Recepthjälp

Ankan

Trådstartare
Ska ha främmande under en period snart och behöver bra recept som är enkla att göra, billiga och gärna med få saker i. Gärna lågkalori med då hen som kommer är rätt så stor å önskar lära sig göra bättre mat för sig

Har googlat men kom på att Buke är ju alltid bäst när man inte helt hittar vad man söker :love:
 
Sv: Recepthjälp

Vanlig husmanskost från vanliga traditionella kokböcker á la "Rutiga kokboken" och liknande tycker jag kvalar in under alla kravena du listade upp :) De här kokböckerna finns även på biblioteket så går att låna dem gratis om man inte har någon.
 
Sv: Recepthjälp

Bulgur med kyckling och grönsaker
Lax och grönsaker i foliepaket i ugnen (broccoli, blomkål, morot och purjolök)
Varm quinoasallad (quinoa med kassler, ägg, tomat, gurka, sallad eller vad man väljer)
Soppa (utan grädde)
Falafel/kikärtsbiffar/morotsbiffar med tzatsiki och grönsallad, tomat, grurka
 
Sv: Recepthjälp

Grytor är bra, man använder ju så många ingredienser man vill och det går ju bra att göra "buljonggrytor", det blir ju mycket smak även utan grädde.

Grilla är alltid gott, lägg mycket grönsaker på grillen. Egengjord tzatziki är gott till och är ju inte fet.

Woka, det finns massor med trevliga frysta grönsaksblandningar.

Tillägg: Ägg kan man göra mycket gott och nyttigt med också.
 
Sv: Recepthjälp

Bulgur/matvete/matkorn med ugnsbakade grönsaker (efter säsong, t ex rotfrukter, fänkål, paprika, squash, aubergine) och halloumi eller fetaost.

Eller bönchili på lök, vitlök, tomatpuré, chilipulver, en liten flaska ale, svarta bönor och barbequesås. Vill man inte ha det vegetariskt kan man steka med lite bacon med löken och kryddorna i början.
 
Sv: Recepthjälp

Bulgur/matvete/matkorn med ugnsbakade grönsaker (efter säsong, t ex rotfrukter, fänkål, paprika, squash, aubergine) och halloumi eller fetaost.

Eller bönchili på lök, vitlök, tomatpuré, chilipulver, en liten flaska ale, svarta bönor och barbequesås. Vill man inte ha det vegetariskt kan man steka med lite bacon med löken och kryddorna i början.

Det är sån mat som jag tycker om men det får jag nog inte i pojkarna :(
 
Sv: Recepthjälp

Chiligryta - Makaroner (fullkorn) köttfärs och lök. Hur enkelt som helst, serveras med fördel med rivna morötter

Lightköttfärssås - Pasta (fullkorn) köttfärs, kidneybönor, majs, krossade tomater, köttbuljong och tomatpuré.

Lasagne - Går att variera i oändlighet, kyckling-/kebablasagne går också.

Kokt torsk, potatis och äggsås

Kycklingpasta - 350 gram kyckling
250 gram fryst bladspenat
50 gram soltorkade tomat *
2 ½ dl mellangrädde
2 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Tina upp fryst spenat och krama ur vattnet, Koka pasta enligt anvisningarna på förpackningen, Tärna kyckling och skala och hacka vitlök fint, Strimla tomater grovt. Spara marinaden till senare.
Bryn kyckling i smör på näst högsta värme Sänk till medelvärme & tillsätt vitlök, tomat, spenat, grädde, salt och peppar.
Smaka av med marinad från tomaterna, Låt koka i 3 minuter.
klart
 
Senast ändrad:
Sv: Recepthjälp

Anna Skippers pastagryta är inte heller dum

Ingredienser (6 portioner)
1 pkt Kycklinglårfilé
2 gula Paprikor
1 knippe broccoli
3 färska salladslökar
1 liten zucchini
5 cm färsk Ingefära
3 vitlöksklyftor
1-2 msk Röd Currypaste
1 msk Fishsauce
1 citron
1 msk Mango Chutney
1 burk Cocosmjölk
Smör eller olja till stekning
Salt och färsk röd chili för extra hetta
Tillagning
Dela kycklinglårfiléerna i 4 delar
Kärna ur och dela paprikan i mindre bitar
Dela broccoli i små buketter
Skär zucchini i centimeterstora bitar
Skala och skär löken i minre bitar
Finhacka ingefära och vitlök
Hetta upp gjutgärnagrytan och lägg ned smör alt olja.
Fräs kycklingen och pressa över citron.
Tillsätt röd currypasta och stek kycklingen ca 5 minuter.
Lägg ned grönsaker och fräs ytterligare några minuter.
Tillsätt kokosmjölk och mango chutney.
Låt puttra ca 15-20 minuter.
Smaka av med ytterligare röd currypasta och lite salt beroende på hur stark du vill ha din thairätt,
 
Sv: Recepthjälp

Vad äter de då?

Om dom får välja själva... pizza å hamburgare ;) Allt med vad dom tycker är konstiga saker (både bönor och Bulgur/matvete/matkorn räknas dig i deras ögon) är svårt få i dom. Den ena är värre medans den andra säkert provar om jag stället det framför honom

Jag däremot tyckte det lät jättegott
 
Sv: Recepthjälp

Chiligryta - Makaroner (fullkorn) köttfärs och lök. Hur enkelt som helst, serveras med fördel med rivna morötter

Lightköttfärssås - Pasta (fullkorn) köttfärs, kidneybönor, majs, krossade tomater, köttbuljong och tomatpuré.

Lasagne - Går att variera i oändlighet, kyckling-/kebablasagne går också.

Kokt torsk, potatis och äggsås

Kycklingpasta - 350 gram kyckling
250 gram fryst bladspenat
50 gram soltorkade tomat *
2 ½ dl mellangrädde
2 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Tina upp fryst spenat och krama ur vattnet, Koka pasta enligt anvisningarna på förpackningen, Tärna kyckling och skala och hacka vitlök fint, Strimla tomater grovt. Spara marinaden till senare.
Bryn kyckling i smör på näst högsta värme Sänk till medelvärme & tillsätt vitlök, tomat, spenat, grädde, salt och peppar.
Smaka av med marinad från tomaterna, Låt koka i 3 minuter.
klart

Kycklingpastan lät ju hemskt god :d Nu blev jag sugen fastän jag nyss ätit
 
Sv: Recepthjälp

Om dom får välja själva... pizza å hamburgare ;) Allt med vad dom tycker är konstiga saker (både bönor och Bulgur/matvete/matkorn räknas dig i deras ögon) är svårt få i dom. Den ena är värre medans den andra säkert provar om jag stället det framför honom

Jag däremot tyckte det lät jättegott

Är det inte bara att lära grabbarna att äta det som erbjuds?
Duger inte det så var hungrig? Måste väl bara vara bra om de lär sig att äta nyttig mat? Många saker är ju vanesak, vänjer de sig äta bulgur/matvete/matkorn istället för tex ris så kommer de snart tycka det är godare iaf.

Så länge de verkligen inte tycker det är vedervärdigt hade jag nog kämpat på..

Vad gäller recept så älskar jag "GI lasagne" jag brukar använda det receptet som finns på Arlas hemsida.
Är inte sådär äckeltung och sliskig som lasagne lätt kan bli annars och smakar mkt utan att vara stark.
Har hittils inte bjudit ngn på den som inte tyckt det varit gott :)
Även broccolisoppa är ju supergott, billigt och enkelt.

Jag har även boken "6kg på 6 veckor" som jag tycker är en bra bok med massor av recept som är nyttiga men ändå vanlig mat utan alltför mkt konstiga ingredienser som jag inte vet vad det är.
Jag följer den inte för att gå ned i vikt men tycker den har många bra enkla och goda recept som är nyttiga :)
 
Sv: Recepthjälp

Är det inte bara att lära grabbarna att äta det som erbjuds?
Duger inte det så var hungrig? Måste väl bara vara bra om de lär sig att äta nyttig mat? Många saker är ju vanesak, vänjer de sig äta bulgur/matvete/matkorn istället för tex ris så kommer de snart tycka det är godare iaf.

Så länge de verkligen inte tycker det är vedervärdigt hade jag nog kämpat på..

Vad gäller recept så älskar jag "GI lasagne" jag brukar använda det receptet som finns på Arlas hemsida.
Är inte sådär äckeltung och sliskig som lasagne lätt kan bli annars och smakar mkt utan att vara stark.
Har hittils inte bjudit ngn på den som inte tyckt det varit gott :)
Även broccolisoppa är ju supergott, billigt och enkelt.

Jag har även boken "6kg på 6 veckor" som jag tycker är en bra bok med massor av recept som är nyttiga men ändå vanlig mat utan alltför mkt konstiga ingredienser som jag inte vet vad det är.
Jag följer den inte för att gå ned i vikt men tycker den har många bra enkla och goda recept som är nyttiga :)


Nja den ena går nog hellre hungrig än äter sånt (eller inte nog) O_o Han är väldigt speciell

GI-lasagne ska jag kolla upp *älskar lasagne* å broccolisoppa har jag ju ett recept på jag velat prova hur länge som helst men glömt så det kan jag ju göra
 
Sv: Recepthjälp

Det är sån mat som jag tycker om men det får jag nog inte i pojkarna :(

Fast det mesta inom svensk husmanskost går ju att göra magert (hoppa över gräddsåserna osv). Om man sedan tänker att smör ska vara en krydda och inte en huvudingrediens kommer man långt.

Lite OT: Många som är överviktiga äter kanske nyttig mat men för mkt av den (jag vet att jag gjorde det när jag var överviktig). Små tallrikar (dvs man har fyllt tallriken men det är inte en gigantisk portion) kan faktiskt göra stor skillnad.
 
Sv: Recepthjälp

Fast det mesta inom svensk husmanskost går ju att göra magert (hoppa över gräddsåserna osv). Om man sedan tänker att smör ska vara en krydda och inte en huvudingrediens kommer man långt.

Lite OT: Många som är överviktiga äter kanske nyttig mat men för mkt av den (jag vet att jag gjorde det när jag var överviktig). Små tallrikar (dvs man har fyllt tallriken men det är inte en gigantisk portion) kan faktiskt göra stor skillnad.

Ja får nog bli mycket "husmanskost light" och så vet jag att båda gillar kyckling (även om den ena krångelpellen bara vill ha det på ett sätt) så det blir det nog

Ja portionstorleken är helt klart en del av problemet i det här fallet men även okunskap om matlagning (lär ha honom hängande över axeln när jag lagar mat :p )...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 954
Senast: malumbub
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 952
Senast: skiesabove
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 896
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp