mandalaki

Trådstartare
Passar en fråga vidare som jag själv fått från någon: hur ofta kan man ge ett par räkor?

Jag ger nästan aldrig räkor själv så jag kan inte riktigt svara. I det här fallet används de som aptitretare till våtfoder som katterna inte är så förtjusta i (ja, jag har tipsat om tonfiskvatten;) )

Sv: Räkor

Det är väl bara att börja räkna på saken. En räka inneåller tydligen 5,25 mg magnesium och kattens mat bör totalt sett innehålla 0,08-0,1% magnesium. Problemet med att räkna är väl att man måste ta hänsyn till att även annan mat innehåller magnesium.

Men det är klart man kan ge räkor som godis ibland. Kan inte tänka mig att ens en räka om dagen kan ställa till det.

5 räkor om dagen ska tydligen täcka kattens hela magnesiumbehov. Man kanske kan nöja sig med en räka om dagen då eftersom katten även äter annan mat. ;)

Det viktigaste är nog att man ser räkor som godis och använder sunt förnuft. Några räkor som lördagsgodis, inga problem.

Ok, tack du också!

Den här hussen ger både torrt och blött, han vill helst ha över dem mer åt blött eftersom den ena katten kräks. (Men ju mer rått kött han får, desto bättre funkar magen tycker hussen sig märka;) )

Ingen av katterna gillar dock vått, därför lägger husse på räkor för att få dem att äta. Bästa sättet är naturligtvis att ta bort torrfodret helt, men där är vi inte riktigt än i vår lilla kampanj:angel:

Jag ska föra båda era svar vidare till honom:bow:

Jag vet en dam som ger sin katt en räka om dagen bara för att han kommer hem. En sortsbelöning. Det där med att gå över till bara blötfoder är inte bra. Blöt foder innehåller mestadels vatten och det kan bidra till urinsten. Torrfoder är även bra för tänderna annars så kan de få problem med tandsten.

Atta skrev:
Jag vet en dam som ger sin katt en räka om dagen bara för att han kommer hem. En sortsbelöning. Det där med att gå över till bara blötfoder är inte bra. Blöt foder innehåller mestadels vatten och det kan bidra till urinsten. Torrfoder är även bra för tänderna annars så kan de få problem med tandsten.

*min fetmarkering*

Det där stämmer inte. En av de största faktorerna till att katter får problem med urinvägarna ("grus" eller stenar i urinen) är att de får i sig för lite vätska. Katter som äter torrfoder dricker visserligen vatten, men få av dem lyckas kompensera fodrets vätskebrist helt. Den senaste forskningen pekar på att våtfoder är ett viktigt "vapen" i kampen mot urinvägsproblem. Kattens naturliga föda består av 75% vatten. Verkar det då rimligt att ge dem mat som bara innehåller 7-10% vatten? I synnerhet om man är insatt i deras fysiologi och vet att de inte får samma törstkänslor som tex. människor.

Hur mycket vatten per dag tror du att du skulle vara tvungen att dricka om du bara åt knäckebröd och torkat kött?

Torrfoder har väldigt liten effekt på tänderna så det faktum att katten som bara äter torrfoder får lite mindre tandsten än katten som bara äter våtfoder öveväger inte torrfodrets nackdelar (felaktig sammansättning... majs, ris, betfiber, vete... låter det som kattmat?).

Katten ska äta en köttbaserad kost och kött innehåller mycket vätska! Mat som inte innehåller vidare mycket vegetabilier har även rätt pH från början så urinen får rätt pH utan tillsatser i fodret.

Atta skrev:
. Det där med att gå över till bara blötfoder är inte bra. Blöt foder innehåller mestadels vatten och det kan bidra till urinsten.

Tvärtom, skulle jag säga;). Vattnet i blötfodret motverkar urinsten eftersom katten kissar så mycket mer, urinen blir aldrig lika koncentrerad. Dessutom liknar blötfodrets ca 80 procent vatten mycket mer vätskehalten i kattens naturliga bytesdjur - naturliga bytesdjur som kattens matsmältningssystem är anpassat för. Det är inte anpassat för små hårda kulor med ca 35 procent kolhydrater som katten bara blir fet av.

Han vill gå över till mer blötmat för att det är nyttigare. Den här hussen är min exsambo, han är alltså exhusse till mina katter och han ser hur fantastiskt bra de mådde av att gå över till blötfoder från torrfoder. De gick ner mycket i vikt, blev piggare, fick bättre päls och kräkkatten kräks mycket mindre. (Och ja, de åt kvalitets- och veterinärtorrforder innan;) ).

Anledningen att jag skrev så var bara för att min katt fick urinsten och det var veterinären som förklarade det för mig. Torrfoder som man köper i vanliga mataffären är inte det bästa men köper man på kliniker så är den rätt sammansatt.

Atta skrev:
Anledningen att jag skrev så var bara för att min katt fick urinsten och det var veterinären som förklarade det för mig. Torrfoder som man köper i vanliga mataffären är inte det bästa men köper man på kliniker så är den rätt sammansatt.

De torrfoder man köper i djuraffärer och hos veterinären motverkar tyvärr bara struvitsten, men antas bidra till kalciumoxalatstenar som blir vanligare och vanligare.

Sedan bidrar alla torrfoder till låggradig kronisk uttorkning vilket i sig ger mer koncentrerad urin och det ökar risken för urinvägsproblem i allmänhet samt överbelastar njurarna.

Veterinärer är dock sällan uppdaterade i kattens näringslära. Det de fick lära sig när de gick på utbildningen (ett tag trodde man ju från expertishålla på allvar att torrfoder var det bästa) stämmer inte med vad vi vet idag.

Vet du var man kan läsa om katt foder? Skulle vara lite intressant att veta lite mer.

Jag har en hel länksida här. Sedan kan du göra massa frisökningar på internet (var skeptisk när du läser information som kommer från fodertillverkare).

Du får dock vara beredd att läsa en hel del på engelska.

har du en katt med urinvägsproblem kan detta vara intressant för dig.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka