Reaktion efter ET

Thera

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så har ju jag försiktigt börjat sätta igång min gamling nu efter problem med ena bak efter att hon gick omkull. Allt har verkat helt ok, mest lite stelhelt, men inget onormalt.

I tisdags var hon hos equiterapeut, mest för vanlig koll. ET tog bort en låsning i korset + masserade bogarna. Och sa att om hästen är halt på dag tre efter mitt besök, ja, då är det veterinär som gäller.

Och på dag tre hittar jag fröken med en rejäl hälta på ena fram som jag trodde vi hade fått bukt med. (Gammal skada i kotsenskidan.)

För att tillägga kan jag säga att ET inte rörde benen överhuvudtaget, så jag tror inte hon har gjort nåt fel. Men vad beror det på att hältan kommer fram efter besöket?

Har ET "mjukat upp" hästen så att hon är så pass fräsch i övrigt att detta kommer fram eller vad kan man tro?

Nu orkar jag snart inte mer! :(

Sv: Reaktion efter ET

Din ET tog förmodligen bort försvarsspänningar hos hästen. När nånting inte fungerar att belasta fullt ut (i ert fall kanske kotsenskidan) kan kroppen ibland kompensera med att försöka hålla emot med muskelkraft istället. Hälta i ett framben - hästen avlastar tyngd på det onda frambenet genom att "hålla upp" bålen så gott det går. Det kan naturligtvis också vara så, att när hästen haft ont i ett bakben kan frambenet ha fått bära för mycket vikt, kanske mer slitage än kotsenskidan klarar av om den har problem med bindvävsbildning, och därför smörjer och dämpar lite dåligt. Ett nytt problem i frambenet är förstås inte heller uteslutet.

Ok, tack för ditt svar! :bow: Ungefär som jag trodde då.. :(

Vi har mest haft problem med andra frambenet nu, det som är diagonalt med skadade bak, och det trodde vet. var överbelastning.
Nu kanske det har gått mellan frambenen istället och detta gamla har kommit upp igen.

Eftersom vi lyckades så bra med att få bukt med bakbenet tyckte vi att det nya fram skulle gå att fixa till också, det var liksom en "baggis" i jämförelse. Och så kommer det ANDRA frambenet istället, som man liksom trott skulle vara ok nu.

Åh, jag blir tokig.. :cry:

Prata med ET och beskriv det nu uppkomna läget. Min gamling reagerade ungefär lika men han fick inte vila utan promenerades vid handen så länge han visade hälta och uppsuttet när han gick rent. Det är vanligt med reaktioner och oftast är det det sämsta att låta dom stå då. Men, prata med din ET!

Tänkte bara uppdatera lite då det är en del som hänt.

Fröken blev inte bättre, snarare tvärtom, vartefter jag bokar tid på kliniken i Ramkvilla (där jag snart har klippkort.. :smirk: ).

Veterinären säger "nämen usch då" och 5 plåtar tas på kota + hovben.

Vad man ser? Jo, en fissur (alltså spricka), inte långt ifrån en fraktur på kotbenet. Dock har hästen rejäl böjreaktion på hela benet, och därför kan inte vet. med säkerhet säga att detta är den enda orsaken, eller ens om det är en ny skada.

Blir man trött eller? Och hur har det hänt? Funderar på om det hände innan ET-besöket, men att hon lyckades maskera det så väl innan hon blev ordentligt uppmjukad av massagen..

Så nu blir det boxvila i tio dagar för att se om det blir bättring. Annars är det ny utredning som gäller.

Jag tror jag ska börja med frimärken istället... :smirk:

Nej men fy vilket otur du har! Hoppas nu hästen blir bra. Har du pratat med ET? Skulle vara intressant att höra vad h*n säger;)

Nej men fy vilket otur du har! Hoppas nu hästen blir bra. Har du pratat med ET? Skulle vara intressant att höra vad h*n säger;)

Nä, jag har inte pratat med henne. Ska se om jag får tillfälle när hon kommer till samma stall igen.

Inte för att jag tror att hon kan ha orsakat det, men frågan är om jag vågar mig på att ta hästen till equiterapeut igen. :crazy:

Ska vi bilda klubb kanske?

Min polles leder bara faller sönder känns det som.

När ska du till ramkvilla?
Jag ska dit den 19 okt på ÅB.

Jag ska dit redan den 5:e, om det inte har blivit bättre.. Men tack och lov att man har dem, de är fantastiska!

Nja jag var inte jätte nöjd efter mitt besök.

Vi fick vara där hela dagen, från 7 på morgonen till 4 på efm. Det var ingen struktur där och för lite bemanning.
Hästen blev inte speciellt glad över alla sprutor, bremsningar osv.

*KL*

Kiron släppte snedhet på Kele, som plötsligt blir halt ena bak. Helt klart så att det släppte försvarsspänningar etc som tog fram en befintlig hälta, och inget kiron 'gjort'.

Equiatrikern fick en gång fram en hälta hos valacken med. Släppte muskelspänningar i bog/armbågsregionen. Equin sa redan innan att det KAN sitta i leden. Efter behandling blir hästen HALT på nämnda framben. Två dagar senare diagnosticeras och behandlas han för armbågsledsinflammation.

Och kompisens häst som veterinärt är lite knackig, har en pålagring, blev väldigt knackig efter et-behandling. Där kom de fram till att med tanke på ålder, hur mkt/lite den arbetar etc etc så släpper de inte på just det igen.

Så nog kan behandlingen släppt fram en befintlig hälta som hästen med muskelspänningar skyddade sig ifrån.

Nja jag var inte jätte nöjd efter mitt besök.

Vi fick vara där hela dagen, från 7 på morgonen till 4 på efm. Det var ingen struktur där och för lite bemanning.
Hästen blev inte speciellt glad över alla sprutor, bremsningar osv.

Jo, jag kan tänka mig att det fortfarande inte funkar helt 100 med själva organisationen än och det verkar ha massor att göra framförallt. Men det blir förhoppningsvis bättre när de varit igång ett tag.

Jag tycker de är väldigt noggranna och tar sig tid med varje häst, nåt det har varit si och så med i tex Kalmar.

*KL*

Kiron släppte snedhet på Kele, som plötsligt blir halt ena bak. Helt klart så att det släppte försvarsspänningar etc som tog fram en befintlig hälta, och inget kiron 'gjort'.

Equiatrikern fick en gång fram en hälta hos valacken med. Släppte muskelspänningar i bog/armbågsregionen. Equin sa redan innan att det KAN sitta i leden. Efter behandling blir hästen HALT på nämnda framben. Två dagar senare diagnosticeras och behandlas han för armbågsledsinflammation.

Och kompisens häst som veterinärt är lite knackig, har en pålagring, blev väldigt knackig efter et-behandling. Där kom de fram till att med tanke på ålder, hur mkt/lite den arbetar etc etc så släpper de inte på just det igen.

Så nog kan behandlingen släppt fram en befintlig hälta som hästen med muskelspänningar skyddade sig ifrån.

Jo, jag tror mer och mer på att det är nåt sånt. Men kan fissuren då ha med detta att göra, eller är det inte den som spökar ändå? För hade det varit hennes gamla skada med kotsenskideinflammation som hade varit orsaken hade jag varit helt på det klara med ET:s inverkan.
Men nu? Kan hästskrället ha spänt sig och maskerat fissuren med? För hältan kom exakt tre dagar efter ET (som hon varnade för). Inte en tillstymmelse till hälta innan, så om hon hade den innan ET måste hon ha maskerat den väldigt väl och väldigt snabbt efter att det hände..

Jaja, kanske lika bra man inte vet vad de har för sig de där djuren... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 308
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka