mellan träd, över nerfallna träd, stock och sten utan tanke på formen (den kommer automagiskt).
Off road överhuvudtaget är bra för de här. Håll dej på små stigar, inte på platta lättframkomliga grusvägar :D

Fast det behövs ingen ridbana, stillsamt bomarbete behöver inte ta mer plats än några meter. Ni kanske har en stallplan som plogas?

evis skrev:
Förresten - tömkörning!!
Behöver inte vara så himla seriöst och dressyrande - om man bara har någon lämplig skog där man får rida, så far ut off road tömkörning på "fria tömmar" i skritt och sväng mellan träd, över nerfallna träd, stock och sten utan tanke på formen (den kommer automagiskt).
Off road överhuvudtaget är bra för de här. Håll dej på små stigar, inte på platta lättframkomliga grusvägar :D

Jag måste hitta tömkörningsutrustning först, vill inte låna av nån annan i stallet :P.
Jag e rätt feg av mig och vågar inte fråga heller.

Men idag var jag iaf ute och skrittade och travade lite på ängarna runt stallet. Hon blev rejält svettig eftersom vi har högsnö så fick hon jobba. Men hon var duktig. Red på halvlånga tyglar och lät henne hitta sin egen balans.

Skriver från min kompis sida :P

Låter som en extrem stor energigiva du ger henne. 2.5 kg havre plus 2dl olja. Särskilt eftersom hennes arbete inte kräver så mkt.
Min egna står på 1 liter havre per dag. Sen r det lucern och betfor plus 10kg hö. Och henne rider har jag i normal träning.

Så jag skulle börja med att ta bort oljan och 1.5kg havre. Tänk på att 1dl olja motsvarar 1kg havre i energi.

Det är svårt att få en häst med för mkt energi att slappna av. Men mkt serpentiner, volt tillbaka, och bommar som de andra föreslagit. Få henne att hela tiden ha nåt att fundera på och inte bara gå runt runt. Nu vet jag inte vad som orsakat vilan och om veterinär ordinerat igångsättning på rakt spår?
Såg precis att ni inte hade nån paddock, men snurra runt mellan träden i skogen. Och att trava i djupsnö kanske inte är det bästa efter en vila. Det är väldigt tungt för hästen och en omusklad häst kan få känningar av det, så ta det lite lugnt! =)

Nu är ju oftast fullblod lite explosiva, hehe, har haft egna, men genom att sysselsätta henne mentalt så kan hon slappna av bättre.
Lycka till!

Grejen är det att denna häst är precis lika galen hur mkt eller lite hon än får. Jag har sänkt havren till 1,5 kg nu och börjat ge henne soja istället eftersom höet är så dåligt.

Kan inte dra ner allför mkt på maten eftersom höet har såpass dåliga värden som det har. Annars skulle jag inte ge henne sådär mkt.

Hej!
Om du vill skulle jag kunna räkna ut en foderstat till dig. Isåfall behöver jag veta vikt på hästen och % ts på hösilaget.
//Hanna

Har du testat att ta bort havren helt och ersätta det med annat?

Mitt sto får frispel av bara 1dl havre om dagen.
Har numera en lugn och sansad madam att handskas med istället för att energiknippe som inte vet vart hon ska göra av sig. Allt p.g.a jag helt tagit bort havren (ersatt den med korn och olja).

Sedan håller jag med flera av de andra:
Jag hade inte ridit den hästen. Longering, arbete vid handen, kanske tömkörning med fokus på avslappning och bara släppt tanken på allt annat så länge.

Byt ut havren mot 2 kg lucernhack istället, då får du upp proteinet i foderstaten och ner energin, alltså en högre kvot. Dessutom så får hästen mer att tugga på.

Ujujuj, inte konstigt att hon ser så hemsk ut. Jag hade tagit bort all havre, möjligen gett betfor för att kunna blanda oljan i nått och byt ut sådär en 4 kg hö mot lucern istället.

Det ser ut som hon håller huvudet litet snett, har du kollat hennes tänder? Att du är sne kan du be ngn att kolla dig uppifrån, kan du hitta ett läge när du står som du är rak? Om inte träna på det!

Hästen är jättesöt, varva ridningen med att leda henne och låt henne trampa runt i en volt runt dig ibland åt bägge håll, var noga att led henne lika mycket från bägge håll. Du kanske ska nöja dig med att rida henne 10-15 min nu ibörjan...

Har själv ett fullblod som är ganska svårfödd- han får nu 10 kg hö (ej silage), lucernhack (Hartog lucern), betfor och ett jätte bra mineralfoder (Raceways). På den foderstaten håller han sig i mycket bra form, dock har han nästan blivit lite väl rund :angel:

Han har också gått en period på havre, men det fungerar inte alls då han dels faller ur och blir tunn samt att han blir skvatt galen. Nu är han lugn och harmonisk och kan komma till arbete utan att stressa runt.

Dessutom så dras även han med muskulära problem som gör att massage (med liniment) och stretching är rutin för oss- det kanske kan vara ett tips för din pålla! Slarvar jag med detta märks det tydligt på honom...

Jag tycker att du fått många bra tips- så lycka till!

Kommer med en liten uppdatering.

DSCF2900.jpg

DSCF2910.jpg

Nu har jag ridit hästen i två veckor. Jag har varit ute och skrittat rätt mkt i djupsnön och haft roligt. Har också varit uppe i ridhuset och ridit lite, samt hoppat för tränaren en gång och hon har verkligen varit JÄTTE duktig.

DSCF2673.jpg

Hästen har blivit mkt bättre och positivare till arbete, tycker om att arbeta nu :). Muskler börjar hon få också även fast det går långsamt.
Nu kan hon slappna av också, ibland lite för mkt :p. Säg gärna vad ni tycker, själv tycker jag det e en klar förbättring :).

ridtravare skrev:
Det ser ut som hon håller huvudet litet snett, har du kollat hennes tänder? Att du är sne kan du be ngn att kolla dig uppifrån, kan du hitta ett läge när du står som du är rak? Om inte träna på det!

Hon e kollad och det va inge som var fel. Jag däremot är sne :p, det får jag alltid tänka på.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?