Ratar sin lucern, hur hade ni gjort???

glitter

Trådstartare
Har en liten fullblodsdam som alltid varit liiiite petig i maten.
Har sedan jag köpte henne gett lucern. Innan hade jag sämre hösilage i hagen och gav ett kilo lucern om dagen kombinerat med korn, alfa och betfor. Nu har jag ersatt det övriga med hestekraft müsli. Som hon:love::love: givetvis.
Nu har jag nytt hösilage med värde över 6,5 och hon har fri tillgång, äter ca 16kg per dag. Och nu har hon börjat rata lucernen. Först när hon får sin kvällsmat äter hon glatt upp müslin, sen återgår hon till sitt hösilage (samma som ute) och OM hon äter lucern så äter hon inte allt, äter hon inget så fryser det ju (kallstall) och sen äter hon verkligen inte. Hon är i otroligt fint hull och musklad just nu så jag vill inte att hon går ner sig, men med tanke på hur lite lucern hon faktiskt har fått i sig den senaste tiden så undrar jag om hon verkligen behöver?? Hon behöver mkt proteiner men höet har ju bra värden och müslin är ju rik på protein.
Jag funderar nu på att ta bort lucernen och ge henne lite större giva müsli=bara torr mat på kvällen
vad tror ni??
Hur hade ni gjort???

Sv: Ratar sin lucern, hur hade ni gjort???

Först så har ingen aning om värden mûslin så jag vet inte om den kan ersätta Lusern och alfa. Sedan hade jag själv om jag ansåg att hästen behövde lusern provat med att ge den torr (om den nu fryser) alternativ provat ett annat fabrikat (olika hästar tycker olika om den olika fabrikaten) eller gått över till hackat strå.
Vet inte heller hur mycket av mûslin hon får, för stor giva av kraftfoder är ju betydligt sämre än en stor giva grovfoder. Dit ju lusern räknas.

Så gjorde min oxå, lämnade kvar, sen frös det fast i krubban.....mmmm mindre kul
Ger det idag torrt, fast jag blandar den med blötlagd beftfor. det funkar kanon, då är den ju inte helt "torr" utan är blandad med betforn. Min gillar det mycket bättre.

Svara båda samtidigt!;)

Ge lucernen torr känns otroligt läskigt eftersom den sväller?
Jag har testat olika fabrikat under våra 4år och denna har gått OK, inte prickfrit men ok. Att blanda med betfor känns svårt då jag har pelleterad och gör iordning maten kl 5, och kvällsfodrar kl 7. För få timmar enligt mig!
Öka givan på morgonen känns trögt, hon är ofta sugen på att gå ut och äter sällan upp om jag råkat göra för mycket betfor (får ca 3dl torr mängd).
Oavsett fodring, tider, väder, stress eller lugn osv så är det ALLTID hestekraften som är uppäten!!
Hestekraften har högre proteinvärde än lucernen och är tillverkad för svårfödda, kräsna hästar :angel:
Nu får hon ca 1,6kg totalt av hestekraften, (1kg lucern) fördelad på 2 tillfällen. Tänkte öka upp till 2kg/dag kanske? det räknas väl inte som stor mängd kraftfoder???

MVH

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 929
Senast: Madick
·
K
Foder & Strö Min häst äter just nu samma mat som han brukar äta hos förra ägare men nu kändes att krafft groov som han äter nu är inte ok för han...
Svar
7
· Visningar
2 960
Senast: Fellow04
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025