B

-becca-

Hej
Finns det någon här som skulle kunna förklara hur rasp ser ut?

Minn häst har på insidan på bakbenen veldigt högt uppe små skorvar, fläckvis, först kliades det och sen rann det var ur det och nu gör det lite ont.

Hon har även en liten fläck under magen och vid frambenen i vecken där sadelgjorden går, och ett på halsen högt uppe nästan vid huvudet.

Är detta Raps/mugg? eller tror ni att det är något annat?

Tacksam för svar

Sv: Rasp?

Vad svårt att förklara hur rasp ser ut som!
om man kliar/skrapar på benen (vid de infekterade området) så lossnar håret (mer rötter och allt) och man kan skrapa bort stora områden, Jag tyckte att det känndes som att skrapa bort sårskorpor, små knögliga områden, där håret lossnade.
Däermot kan man bara få rasp på benen!

jag tror inte att det är rasp din häst har, kanske allergisk mot någon typ av insekt? Rådfråga vetrinär eller vänta på fler svar på buke =D

Tack för svaret. Jag tror inte heller att det riktit är rasp. veterinären visste ej heller vad hon har. Hon har även en fläck på utsidan av etta bakbenet.

Och hon har blivit rakad på vissa ställen men pälsen lossnar ej.

Kul att nån annan kan sejja hur rasp är :)

Har det tagits något prov ?

Det kan vara vad som helst, tex regnskållor. Ringorm kan ha samma utseende som regnskållor också. Krustor på vita opigmenterade områden kan vara sekundär solöverkänslighet (fotodermatit). Sitter det enbart på vita hudområden, bör en utredning göras om det är leverpåverkan, växtförgiftning mm.

kAN ABSOLUT VARA RASP. rASP/MUGG SITTER PÅ BENEN OCH NER VID KOTAN,KARLEDEN.
tVÄTTA MED LACTASYD TVÅL OCH TORKA. aNVÄND SEDAN SALISYRVACCELIN OCH SMÖRJ IN MED SÅ SKA DU SE ATT DET FÖRSVINNER SNART!
LYCKA TILL

Nej inga prover. Det ser inte ut som ringorm
Kan Rasp sitta också på baken, halsen och magen ?

Tack för svaret. Jag tror inte heller att det riktit är rasp. veterinären visste ej heller vad hon har. Hon har även en fläck på utsidan av etta bakbenet.

Och hon har blivit rakad på vissa ställen men pälsen lossnar ej.

Kul att nån annan kan sejja hur rasp är :)

Rasp är sår som går upp på benen och det kallas väll Rasp just för att det sitter på benen och inte i karleden.
Så rasp torde kunna vara bakterier ,svamp , samma som mugg .

Men eftersom hon har andra hudutslag så kan man kanske fundera på svamp ? Men vetrinären måste väll ha en egen plan ?
Hon diskuterade inte skabb ?

Mvh Mia

Veterinären visste inte alls vad det kunde vara, sa inget om skabb, har googlat och tycker inte själv att det ser ut som skabb.

Jag skulle mera seja utslag. men hur mycket kan insekter påverka en känslighäst?

Sitter det över hela kroppen är det inte rasp, tror inte heller fotskabb sätter sig någon annan stans än i hovskägget.

Det låter i så fall mer som rengskållor eller liknande (som "penslar" av hår/hud och krusta man kan dra loss från huden). I så fall funkar Hexocil schampo.

Men är du inte säker så få prov taget! Är det ringorm eller annat så krävs såklart mer medicinering än bara hemmakurer.

Senast ändrad av en moderator:

kAN ABSOLUT VARA RASP. rASP/MUGG SITTER PÅ BENEN OCH NER VID KOTAN,KARLEDEN.
tVÄTTA MED LACTASYD TVÅL OCH TORKA. aNVÄND SEDAN SALISYRVACCELIN OCH SMÖRJ IN MED SÅ SKA DU SE ATT DET FÖRSVINNER SNART!
LYCKA TILL

Har aldrig hört att rasp sprider sig mer än benen!? Så detta är troligen inte rasp.

Viciouss svar låter mer troligt...!

Rasp är en följd av att mugg spridit sig. Dvs muggen sprider sig upp på skenbenet. Rasp kan inte sitta någon annanstans. en vanlig komplikation vid rasp är lymfangit.

Låter inte som din häst har rasp.

Rasp kan också komma utan mugg. Min häst har aldrig haft mugg eller annat i karleden (stavning?), däremot har hon i princip kronisk rasp på bägge skenorna fram som återkommer varje vinter. Mer eller mindre, i år mindre.

Sitter det över hela kroppen är det inte rasp, tror inte heller fotskabb sätter sig någon annan stans än i hovskägget.

*Fotskabb på hästar som inte har något speciellt med hovskägg kan skabben sätta sig i man och svans som på typ halvblod ,arab .

Mvh Mia

Jaha, jag tänkte efter vad jag har läst (på den där tinkersidan) och iom att det heter fotskabb :p

Jaha, jag tänkte efter vad jag har läst (på den där tinkersidan) och iom att det heter fotskabb :p

Ja, hualigen denna skabb sägs trivas bra lite varstans, men bäst i hovskägg, så shire, tinker, ic o nordis folk brukar veta när det är dax att behandla. Tyvärr så känner inte alla veterinärer till detta. :(

Jaaa och vad menar du ?? att dom odjuren inte kan sitta någon annan stans ???

Då kan jag tala om det för dig iallafall att dom kan sätter sig på andra ställen på korthåriga hästar och där det finns mer hår :p
Även om det heter FOTSKABB . Dock är det vanligast att det sitter i hovskägget på hästar med mycket hovskägg! Men som sagt var kan sätta sig på andra ställen på andra hästar .

Mia

sebacil och eprinexen är inte laglig att använda på häst.(tyvärr då det fungerar) Det är väldigt få veterinärer som skriver ut det o då måste dom vara hundra på att det är skabb....och det är inte många som vet att fotskab finns.
sen kan skabben sitta på hela kroppen, men symtomen syns stort sett bara på benen.

Senast ändrad av en moderator:

sebacil och eprinexen är inte laglig att använda på häst.(tyvärr då det fungerar) Det är väldigt få veterinärer som skriver ut det o då måste dom vara hundra på att det är skabb....och det är inte många som vet att fotskab finns.
sen kan skabben sitta på hela kroppen, men symtomen syns stort sett bara på benen.

Det du säger stämmer, till viss del iaf, beroende på vart i landet man är o vilken vet så kan det vara som natt och dag. Luriga med detta är ju att det inte alltid syns i ett skrapprov och att det är såpass "okänt" problem för hästar och dess ägare.

Det får skrivas ut till andra djur, såsom nöt, svin mm men inte till hästen.

Vi har startat en grupp vars tanke är att förbättra info och förhoppningsvis påverka tillverkarna och veterinärer. Samarbetet sker mellan IC/ Tinker och Shire.

Liknande trådar

Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 301
Senast: Yrja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Är väldigt osäker på om min häst börjar få ringorm och behöver er experthjälp. Jag har under en tid sett att han har som små...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: svea
·
S
Hästvård Hej! Har en häst med mycket hovskägg, i vintras fick hon mugg/rasp samt fotskabb. Vi avmaska med Noromectin samt vircona hela stallet...
Svar
5
· Visningar
3 067
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka