Rätt, fel eller ?

attempt

Trådstartare
Idag när jag skulle hämta min häst i hagen gjorde han som alltid, la bak örornen, vände rumpan till och såg allmänt surig ut. När jag gick närmare började han gå iväg, för att sedan börja springa. Jag fick upp Monty Roberts Join-Up i tankarna. Hästen hade börjat skta ner farten och stog nu en bit bort. Jag gick emot honom och stirrade honom i ögonen samtidigt som jag blåste upp mig och drev på honom, han började springa framåt och sprang sedan runt i cirklar, men jag fortsatte att driva på honom. När han började sakta ner farten flyttade jag blicken till bogen stället och då saktade han ner lite till. Första tecknet visade sig: Örat vänt innåt mig. Jag fortsatte att driva honom framåt. Sen sänkte han halsen och började tugga, då vred jag mig från honom och satta mig på huk. Han vände sig inte emot mig utan gick åt ett annat håll, då reste jag mig upp och gjorde om allt. Det gick nu snabbare och när han började att sänkta halsen och tugga vred jag mig igen, då ställde han sig emot mig med huvudet sänkt, men gick inte fram. Efter en stund reste jag mig upp men fortfarande med blicken i marken och med sänka, låga axlar och avslappnad hållning. Jag gick fram till honom och sträckte fram handen, han nosade på den och sen strök jag honom i pannan. Jag gick ät höger och han gick efter mig några meter, sen stannade jag och började ta på honom över hela kroppen. Sedan gick jag ut ur hagen.

Det var en annorlunda Join-Up, men var det rätt tänkt och gjort? (om man tänker på hästens beteenden)

Sv: Rätt, fel eller ?

jag som trodde att man oftast blir lägre i rang när man sitter ner. Fast här låter det ju som om hästen inte utnyttjar det utan sänkre huvudet "under" dig.

Andledningen till att jag satte mig ner var att han skulle komma fram till mig.

min häst brukar komma fram till mig :S

Rebeccah skrev:
Andledningen till att jag satte mig ner var att han skulle komma fram till mig.

Först säger du att du vill ha honom till middag, sedan skall ni vara kompisar :confused:

zillax89 skrev:
jag som trodde att man oftast blir lägre i rang när man sitter ner.

Där har du något du kan fundera mer över :)

Läs inlägget ovan från mig, och lägg till din egen fundering.

I överlag, kanon!

Men sätt dig inte, då ser du ut som ett rovdjur och när du då reser dig blir det fel. Sänk istället axlarna osv. Det är vad jag skulle ha gjort...

Men det var riktigt bra annars!

du gjorde helt rätt!

men som föregårende person sa, sätt dig inte ner.
stå med axeln närmast hästen sänkt, blicken i marken och kanske greja med något som lite gräs eller ett rep så hästen blir intresserad.
när du går fram till hästen, gå med sänkt axel emot honom, kolla i marken och gå förbi honom första gången, gå sedan i en halvcirkel, stanna vid honom och låt honom nosa. klappa och beröm mycket! (inte godis ;))

det var riktigt bra att du jagade på honom igen, och att du slutade så fort han sänkte sig. bra! :)

Jag blir helt rörd nästan av alla era kommentarer, känner mig för en gång skull stolt! :)

The Great White Shark skrev:
Där har du något du kan fundera mer över :)

Läs inlägget ovan från mig, och lägg till din egen fundering.

Jo asså, jag har funderat asmycke över det där. Hästen kommer ju fram om man sitter ner, iallafall mina, men jag undviker helst det för då känner jag mig så liten och hjälplös. Min kompisar sätter sig JÄMT ner när de vill att min skygga ponny skall komma fram, och visst kommer hon fram men hon litar inte på dom för fem öre.
Och som du nämnde, om man sitter ner borde man ju likna mer ett rovdjur. Jag har blivit jätteförvirrad, vet bara att jag undviker att sitta ner inärheten av hästarna, för det känns bara fel, man har någon känsla inombords som säger "nej men det här kan ju inte vara rätt"
Jag har sagt åt mina kompisar att inte sätta sig ner men likt förbannat gör dom det iallafall. Men som tur e så verkar det som om min 2 åriga ponny kan skilja på folk. Även fast hon är respektlös mot mina kompisar som beter sig som rovdjur kring henne så har hon respekt för mig och jag respekt för henne. Vi är bästisar, hon gnäggar på mig att jag skall komma till hagen och är ju så urgullig.
Undviker att bjuda hem folk nu mera.
Men det är värt att tänka på, varför folk gärna sätter sig ner för att hästarna skall komma fram och vad det ger för signaler till hästen. Och om man sätter sig ner känns det som om man liksom "lurar" på hästen på nått sätt.
Vad tycker du?

Zillax89 :
Det du skriver ger mig en tankeställare, och det verkar vara rätt det du säger. Jag ska tänka på det nästa gång. Min tanke just när jag satte mig var att se så inbjudande ut som möjligt, liksom visa att jag absolut inte skulle anfalla eller se stor ut. Men det är nog bättre att stå upp och bara sänka axlarna då. Om man ser det ur hästens synvinkel så brukar ju inte ledarhästen sätta sig ner när hon vill skapa kontakt, hehe. Utan ledarhästen brukar sänka halsen.

Rebeccah skrev:
Zillax89 :
Det du skriver ger mig en tankeställare, och det verkar vara rätt det du säger. Jag ska tänka på det nästa gång. Min tanke just när jag satte mig var att se så inbjudande ut som möjligt, liksom visa att jag absolut inte skulle anfalla eller se stor ut. Men det är nog bättre att stå upp och bara sänka axlarna då. Om man ser det ur hästens synvinkel så brukar ju inte ledarhästen sätta sig ner när hon vill skapa kontakt, hehe. Utan ledarhästen brukar sänka halsen.

mmm, det e ju värt att tänka på iallafall ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama