Rapshalmpellets - bädd

Jag har en salig blandning just nu med torv i botten och sedan rapshalmpellets som sedan fått halm på sig för lite pillande av hästarna. Gillar rapshalmpelletsen och brukar dra ut någon påse då och då på halmen när den blir åt det blötare hållet. Bonus att den inte äts av dammsugarna :up:

Jag har en salig blandning just nu med torv i botten och sedan rapshalmpellets som sedan fått halm på sig för lite pillande av hästarna. Gillar rapshalmpelletsen och brukar dra ut någon påse då och då på halmen när den blir åt det blötare hållet. Bonus att den inte äts av dammsugarna :up:
Just den blandningen har jag också funderat på!

Jag har försökt få till en bra bädd i många år men lyckas inte riktigt.
Halm, halm/torv, torv, torvmix.. kissig häst och det blir liksom aldrig bra.

Vill ha bädd för att det går åt mindre strö, lättmockat, och helst av strö som gör sig bra ute i trädgårdslanden.

Men skam den som ger sig, så nu är jag alltså inne på rapshalmpellets 😄

Blir det en stabil och bra bädd?

Det blir superb botten men alldeles för hårt på sikt om du har en häst som inte härjar runt

Så jag lägger bädd med rapshalmpellets men sen när botten satt sig blandar jag rapshalmpellets och spån alt spånpellets i topplagret. Typ 75% rapshalmpellets och 25% annat.

Om jag inte blandar upp blir det som ett hårt golv alt att man får ösa i strö varannan dag för att det ska vara något fluff

Jag ÄLSKAR rapshalmpellets i stort - bästa jag nånsin använt

Jag gör kombinerade bäddar och får den effekt du är ute efter. Jag börjar med att göra en rejäl torvbotten, stabil och tjock. Jag började en ny ganska nyligen: Startar med fem torvbalar, mockar ur bajs och jämnar till dagligen. Fyller på med ytterligare en torvbal vid behov, ungefär en i veckan, tills jag använt ca tio -tolv torvbalar totalt och bädden är packad och minst 8 cm tjock. När bädden är fast börjar jag lägga på ett ytlager. Det kan vara rapshalmspellets eller spån eller spånpellets eller som jag har nu - hampa. Har även haft easyströ och linströ. Målet är att hålla en botten och ett topplager - och att bara behöva peta i topplagret vid varje mockning. Bäddarna får ligga länge, flera år och blir efterhand lite tjockare (fyller på med torv varje höst och ibland även under säsongen). De etablerade boxarna har ca 15 cm bädd. Jag högtryckstvättar med bäddarna kvar - det går jättebra så länge man inte vänder strålen ner i botten... Med det här systemet har vi alltid tjocka, mjuka och varma bäddar där urinet tas upp av torven och neutraliseras, samtidigt som det går åt minimalt med strö (ca en påse pellets eller en halv hampabal var 5-6 dag). De år jag väljer att ta upp och göra om en bädd är det fin, brunnen botten som går att köra direkt ut i rabatterna.

Jag startade upp med en säck kalk på golvet. Sen raps pellets. Ovanpå det lägger jag, kutterspån och ibland torvmix. Skalar då och då av toppen som blir mitt i boxen och fyller på med raps pellets och lägger på kutterspån.

Just den blandningen har jag också funderat på!

Jag har försökt få till en bra bädd i många år men lyckas inte riktigt.
Halm, halm/torv, torv, torvmix.. kissig häst och det blir liksom aldrig bra.

Vill ha bädd för att det går åt mindre strö, lättmockat, och helst av strö som gör sig bra ute i trädgårdslanden.

Men skam den som ger sig, så nu är jag alltså inne på rapshalmpellets 😄

Blir det en stabil och bra bädd?
Jag har bara bädd pga lösdrift och tycker denna blir kanon. Hade jag varit rik och återförsäljaren inte lika dyr/långt bort/omständig så hade jag nog fortsatt med linströ som jag körde flrra sösongen ovanpå torv. Men rapshalmpellets är bra substitut då jag inte vill ha massa spån i.

Jag tycker det är stabilt och bra! Speciellt om man som jag vattnar påsarna före.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
685
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka