Rapshalmpellets?

Är hästen känslig för dammet? Eller vad i halmpellets är hästen känslig för? :)

Jag har provat rapshalmpellets och tyckte det var ett trevligt strö. Blev fluffigt och fint när det var uppblött. Men som med alla ströpellets måste det vattnas regelbundet för att vara dammfritt.

Är hästen känslig för dammet? Eller vad i halmpellets är hästen känslig för? :)

Jag har provat rapshalmpellets och tyckte det var ett trevligt strö. Blev fluffigt och fint när det var uppblött. Men som med alla ströpellets måste det vattnas regelbundet för att vara dammfritt.
Efter flytt till nytt stall där man står på halmpellets så har han börjat hosta. Har fått rådet att byta underlaget. Hittade då rapshalmpellets som ska va betydligt mindre dammigt samt att hästen ej äter det. Vill gärna höra från er som provat om det stämmer.

Efter flytt till nytt stall där man står på halmpellets så har han börjat hosta. Har fått rådet att byta underlaget. Hittade då rapshalmpellets som ska va betydligt mindre dammigt samt att hästen ej äter det. Vill gärna höra från er som provat om det stämmer.
Jag upplevde det inte som så stor skillnad i dammighet mellan vanlig halm och rapshalm, snarare tycker jag det är skillnad i dammighet mellan olika producenter av pellets. Men när jag har pellets i boxen vattnar jag boxen några gånger i veckan. Det hjälper otroligt mycket. Min vän som har en astmahäst gör även det och det underlättar för hennes häst.

Har du provat att vattna regelbundet?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
676
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 452
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar