Sv: Ragdoll eller birma??!
Hallå!
Jag funderar på att skaffa en Ragdoll eller en birma.. Men jag kan inte bestämma mig! Inte heller om jag vill ha en hona eller en hane..
Så nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av antingen birma eller ragdoll, helst båda, som skulle kunna dela med sig av lite erfarenheter och information..
Hur är respektive ras i temperamentet? och skiljer sig pälskválitén något (båda är ju semilånghåriga..)
(en hona är ju lite mindre och lättare, så har varit inne mest på en hona...Men har hört att hanar är keligare/mer tillgivna...så nu står jag i valet och kvalet..)
Jag söker en katt som är:
- Lugn
- Kelig
- Tillgiven - "följer efter en"
- Snäll
- SPINNA mycket (A) :-)
hoppas nån kan hjälpa mig!! skulle vara så tacksam!
Tack på förhand*
Hej!
Jag har haft både Ragdoll och Birma och föder numera upp Birma, så vad jag valde är ju ganska klart
Du kan kika på mina birmor på
www.eikefjords.se
Jag tycker Birman slår Ragdollen med hästlängder, både i utseende, temperament och personlighet. Birmans teckning är unik och det tycker jag är extra roligt. Den är känd som "Katternas Rolls Roys" och det stämmer enligt mig, det sägs även att "det ska glittra om en birma" och det gör det verkligen om de som är riktigt snygga! Tack vare birmans otroliga ögonfärg får dom ett djup i sitt uttryck som jag inte har sett på någon annan ras, man kan nästan drunka i deras ögon
En Ragdoll har ljusare "hårdare" ögon och ett mera tufft uttryck, jag gillar det mer docklika hos en birma. Sen tycker jag även att birman är "lagom social", den vill gärna vara med hela tiden och kommer upp i soffan/sängen och spinner, men kräver inte din uppmärksamhet 24 h/dygn, och det tycker jag är väldigt skönt. Ragdollen (iaf den jag hade) skulle vara på en konstant och eftersom jag vill kunna göra något annat än att klappa katt dom timmarna man är hemma, så blev det lite för intensivt för min del, birman känner mer av när det passar, alla mina 4 är alltid i närheten men det är först när man sätter sig i soffan eller går och lägger sig som dom kräver ens uppmärksamhet, annars nöjer dom sig med att bara få "vara med".
Om en birma eller ragdoll passar bäst in på dina krav har ju också med individen att göra, alla katter är ju inte lika även om dom hör till samma ras.
Birman är enligt mig:
- Lugn Absolut, min erfarenhet är att birman är lugnare än ragdollen
- Kelig Stundtals, det är inte en katt som är klistrad på dig, men är ändå mycket social.
- Tillgiven Se ovan
- "följer efter en" Japp, där du är där är också katten
- Snäll Birma är en mycket tolerant ras, men så även ragdollen.
- SPINNA mycket (A) Det här är ju väldigt individuellt, två av mina birmor spinner så fort man tar i dom, två av dom bara när det är mysdax i sängen
Jag tycker helt klart att du ska välja en hane om du ska ha en bra sällskapskatt, det finns inget mysigare än en kastrerad hankatt
Här är ju också kanske birman ett bättre val för dig då en kastrerad ragdollhane kan väga upp emot 8 kg medans en birmahane sällan kommer över 5-6 kg (birman är en medium ras medans ragdollen är en stor ras).
Lycka till!