Raspa tänder

Centaur

Trådstartare
Någon som raspar tänderna på sina hästar själv? Funderar på att prova själv då hästen är panikslagen båda för veterinärer och (lugnande) sprutor... Tänkte jag kunne försöka själv, då skulle han nog inte vara lika rädd.

Sv: Raspa tänder

måste tänderna raspas då?

man ska bara raspa om man måste dvs om det är någt fel som stör tuggfunktionen eller skadar hästen i munhålan..

Jag skulle nog inte göra det själv, har inte den utbildningen. Men vet du hur man gör så varför inte.

Självklart. Ska ju kolla först och känna om det finns nåt "fel", förhoppningsvis gör det inte det, men han har varit lite konstig i munnen i det sista tycker jag.

okai.. leta upp lite bilder och förklaringar först hur hästmunnen ska se ut.. och ett tips är pannlampa! mycket bra när man ska kolla i hästmunnen.. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka