Rastell, vad vet ni om honom?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carmencita
  • Startdatum Startdatum
C

Carmencita

Är lite nyfiken på denna hingst. Vad vet ni om honom, egna meriter, temperament? Hur har hans avkommor blivit, hoppkapacitet, temperament mm.

Har tittat på ett sto efter honom med fullblod på mödernet, kan det vara något månne? :confused:

Sv: Rastell, vad vet ni om honom?

Hej! Jag har ägt en Rastell avkomma. Fin häst trevliga gångarter, En riktig bitch till häst, ville heslt inte göra nåt.Istadig.Olastbar.=jag har DÅLIGA erfaren heter av honom, skulle aldrig köpa en häst efert honom igen :mad: .Men hon kanske var ett undantag. Fin hingst annars. ;)

Här har du lite info om Rastell:http://www.allbreedpedigree.com/rastell2

Den infon hade jag redan hittat, men tack så mycket ändå! :bow:
Stoet i fråga verkade vara världens snällaste...

Är det några fler där ute som har erfarenhet av Rastell och/eller vet mer om honom??

"Stellan" var en mycket trevlig hingst då jag kände honom när han var hos Jens.
Han var lättsam, rolig och en härlig individ. Kort sagt mycket bra skalle!

Stellan och Jens tävlade ju en del, med placeringar i WC och GP internationellt. Han gav alltid sitt yttersta på tävling och tyckte det hela var mycket kul. En riktig kämpe.

Jag har bara gott att säga om "Stellan".

Vad gäller avkommor så är jag inte så jätteinformerad om det, dock så har jag hört att han förvärver sig väl som morfar.. Dvs stona har blivit bra och så deras avkommor.

En avkomma: Midsummer Girl känner jag väl till. Mycket trevlig häst som har placeringar i 1.40 klasser. Hon har dessuton fullblodsmöderne(Irländsk import e: Delmain xx)

Jag har använt honom till mitt sto och fick en fantastisk fin avkomma ,ett riktigt "A-barn"

Den avkomman hade 8 or rätt igenom och rekomenderades att visas som hingst, vilket jag tyvär inte gjorde pga eknomin inte räckte till en sådan satsning.

Han var oerhört bra mentalt, hade honom som hingst till 4 år. Jag har eget stall, och ingen som hjälper mig här , så jag red in honom själv, utan hjälp, men visst blev han förvånad när jaag kravlade upp på hans rygg. Han var lättlastad, inte rädd och mkt social.
Ja listan kan göras lång, jag skulle absolut använt Rastell igen, om jag hade betäckt om mitt sto.

Har 5 Rastell-avkommor i bekantskapskretsen, tre med 'äldre svensk stam' varav 2 helsyskon samt två med fullblodsmöderne. Helsyskonen har gått åtminstone 1,55 (inkl. SM) resp 1,40, den tredje med svensk stam 1,35 (om jag minns rätt), den ena med fullblodsmöderne 1,40 samt den sista 1,20 på väg uppåt (den är inte så gammal). Idel prestationshästar alltså.

Personligen så tilltalar de avkommor som har fullblodsmöderne mig mest. Lätta spänstiga hästar med mycket bra galopp. Inga exteriöra underverk kanske men mycket trevliga hästar båda två!

:)

Har träffat tre avkommor efter honom med minst sagt bitchigt humör.Vackra hästar allihop, men egensinniga.

Men mödernet har ju oerhörd betydelse.

Han var lättsam, rolig och en härlig individ. Kort sagt mycket bra skalle!

Jag har inte träffat Rastell live.Blev dock mycket förvånad av det du skrev...dels för avkommorna jag träffat(om än dock bara 3 stycken)..så minns jag ändå en snutt som visades på TV när ryttaren gick in i boxen till Rastell och han strök öronen så lååångt bak de bara kan komma.Han såg riktigt muppigt grinig ut.

crazy skrev:
Jag har inte träffat Rastell live.Blev dock mycket förvånad av det du skrev...dels för avkommorna jag träffat(om än dock bara 3 stycken)..så minns jag ändå en snutt som visades på TV när ryttaren gick in i boxen till Rastell och han strök öronen så lååångt bak de bara kan komma.Han såg riktigt muppigt grinig ut.

Det måste ha vart ett undantag, för han var verkligen trevlig när jag hade hand om honom i alla fall. Hade aldrig något som helst problem och det hade inte Jens heller.

Kanske var det på bortaplan det du såg och eventuellt andra hingstar i närheten.?

Det kan ha varit så.Det är inte omöjligt...eller var han kanske störd av att det var främmande människor där och filmade.

Jag glömde dock att säga att det ena stoet som jag träffat...hennes mamma är rena ängeln...men hon blev sån ändå.

Vi har fött upp en Rastellavkomma som går svår hoppning, hon är ädel med mkt bra gångarter (989) och hopp (99) Väldigt ridbar men TUFF! French Hood heter hon.

Mvh Hanna

Jag har ett sto efter honom, världens snällaste att ha och göra med. Hoppar kanonfint med en enorm kapacitet, är väldigt smidig och mjuk. Hon är dock ganska lättstressad och känslig, så det kan bli små explosioner när man rider henne....
men jag skulle gärna ha en rastellhäst till om jag hittade någon :)

Tack för era reflektioner. Ska ta mig en funderare till på detta sto... :)
Kanske ska provrida en gång till och känna efter. Ingen häst som jag blev imponerad av vid första ögonkastet, men jag ändrade lite åsikt efter en stunds ridning. Kanske någon som vinner i längden??

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
791
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 917
Senast: Lea88
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka