Rätt nedsittningsben

Lorelie

Trådstartare
Har enormt svårt att känna vilket ben jag sitter på, rider jag mot en spegel några steg, eller sitter och glor ner på bogen så kommer jag på det så småningom, men hur kan man göra för att slippa titta efter och bara känna?
Ibland blir det kortslutning i hjärnan också, men man ska väl sitta ner när ytter fram är i marken?

Sv: Rätt nedsittningsben

Ja, så har jag fått lära mig iaf.

Men mitt tips om du vill lära dig att känna vilket som är rätt är att be någon longera dig i trav. Sedan blundar du och rider utan att hålla i tyglarna (typ armarna i sidorna eller nåt) och sen ska du byta sittben lite då och då och försöka känna vilket som är rätt. Sedan när du lärt dig känna det på volten så kan du prova själv på rakt spår. Jag tycker detta är ett jättebra sätt att lära sig känna vilket sittben du sitter på utan att titta efter, och så tränar du balansen med! :D

Sitt ner i traven och försök bara känna hur benen rör sig. Titta ner ibland och titta efter om du behöver. Sedan försöker du känna när det är dags att resa sig. Det liksom bara känns! Efter några försök borde du känna!

Vad kul tråd! Fär flera år sedan när jag red och ändå hade lite koll på vad jag gjorde iaf (sen om d fungerade var en annan sak) så trodde jag inte det var sant att man kunde känna vilket ben man satt ned på. Jag slängde alltid en blick ned nån stans och visste då vilket (ja det är när ytterfram sätts ned om man ska sitta ned).

Men sen, utan att funderat på det ngt mer (försökte förjäves ett tag och gav helt upp) så bara kände jag det. Alltså, jag känner inte om jag sitter på fel men jag tänker efter om jag sitter på rätt och känner då direkt vilket jag sitter på och byter om det behövs. Så jag är väl inte fulländad än men jag kan iiaf rida lätt på rätt sittben utan att tjuvkika ;)

Så ja, jag har ju inget tips får hur man lär sig känna vilket man sitter på, den kom med ridvanan hos mig (och ridvanan när det inte fungerade var säkerligen minst 8 år).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar