Reaktion mot kraffts lucern?

janna

Trådstartare
Har under flera månader gett min häst lucern från Krafft. Det som "hänt" tidigare är att hon fick knölar på ryggen, men nu tycker jag att det blir värre, speciellt att hennes ben svullnar...

För kanske två månader sedan ökade knölarna i omfattning och hon blev även gallig. Då drog jag ner på givan, då försvann knölarna på ryggen och mkt av gallorna, men inte alla. Häromdagen fick hon lucern från en ny säck och morgonen därpå var hon diffust svullen/tjock i alla fyra benen, rätt ordentligt! (Alltså inte gallig, utan tjock och när jag tänker tillbaka tycker jag att hon har reagerat tidigare på nya säckar med gallor eller knölar på ryggen, och tjock i benen har hon varit lite till och från, och det var hon ej tidigare innan hon började få lucern)

Läste sedan att vissa hästar inte tål lucern, och att svullna ben kan vara ett tecken på detta. Någon som vet ngt om det? Kan det vara så att hon inte tål kraffts lucern :confused:

Känner mig lite vilsen i foderdjungeln, minst sagt... Jag har tidigare provat diverse olika kraftfoder, men hon är av svårfödd het modell och allt har bara satt sig i huvudet på henne...

Om hon nu inte "tål" kraffts lucern, vad kan jag ge istället? Har precis fått en ÅF för eggersmann i närheten, deras foder är ej testade tidigare. Kikat lite på Örtmüsslin, naturmüsslin och Classic mix. Tips mottages tacksamt!! :laugh:

Sv: Reaktion mot kraffts lucern?

du kan ju alltid prova en lusern från en annan tillverkare, kanske en melassfri?

fast det jag undrar mest över är ifall du har grovfoderanalys och uträknad foderstat? OM inte skulle jag nog kunna tänka mig nån obalans i foderstaten som orsak och inte nödvändigtvis att det är just lusern hon äter.

(med ett bra grovfoder kanske du inte behöver ge något tillskott alls...)

Det finns en analys på grovfodret, enligt högubben, men han hittade den inte när vi hämtade höet... Och detta höet är snart slut, räcker väl i max två månader till, vet ej om jag kan få den andra halvan motiverad till en extra utgift för att skicka in analys på detta som snart är slut :crazy:

Har kikat efter melassfria lucernsorter, men det verkar inte finnas några alls här i närheten. (man kanske får bli ÅF själv ;) )

Tycker symptomen kommit smygande, hon har ätit samma giva av både lucern och hö länge. Nu är lucerngivan minimerad ordentligt, hon får bara några dl sedan några dagar tillbaka mest för att hon ska få i sig sina örter (placid). Hö har hon fri tillgång till :)

Kikat lite på "Kwick Beet" kan det kanske vara ngt? Typ ngn dl av det, och ngn dl av ngn havrefri müssli? (alltså mkt liten kraftfodergiva...) Vet att det är mkt svårt att säga utan analys på höet, men hon är svårfödd så jag tror inte hon klarar sig på enbart hö + att det är bra att ha ngt att blanda placiden i ;)

Jag tycker det låter som överskott på protein i fodret, men ska inte säga något säkert. Överlåter det till "experterna". ;)

Kvarnbyfoder har melassfritt lusern, har du ingen åf i din närhet så kan du kontakta närmaste säljare (i distriktet) så får du det hemlevererat! :bow:

Ja som sagt det låter ju som för mkt protein och eller en obalans. Jag vet inte vart du bor, men har ni frost i gräset(bildas fruktan) som hon kommer åt?
Vår ponny och en tidigare häst fick alltid dessa problem under än övergångsperiod på hösten, innan snön lagt sig. Då har jag tagit bort allt innehållande socker, och gett dem lite fjolårshö att blanda upp årets nya skörd med. Foderbyten kan ju vara komplicerade.Har du gett kli någon gång för att få upp vikten?

För mycket protein från grovfoder är inget som stör hästen - däremot protein från kraftfoder.

Lucern hör till grovfoder.

hm ja för min åt krafft grov plus krafft lucern, men hon tappade päls och annat, även hennes föl gjorde det.
Sen bytte jag till mustang musli med lågt protein men hon fortsatte med lucernen från krafft och det funkade.
Hon blev ju så extremt mager av digivningen

*kl*
Tack för alla svar :) Har dragit ner kraftigt på lucernen, och igår var hon jättetjock i benen... Körde arnika och BoT inatt, samt gav henne en skvätt äppelcidervinäger då det hjälpt tidigare. Imorse var hon jättefin i benen :)
Ska luska vidare i foderdjungeln, och se om det finns antingen melassfri lucern att få tag i eller om jag ska ge ngt annat :)

Om det är lucernet hon reagerar mot så hjälper det inte om det är melassfritt, det är själva lucernet som vissa individer reagerar kraftigt på. Allt från diarré till nässeluslag. Vissa blir även ljuskänsliga av ett ämne i lucernet som jag nu inte alls minns namnet på. Har träffat på många hästar som reagerat på lucern av alla de slag beroende på mängden de fått. Lucern skall ges med försiktighet enl. mig för att det ska bli bra.

Spelar ingen roll att det klassas som grovfoder och att det då bara är att blunda och fortsätta ge eller tro att det inte är lucernet som de blir dåliga av eller att det inte gör något om de reagerar , det är ju grovfoder. Detta ganska kraftiga konsentrerade grovfoder är inte guds gåva till hästens kropp alla gånger som många vill tro.

Det kan ju vara så att hon inte kan äta lucern öht, och att reaktionen kommit smygande. Ska testa ta bort det helt, och se vad som händer :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka