Råtta som bits?

gul_zebra

Trådstartare
Har precis råkat ut för första (och förhoppningsvis sista) bitande råttan... :(

Lolita har lite då och då de senaste dagarna grabbat tag rätt brutalt med tänderna, men inte så det har gått hål eller gjort ont. Nu i morse bet hon hål så det blödde när jag skulle lyfta upp henne, visserligen lite och har bara gått hål en gång nu idag men ändå inget jag kommer acceptera av henne.

Nu tänkte jag då hålla henne under uppsikt ifall något är fel, men vad ska jag hålla utkik efter? Vad kan jag göra? Hur vet man orsaken till bitandet? Vill ju inte bara fixa till så hon slutar bita (om hon ens kommer fortsätta...?) utan vill ju ha bort hela orsaken. Vill ju inte att min sötis ska må dåligt! :(

Hon bor med två burkompisar i en stor bur på 95*50*75 cm (LDH) med både gömställen, klättergrejer, bad och annat. Kommer dagligen ut för att springa några timmar, promenerar dagligen ut med råttorna om det inte är för kallt även med mycket kläder på (de har självklart möjlighet att värma sig om de vill det), och får hjärngympa varje dag. Får basmat bestående av grynblandning och Zoomans fullkostblandning och så färskmat varje dag, varav kött 1-2 ggr/vecka. Har burarna i samma rum som 4 hanar i två olika "flockar" utan kontakt med de. Har även haft en kull då hon blev tjuvparad 1 vecka innan hon blev 5 månader.
Hon verkar fullt frisk iaf, visiteras varje dag och vägs varje vecka. Har haft fettknöl en gång förut som försvann av sig själv och även konstaterades vara fettknöl av vet. Verkar må alldeles prima. Okänd bakgrund då hennes föräldrar är zooråttor. Hennes halvsyster, Diva, är det inga som helst problem med.

Vad tror ni? Något fel i skötsel? Sjukdom? Vad kan jag göra för henne? Tips?

Senast ändrad:
Sv: Råtta som bits?

Det kan inte va så att hon har ont nånstans? I och med att hon bet när du skulle lyfta henne.
Eller att hon blev rädd/stressad om hon blev lite överraskad och inte beredd på att du skulle ta upp henne.
Vet inte riktigt vad jag ska ge för tips, men håll koll på henne. Försök se om hon har ont nånstans, nån orsak till att hon biter nu måste det vara. Hon har ju aldrig bitits innan, och att hon helt plötsligt gör det nu innebär ju att nåt är fel. (behöver inte vara så, kan ju vara att hon bara blev lite skrämd)

Senast ändrad:

Kanske du håller på för mkt och hon vill vara ifred?

andra orsaker jag kan komma på är:
Smärta
Hanlukt/okänd råttlukt

Vad brukar du göra med henne då du tar upp henne?
Vad gjorde du 1:a gången hon grabbade tag brutalt med tänderna?

Har kollat igenom henne och klämt och känt (brukar göra det på alla rådisarna varje dag) men jag hittar ingenting. Ska titta lite mer på henne lite senare tänkte jag ifall att jag har missat något.

Ainon: Hon verkar inte vilja vara ifred iaf. Hon är lika sällskapssjuk som alltid, är fram och hälsar och är hur go som helst. Hälsar alltid på råttorna innan jag lyfter upp de så de är med på noterna, jag skulle ju själv inte vilja bli lyft hur som helst liksom. Gör alltid så och då även första gången.

Hmm, kanske borde prova flytta ut tjejerna på toa istället, vad tror ni om det? För tillfället bor grabbarna där på dagarna pga att buren är lite väl liten för att bo i helt, skulle ju kunna byta bur och låta tjejerna bo inne där ett tag istället och se om det blir någon skillnad?

Precis. Ska ta och fixa med burarna imorrn bitti, lite sent för det nu iom att de ändå inte kan bo där på nätterna :)

:) en sak till.. det kan inte vara så att nån av dom andra råttorna hon bor med har börjat vara elak mot henne?

Nope, inte vad jag har sett. Tycker flocken är helt harmonisk jag. Lolita är bossen dessutom, är det några som gnabbas så är Lolita aldrig med i det - hon sover hellre... :D

Känner så väl igen problemet! Mina två första råttor, Hugin och Munin, köpte jag i en djuraffär och dom var verkligen världens goaste! Bet aldrig och var underbara i psyket. Dessvärre dog Munin pga sjukdom och då Hugin uppenbart sörjde (vägrade äta, blev apatisk) förstod jag att här var det bråttom att hitta en ny kompis. Åkte således till närmsta djuraffär som hade råttor och valde ut den som jag tyckte verkade trevligast, lilla Miramis. Så långt allt väl, Hugin och Miramis kom bra överens. Ett par månader senare började Miramis bitas. Hårt och så ofta att det inte gick att sticka in fingrarna i buren. När Hugin senare dog pga ålder och jag hittade honom i buren på morgonen hade Miramis bitit honom så svårt i huvudet att jag knappt kände igen honom..
Jag tog upp detta i en zooaffär för att fråga hur det kunde komma sig, och hon sa att det inte var ett särskilt ovanligt problem. Eftersom råttor ofta avlas utan större kontrolll så får man tyvärr ganska många tveksamma exemplar. Så det är mycket möjligt att det faktiskt ligger i psyket..

Jo precis. Hoppas att det inte är det utan att det är något annat, inte bara för henne utan även för att hon ju fått ungar också. Skulle det vara psyket så finns ju chansen att det går att träna bort iaf som tur är, men det är ju inte alltid det går heller...

Nåja, hoppas det är hanarna som är problemet iaf eller något annat som är snabbt och lätt att upptäcka och få bukt med!

Hoppas att du får ordning på henne iallafall.. *håller tummarna*

Såpass mycket har jag hängt med vad gäller dej att det inte är nåt fel på skötseln, det kan du räkna bort.
Eftersom hon inte varit bitig förut (jag hade en zoo-råtta som bet en kompis i ögat en gång, men hon var bitig i allmänhet) så måste hon antingen vara mobbad i buren (men det borde du sett) eller så har hon ont av något invärtes/är tillfälligt sjuk i typ förkylning. Det är väl bara att avvakta och se hur det utvecklas och hur hon verkar må. Plocka INTE bort henne från kompisarna om det inte verkar vara de som är anledning till att hon mår dåligt. Jag håller tummar, gerbarna håller klor! :cool:

Hm jag funderade lite i dessa banor.

På andra trådar här på buke har jag förstått att du Gul Zebra inte har det så roligt just nu i din livssituation med skola, familj etc. Du är ledsen och stressad.

Kan det inte vara så att din råtta är dig mycket nära och att råttan känner att du inte mår bra??? Att hon (för det var väl en hon?) blir rädd eftersom du sänder ut stressignaler?

Jag vet att vår ena häst blir jätteorolig när något händer med hans älskade husse! Tex när husse longerade honom och halkade i snön då blev han jätterädd!

Enda gången min egen nordsvensk har bitit mig var i samband med att jag var helt förstörd i samband med en hemskt jobbig familje situation. Jag hade precis fått reda på saken går ut i stallet , hivar in hö i boxen (som jag gjort varje dag i flera år) och SMACK hade jag hästen i min överarm.

Man ska inte underskatta djurens känslighet och deras duglighet i att avläsa oss människor.

Betänk detta.

/KT

Jag har en som bits och jag upplever att hon gör det av dominans.
Jag har vänt henne på rygg några gånger och skällt på henne så mig biter hon inte men hon har bitit maken tex när hon strosade omkring på golvet och studsade fram och högg makens hand som varit helt stilla ett bra tag med handflatan mot golvet.
Jag har haft en annan sådan råtta och man kan väl säga att det har handlat om hur dom är i hjärnan. Regält tuktade på sin plats har dom varit gosiga men några veckor hos en som inte visar tydligt och klart vem som bestämmer så har bitande börjat igen.
Min ena kunde acceptera andra utanför hans bur. I hans bur fick bara jag, maken och min dotter som då var 2,5 år komma in i. Alla andra bet han.
Har du provat att markera tydligt att du inte accepterar att hon ens nafsar?
Vet hon vad din gräns för vad du accepterar hos henne går?
Jag skulle inte låta henne grabba tag kraftigt eller nafsa det minsta.
Så mitt råd är att ha lite tightare regler om vad hon får göra med dig och vad hon inte får och tillrättavisa henne när hon gör fel och lek fram det som är rätt och belöna.

Ok. Tur det iaf, fast samtidigt inte för det hade ju varit så pass lätt att åtgärda också.

Mobbad är hon iaf definitivt inte. Hon går så bra ihop med de andra så, det kan inte gå bättre. Ingen annan flock går så bra ihop som brudarna här hemma :love: Så nej då, inte tänker jag skilja på de inte :)
Kände igenom idag och jag hittar absolut ingenting. Ska känna igenom nogrannare imorrn, var lite svårt... Hon är extrembrunstig idag, när hon väl är brunstig går hon inte att hålla still må jag lova. Omöjligt! :eek:

KT: Hmm, det har jag inte ens tänkt på. Kan nog ligga något i det. Fast om det skulle vara så, borde hon inte ha reagerat tidigare? Är såna reaktioner vanliga?

Stollan: Jodå, markerar gör jag. Är väldigt noga med vad de får och inte får göra. Vill inte ha oregerliga råttor som bara gör en massa hyss hela tiden, skulle bara vara jobbigt. Både hon och resten vet sedan länge var gränsen går, det har jag varit väldigt noga med redan från början. Dominant tror jag inte heller hon är, hon är liksom... för odominant eller hur man ska säga.

Liknande trådar

Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 926
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama