Ram runt ridbana

lisajohan

Trådstartare
Planerar att bygga en enkel ridbana som ska användas till fritidsridning när skogen är för mörk. Den ska anläggas på en gammal åker och för att komma undan lite billigare så blir det en duk underst och sedan stenmjöl ovanpå. Jag behöver nu lite tips på ram till stenmjölet. Vill inte använda gamla telestolpar som ska förgifta mitt dricksvatten då ridbanan kommer att ligga angränsande till den egna grävda brunnen.
Kanske kan man använda tomtens egna träd?

Hur har ni andra gjort med ram runt?

mvh Liselott

Sv: Ram runt ridbana

Järnvägsslipers kanska? Om det finns i trä att få tag i som inte är giftiga

Annars finns det ju slipers att köpa på "byggmax" o liknande

Dessa borde väl båda vara både giftigare och sämre än telefonstolpar.

Det mest miljövänliga är helt klart att köpa träbjälkar modell äldre (från tex ett rivningshus eller liknande) och sedan olja in dom och sedan måla dom med tjära då borde de hålla ett tag iallafall.
Både järnvägsslipers och telefonstolp har mycket kemikalier i sig.

Lyxmodellen kunde väl vara bjälkar i ek de håller länge.

om du slår ner stolpar ca 50 cm ner i jorden. Låter 30 cm vara ovanför marken, o sen fäster tjockare plankor (tryckta eller behandlade på annat sätt) på insidan mot själva paddocken så har du skapat dig en lätt ram. Om du använder längre stolp kan du tom fixa riktigt staket! :)

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vi ska anlägga en ridbana i höst. Där ridbanan ska läggas är det prima lerjord men naturligtvis finns det även grässvål och matjord. Har...
Svar
7
· Visningar
2 183
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna