Rastgård?

Spiteful Spirit

Trådstartare
Har köpt hus och tänkte där snickra ihop en rastgård åt våra två missar. Är det någon här som byggt och som kanske har bilder att visa? Tips på vad man bör tänka på? :)

Sv: Rastgård?

Finns hur mycket som helst man kan göra, bara fantasin sätter stopp. Hur stor ska den vara? Mycket hyllor, grenar och annat att klättra i och sitta på är poppis. Nån skuggig plats om den ligger i solen till stor del.
Plats för sittplats till er om den ska vara stor, kan ju vara roligt att kunna sitta och äta, fika eller liknande inne hos djuren.

stackars katter, släpp ut dem de springer inte bort de vet vart de bor.

Varför skulle det va synd om katter som bor i en rastgård o inne?? Man slipper oroa sig för att de ska bli påkörda o andra behöver ej tänka på att ngn katt har varit i deras rabatt o bajsat..

till ts: jag funderar oxå att bygga en rastgård till mina ketter när vi flyttar just för att behöva slippa oroa mig om att de ska råka ut för ngn olycka och visst det kommer säkert ta ett tag innan de vänjer sig att va där men hellre det än att man aldrig vet vart de är ngnstans..

har startat en tråd här på buke tror ja angående bilder på rastgårdar,
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=920195

hittade ngn mer sida men bilder.. :)

http://perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ede70ed4-0f01-4d02-b871-e53eeccd9b3f

Har köpt hus och tänkte där snickra ihop en rastgård åt våra två missar. Är det någon här som byggt och som kanske har bilder att visa? Tips på vad man bör tänka på? :)

:love:
Jag avundas dig!
Längtar själv tills vi kan köpa hus, då är sambon och jag rörande överrens om att vi ska bygga en stooor rastgård åt katterna.

Jag har hittat ganska mycket bilder och beskrivningar utav rastgårdar genom att googla det, finns mycket inspiration! Det som verkar knepigast är hur man löser tak eller icke tak så att katterna inte kan ta sig ut.

Här är en bra länk till ett annat forum med massa tips om rastgårdsbyggen
http://www.mainecoon-katten.se/forum/viewtopic.php?start=0&t=61

Hur stort man ska bygga, hur man ska inreda rastgården, vart den ska ligga är nog en smaksak.
Personligen skulle jag vilja ha den stooor, och i anslutning till en ytterdörr/altandörr. Jag hade lagt plattor närmast huset där bord och stolar kunde stå så att man kan äta frukost ute ihop med katterna om sommaren. Sedan hade jag haft gräs i resten av rastgården, gärna ett par träd de kan klättra i och klösa på, några liggplatser, kanske en mindre fontän om man är ambitiös och buskar längs en del utav kanterna så att rastgården känns som en del utav trädgården.

Men även en "mindre" rastgård är ju till stor glädje för katter!
Som denna sida som mycket noggrant beskriver hur de byggt;
http://user.tninet.se/~eng969v/rastgard.htm

rastg1.JPG

Lycka till med byggandet!
:bow:

Får jag låna din tråd lite? :) Jag funderar kring tak på rastgårdar (och eventuella svar härifrån kanske du också har användning för :D).

Min uteplats är 7x3 meter och runt den har jag satt ett nästan 2 meter högt träplank. Har försökt ha katterna ute där men de klättrar över :(
Bor i en hyresrätt så jag får därför inte göra alltför stor åverkan på huset.

Funderar nu på hur jag enklast kan förhindra att kissarna smiter, är det någon som har erfarenhet/ tankar kring om katterna hålls inne med hjälp av en snedlutad avslutning/ kant högst upp? Luddigt förklarat, men hoppas min snygga ritning hjälper lite..I vilken grad skulle isåfall lutningen ha och vilket material? Nät?

26630390.jpg

Eller kan jag sätta/hänga nät av något slag över bara (jag har tänkt ha koll på kissarna så att de inte fastnar eller så). Tänkte på sånt där kamoflagenät (eh, stavning) som finns på bild på detta länken: http://perser.ifokus.se/Articles/Rea...1-e53eeccd9b3f

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite :)

Jag kommer bygga rastgård åt min katt. Då jag ej vill ha henne ute lös. Jag kommer ha nät över halva och nån form av täckande tak över resten.

puttar upp den här tråden då jag själv ska bygga kattgård. undrar nu om ni som tänkt bygga kattgård. har ni tänkt på bygglov?:angel:

Okej. Jättebra =) Själv ska ja ha plank på två av sidorna på mitt men det visste jag att jag behöver lämna in bygglov för.. men funderade på om jag skulle behöva rita in nätdelen också =) men det behövs alltså inte =)

Imorgon åker byggnadslovet in till byggnadsnämnden =)

Vi behöver det pågrund av att vi ska ha plank på två sidor av det. Ena mot grannens tomt. Har dock inte bestämt än om det räcker med 180 cm högt. Blir dock lite högre då vi ska ha en "Plåtbit" uppe på så det inte bara är för katten att hoppa över.. Katten vi har nu hoppar dock aldrig högre än en meter. Han hoppar inte ens upp på köksbordet om han inte kan ta vägen via en stol :grin:.

När väl projektet börjar. (förhoppningsvis om en månad) då ska jag börja ta bilder.

kattgården kommer va i anslutning till huset så jag kommer göra en kattlucka i dörren så han kan gå ut när han vill.

ca 130 Kvm med nätdel mot baksidan på ca 13 meter :angel:

Kan se min Dante jaga fjärilar i sommar och jaga insekter.:love:

Imorgon åker byggnadslovet in till byggnadsnämnden =)

Vi behöver det pågrund av att vi ska ha plank på två sidor av det. Ena mot grannens tomt. Har dock inte bestämt än om det räcker med 180 cm högt. Blir dock lite högre då vi ska ha en "Plåtbit" uppe på så det inte bara är för katten att hoppa över.. Katten vi har nu hoppar dock aldrig högre än en meter. Han hoppar inte ens upp på köksbordet om han inte kan ta vägen via en stol :grin:.

När väl projektet börjar. (förhoppningsvis om en månad) då ska jag börja ta bilder.

kattgården kommer va i anslutning till huset så jag kommer göra en kattlucka i dörren så han kan gå ut när han vill.

ca 130 Kvm med nätdel mot baksidan på ca 13 meter :angel:

Kan se min Dante jaga fjärilar i sommar och jaga insekter.:love:

Låter jättehärligt ju! Den lägenheten jag förhoppningsvis ska flytta till har inglasad balkong som jag tänkte inreda till dom små.

Ja det ska bli himla mysigt.. Är första planen för trädgården detta =). Så ska vi ha litet bord och hammock.. Tänkte göra lite sittplatser åt kissen med. han gillar dock inte klättra.. (hade tre stora klätterträd, som han aldrig använde).

Hans kompis kaninen ska också bo här inne. Iallafall sommar tid. Ev vintertid också då det är lä här, men då i isolerad utebur och i inhängnaden när man är hemma.

hade varit sugen på att skaffa en katt till när denna möjligheten finns att dom kan vara ute också.. Men jag har två som är inneboende ibland.. mina katter sen innan som mor och far tagit över.

Sen är sambon allergisk. Dock inte mot den jag har nu och han har alltid velat haft en katt men varit allergisk mot alla han stött på.. Men känner knappt av min katt :D och då har han honom vid ansiktet hela nätterna och gosar med han massor.. Himla tur för han älskar katter :love:

men chansen är ju att släpa hem en till katt. att han inte kommer tåla den..

men det ska bli kul att bygga =) och fint ska det bli =)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
392
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 033
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama