Rasfunderingar...

T

Tigerlilja

Så småningom ska det bli en till familjemedlem här hemma, bara vi kan luska ut vilken ras vi ska ha.
Jag har haft Beardis och Schäfer (samt Welsh Springer Spaniel och Storpudel hos mina föräldrar) tidigare och sambon är uppvuxen bland stövare.

Krav:
Renrasig.
Familjehund.
Ca 40-50cm hög.
Till utställning, agility och lydnad.
Ingen arbetsnarkoman men arbetsvillig.
Ingen Shelti, Foxterrier eller pudel. :smirk:

Har ni några förslag?
Har funderat på Manchesterterrier och Mellanpincher men inte riktigt fastnat för dessa...

Sv: Rasfunderingar...

En cocker kanske:idea:
Jättetrevliga och gillar människor. Älskar att leka, och det är väl en fördel inom agility?. Arbetsvilliga är dom också:smirk:

Det låter ju som en welsh springer! Är du säker på att ni inte vill ha en sån igen? De är pigga och glada men kräver inte att bli aktiverade varje dag? Till lydnad och agility passar de bra men kanske inte blir några stjärnor?

Om du vill ha en agilitystjärna bör du nog ha en hund som antingen är under 43 cm så du får gå i mediumklass eller en hund som är lite över 50 cm så den slipper hoppa så jäkla högt...

Tollare kan också vara en hunds om jag tycker passar på din beskrivning av vad du vill ha - en kul kompis som gärna tränar med dig och har en stor portion av "will to please" mer än welshen som ska kunna arbeta lite mera självständigt än en retreiver.

Javan

En wheaten är ingen höjdare ur tävlingsynpunkt när det gäller agility - hamnar den över 43 cm så får den hoppa jättehögt i förhållande till sin kroppstorlek samt att den är ganska kvadratisk vilket gör att många wheatens har en URUSEL hoppteknik på höga hinder vilket det är i Largeklass. Jag har nog faktiskt bara sett en wheaten med okej hoppteknik, Findus från Gävle men som jag tror så fick hans förare träna häcken av sig för att få han och hoppa bra.

Många wheatenhanar har dessutom ganska stora problem med sitt terriertemprament och blir hanhundselaka mer eller mindre så det är ingen ras jag är överförtjust i. SKulle jag rekomendera någon att köpa en wheaten skulle jag tipsa om en tik - men risken att de blir över 43 cm är rätt överhängande och agility kan då bli ganska jobbigt för den hunden då.

javan

isländsk fårhund? finsk/svensk lapphund (eller vad de nu heter)? verkar pigga och alerta men inte överdrivet stimulanskrävande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 043
Övr. Hund Moaha...! Såna här trådar är roliga, man vet aldrig vad man får höra. :angel: Iaf, jag sitter nu och klurar inför framtiden då jag...
Svar
19
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka