Reaktion på höstgräset...?

P

Precious

Någon som vet om gräset innehåller något/extra annat. Tror nämligen att min häst reagerar på något just nu på hösten:confused:

Förra veckan var veterinären ute, hästen (som är ett varmblod) hade varma bakhovar, gallor och kraftigare puls, men bara i bakbenen. Vet. trodde att det var fång, han kunde inte helt fastställa att det var det eftersom det just var i bakbenen symtomen visade sig, i vilket fall ville han behandla honom för fång, han var till 99% säker på att det var foderrelaterat i vilket fall. Han fick stå på butta och vila i 10 dagar, och gå i jordhage. Nu är han mycket bättre i bakbenen, kall, inget gallig och ingen puls. Idag släppte jag över han till en lite större hage, med väldigt magert bete. T.o.m min fånghäst (shettis) kan gå där utan att reagera. Efter ca 2 timmar kände jag att han var ljummen i bakhovarna igen, inte alls varm som sist, men det var skillnad på bak o fram iaf, något kraftigare puls, men inte farligt.

Han är allergisk mot pollen, i hagen finns inget "övernaturligt", inga buskar eller växter utan bara gräs med lite björklöv på backen. Vad sjutton kan det vara han reagerar på? Tror faktiskt inte att det kan vara fång, eller jag ser det näst intill omöjligt att han skulle få fång just i bakbenen nu, han har aldrig haft problem med det tidigare.

Vill bara tillägga att exakt vid den här tiden förra året var det likadant, en annan veterinär som var ute (som är dum i huvudet) sa att han hade kotledsinflammation, fast jag inte hade ridit på över en vecka. Så någonting måste det ju vara han reagerar på :S Det svåra är att klura ut vad. Är det farligt att rida om de reagerar på foder? med kraftigare puls? Nu ikväll är han iskall, inget gallig eller puls.

Tar tacksamt emot svar!
 
Sv: Reaktion på höstgräset...?

Jag tror starkt på fång, vilket inte alls är ovanligt med höstbete, kalla nätter, varma dagar. Fång kan sätta sig i bakbenen med.
 
Sv: Reaktion på höstgräset...?

Tack för ditt svar!

Ok, fång alltså. Det var det veterinären trodde också, fast snarare ett förstadie till fång. Nu på morgonen var han lite varm om bakhovarna, ingen puls, men galla. Och då har han ändå bara ätit sitt gamla vanliga hö som han fått nu i en vecka. Han var jättebra i veckan, men nu har han börjat bli ljummen igen :confused: Men alltså, det finns ingen som helst reaktion i framhovarna. De är iskalla och ingen puls. Borde det inte finnas någon liten reaktion på framhovarna? eftersom man märker det så tydligt på bakhovarna?

Sen har jag även märkt att han står och kliar sig på bakkotorna, så håret har blivit så där slitet och stubbigt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 284
Senast: Jealle
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 334
Senast: Madick
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 787
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 536
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp