Reaktion på sedering?

Cillaramsa

Trådstartare
Jag tog min långhåriga katt till veterinären för sedering och klippning som jag gör varje år (tovar ihop sig förskräckligt). Denna gång har han dock fått en märklig reaktion på sederingen verkar det som. Jag har precis pratat med min veterinär, som inte hade något tips på vad det var och om han klarar sig. Men han dreglade en del under sederingen (minns inte att han gjort det förut) och när jag körde hem började han panikvråla och hyperventilera. Han hade vaknat när jag åkte med honom från vet. Jag stannade till och drog ned rutorna och då tystnade han och verkade må bättre, så han kanske var för varm?

Nu har han varit hemma i ca fem timmar och verkar helkonstig. Det rinner mycket saliv från munnen, och han är inte sig själv. Han sitter stilla och dreglar. Han hade kräkts en gång, men det kan de ju göra efter sedering så det tänker jag inte är något konstigt.

Hjälp, har någon råkat ut för detta? Jag är orolig för min fina katt..:(

Jag ska avvakta under natten, lägga nd honom i den svala tvättstugan om jag får lyfta honom och endast ge honom vatten. Hoppas det släpper och att han inte fått något trauma av detta. Vet nämnde att han kan ha någon virus latent som kanske blossat upp av detta, kanske kan det vara så?

Sv: Reaktion på sedering?

Kan meddela att han verkar bättre nu i alla fall, så jag är inte så orolig längre. Men han får allt stanna inne tills i morgon!

Dreglandet tyder i mina öron på illamående och det kan man väl bli av sederingen. Bra att han piggat på sig!

Vet du om han fick något uppvakningsmedel? Ett sådant medel, Antisedan (atipamezol) kan ha just de biverkningar du nämner.
Övergående förhöjd livlighet och/eller takykardi. Kräkning, dregling, flämtning och svårighet att hålla avföring har rapporterats - saxat från fassvet.

Tack för svar, ska kolla upp det. Jo, han fick uppvakningsmedel, men vet inte vilket. Såg heller inte att han fick det, men vet sa att jag höll på med något annat då (mecka ihop kattburen tror jag). Han mår i alla fall prima nu och ser ut som en pudel! :-)

Jag tog min långhåriga katt till veterinären för sedering och klippning som jag gör varje år (tovar ihop sig förskräckligt). Denna gång har han dock fått en märklig reaktion på sederingen verkar det som. Jag har precis pratat med min veterinär, som inte hade något tips på vad det var och om han klarar sig. Men han dreglade en del under sederingen (minns inte att han gjort det förut) och när jag körde hem började han panikvråla och hyperventilera. Han hade vaknat när jag åkte med honom från vet. Jag stannade till och drog ned rutorna och då tystnade han och verkade må bättre, så han kanske var för varm?

Nu har han varit hemma i ca fem timmar och verkar helkonstig. Det rinner mycket saliv från munnen, och han är inte sig själv. Han sitter stilla och dreglar. Han hade kräkts en gång, men det kan de ju göra efter sedering så det tänker jag inte är något konstigt.

Hjälp, har någon råkat ut för detta? Jag är orolig för min fina katt..:(

Jag ska avvakta under natten, lägga nd honom i den svala tvättstugan om jag får lyfta honom och endast ge honom vatten. Hoppas det släpper och att han inte fått något trauma av detta. Vet nämnde att han kan ha någon virus latent som kanske blossat upp av detta, kanske kan det vara så?

Jag ser att det här inlägget är fem år gammalt men blev ändå glad när jag fann det eftersom detta var exakt vad som hände vår katt i dag. Han har varit sövd flera gånger tidigare utan andra men än att han har kräkts lite. Idag efter borttagning av tandsten såg jag redan hos veterinären att han dreglade och i bilen på väg hem blev han mer och mer stressad. Han började skrika, jag har ALDRIG hört honom låta så tidigare, hyperventilerade och liksom gurgelandades. Jag ringde veterinären direkt när vi kom hem och hon rådde mig att avvakta i 15 minuter och sedan ringa igen. Under den tiden lugnade han sig lite och började andas mer normalt. Veterinären tyckte då att vi skulle stanna hemma och hålla honom under uppsikt och ringa igen i morgon bitti. Nu har vi varit hemma i 5 timmar, han sitter stilla, andas lugnt men hostar lite lätt då och då. Till saken hör att han är 13 år gammal och har ett förstorat hjärta Jag är livrädd för att hjärtat har tagit stryk av en så stor påfrestning. Vill inte åka tillbaka med bil i onödan heller för då blir det ju ytterligare stress. Usch, jag hoppas innerligt att detta går bra, klarar inte att något händer med min älskade kompis.

Nu har det gått över ett dygn sedan skräckupplevelsen och han är nu nästan normal. Har inte ätit men druckit vatten och har varit ute en kort sväng. Jag kommer att tänka mig om både en och två gånger innan han blir sövd igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka