attempt
Trådstartare
Idag när jag skulle hämta min häst i hagen gjorde han som alltid, la bak örornen, vände rumpan till och såg allmänt surig ut. När jag gick närmare började han gå iväg, för att sedan börja springa. Jag fick upp Monty Roberts Join-Up i tankarna. Hästen hade börjat skta ner farten och stog nu en bit bort. Jag gick emot honom och stirrade honom i ögonen samtidigt som jag blåste upp mig och drev på honom, han började springa framåt och sprang sedan runt i cirklar, men jag fortsatte att driva på honom. När han började sakta ner farten flyttade jag blicken till bogen stället och då saktade han ner lite till. Första tecknet visade sig: Örat vänt innåt mig. Jag fortsatte att driva honom framåt. Sen sänkte han halsen och började tugga, då vred jag mig från honom och satta mig på huk. Han vände sig inte emot mig utan gick åt ett annat håll, då reste jag mig upp och gjorde om allt. Det gick nu snabbare och när han började att sänkta halsen och tugga vred jag mig igen, då ställde han sig emot mig med huvudet sänkt, men gick inte fram. Efter en stund reste jag mig upp men fortfarande med blicken i marken och med sänka, låga axlar och avslappnad hållning. Jag gick fram till honom och sträckte fram handen, han nosade på den och sen strök jag honom i pannan. Jag gick ät höger och han gick efter mig några meter, sen stannade jag och började ta på honom över hela kroppen. Sedan gick jag ut ur hagen.
Det var en annorlunda Join-Up, men var det rätt tänkt och gjort? (om man tänker på hästens beteenden)
Det var en annorlunda Join-Up, men var det rätt tänkt och gjort? (om man tänker på hästens beteenden)