Ranch utomlands..

nomigan

Trådstartare
Jag går på ett hästgymnasium, Lillerud utanför Karlstad. Tyvärr finns det inte westernridning här.. men ska försöka tjata på dom haha xD Jag tycker det är superkul med westernridning men är fortfarande mer åt nybörjarhållet. Vill jobba på en ranch, gärna i USA i framtiden. Men vet inte hur jag ska bära mig åt och om jag ens har möjlighet till det när jag bara gått på ett vanligt hästgymnasium med engelsk ridning. Har en ponny nu som jag skolar om till western också, får hjälp av tränare, läser mycket osv. Vill ha alla tips jag kan få, när det gäller skolan och hur jag ska komma vidare sen efter 3an!

Sv: Ranch utomlands..

En bra och säker början är att ansöka om att få åka som utbytespraktikant genom någon organisation. Jag åkte till USA för tio år sedan genom "Agriventure" (organisationen heter IAEA) och även om jag själv jobbade på en plantskola så hade jag flera praktikantkompisar som jobbade på boskapsrancher.

Att åka ett halvår eller år som praktikant tycker jag är ett utmärkt sätt att prova på jobbet och livet i USA eller vart man nu åker. Åker man med någon av de stora organisationerna är det dessutom "säkert", dvs man har kontaktpersoner utanför värdfamiljerna och även om det förutsätts att man är beredd på att slita hårt, så behöver man inte vara orolig för något slavdriveri eller att man inte ska få sin lön utbetald.

Fler bra organisationer som jag känner till är MAST (Minnesota Agricultural Student Trainee), Global (kan hända att de inriktar sig mer på praktikanter från östra Europa), och CAEP (Minns inte vad det står för). Vanligen antar sådana här organisationer personer mellan 18 och 30 år.

Det är ju inte säkert att man får komma till exakt ett sådant ställe som man vill, men de gör sitt bästa på organisationerna för att matcha praktikanter och värdfamiljer. Bara var ärlig med vad du vill och vad du kan. Att inte kunna någonting (vilket jag inte tror gäller i ditt fall) behöver inte vara något problem, det finns familjer som bara tycker det är roligt, eller till och med föredrar att lära upp från grunden. Jag hade en praktikantkompis som jobbade som musiklärare hemma och aldrig suttit i en traktor innan han kom till sin värdfamilj med ett jordbruk på många hundra hektar och enorma maskiner, men det var inga problem :-).

Lycka till!!!

Sv: Ranch utomlands..

Lillerud har åren innan haft "annonser" i skolan från en ranch i kanada dit man kan åka och göra sin längre praktik

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden