Ragdoll eller birma??!

M

Matilda900

Hallå!

Jag funderar på att skaffa en Ragdoll eller en birma.. Men jag kan inte bestämma mig! Inte heller om jag vill ha en hona eller en hane..
Så nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av antingen birma eller ragdoll, helst båda, som skulle kunna dela med sig av lite erfarenheter och information..
Hur är respektive ras i temperamentet? och skiljer sig pälskválitén något (båda är ju semilånghåriga..)

(en hona är ju lite mindre och lättare, så har varit inne mest på en hona...Men har hört att hanar är keligare/mer tillgivna...så nu står jag i valet och kvalet..)

Jag söker en katt som är:
- Lugn
- Kelig
- Tillgiven - "följer efter en"
- Snäll
- SPINNA mycket (A) :-) :love:

hoppas nån kan hjälpa mig!! skulle vara så tacksam!
Tack på förhand*

Sv: Ragdoll eller birma??!

jag är mest förtjust i hankattor överlag. Har också i framtiden tankar på att skaffa en raggdoll o kommer då att välja en hankatt.

Tycker hankattor är lugnare, mer tillgivna, lättare med kastrering och lite större o mer katt att hålla i. Men sen är det ju alltid individuellt från katt till katt också.

men nu handlade inte tråden om det o jag tror både du o TS förstod vad jag menade. Katter är ett ord jag aldrig varken skrivit eller sagt. Bor i finland o mina lärare har heller aldrig lärt mig skriva så.

Jag har en ragdollhona. Stod själv i valet mellan birma och ragdoll, mest för att jag gillade maskningen. Men har nog alltid tyckt att ragdollen har varit "lite finare". Sen vart det en brun bicolour i stället för mitted :love:

Min hona är ganska bestämd av sig. Hon är väldigt tillgiven, när hon väl tycker om någon så gör hon allt för en. Men innan dess så bryr hon sig inte om en ett dugg ;)

Ragdollen sägs vara lite lugnare än birman. Dom tar allt lite coolare.

Min kompis har en ragdoll som jag har passat ngr gånger. En hane, som är mycket lugn och ganska tyst. Han ville iaf inte leka med mig :angel:

Dock är han ENORMT stor. Har aldrig träffat en större katt tror jag :D Med all den fina pälsen + övervikt är han en bjässe. Men det är väl individuellt.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Birma.

Jag stod också och velade mellan h. birma och ragdoll men valet föll till slut på raggisen då jag gillar deras utseende och uttryck mer än birmans. För mig finns det ingen bättre kattras är ragdollen det är the one and only :love:

Min kille stämmer in på alla dom där punkterna dock kan han även vara vild ibland men så är han fortfarande kattunge också :) Han är lugn för det mesta men han gillar att leka och busa med jämna mellanrum, följer efter mig vart jag än går och pratar mycket med en hela tiden (mjauar). Spinner så fort man klappar honom och han älskar att kela men man blir trött i armen efter ett tag :angel: Han är väldigt tuff och framåt av sig och är inte rädd för främmande djur eller människor och han är snabb med att utforska nya omgivningar :)

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_29/25360000-25369999/640x480/25363163.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_29/25300000-25309999/640x480/25304852.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_29/25300000-25309999/640x480/25304851.jpg?0

Gud en sån fin katt du har :D han låter helt perfekt till temperamentet!
visst vill man ha en lugn katt som inte river huset (klöser på möbler å har ner saker osv:P ) Men jag vill nog inte heller ha en katt som sover HELA dagarna...
Är han väldigt krävande? vill han ha uppmärksamhet hela tiden? eller kan han ligga bredvid om man skulle sitta å plugga? har du honom som ensamkatt? (för jag kommer bara ha 1 katt,,men en ragdoll kanske mår dåligt av de?)

Tror ni en birma klarar att vara ensamkatt bättre än en ragdoll?

Tack så mycket! :laugh: Krävande kan jag inte påstå att han är, han ligger ofta i sängen eller i soffan och sover om jag gör något så han är inte hela tiden. Ibland kan han hoppa upp och sätta sig bredvid datorn om jag sitter här och då vill han kela en liten stund :) Ja han är ensamkatt men han har sällskap av min hund, personligen tycker jag att om man är borta mer än ca. 6 timmar så är det bäst med 2 katter så att dom har sällskap av varandra och många uppfödare har det som krav också. Jag är aldrig borta så länge och om jag är det så har han ändå sällskap men så småningom kommer det i alla fall bli en till raggis (beroendeframkallande ;)).

Min ragdoll var ensam dom första månaderna. Tyckte att hon klarade sig jättebra, men jisses vilken skillnad det vart när hon väl fick en kompis. Hon blev mycket mer harmonisk i sig själv. Man märkte verkligen hur mycket bättre hon mådde med en kompis. Så jag tycker nog att om man inte är hemma väldigt, väldigt mycket så ska man ha en kattkompis.

Bilder på min S*Oldtowns Aini :love:
23816684.jpg

23816688.jpg

23816847.jpg

23816841.jpg

okej:) tack för rådet:)
Är hemma ganska mycke så katten ska inte behöva vara ensam längre stunder:-)

sööööööööööööööt katt du har:D

Hallå!

Jag funderar på att skaffa en Ragdoll eller en birma.. Men jag kan inte bestämma mig! Inte heller om jag vill ha en hona eller en hane..
Så nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av antingen birma eller ragdoll, helst båda, som skulle kunna dela med sig av lite erfarenheter och information..
Hur är respektive ras i temperamentet? och skiljer sig pälskválitén något (båda är ju semilånghåriga..)

(en hona är ju lite mindre och lättare, så har varit inne mest på en hona...Men har hört att hanar är keligare/mer tillgivna...så nu står jag i valet och kvalet..)

Jag söker en katt som är:
- Lugn
- Kelig
- Tillgiven - "följer efter en"
- Snäll
- SPINNA mycket (A) :-)

hoppas nån kan hjälpa mig!! skulle vara så tacksam!
Tack på förhand*

Hej!

Jag har haft både Ragdoll och Birma och föder numera upp Birma, så vad jag valde är ju ganska klart ;) Du kan kika på mina birmor på www.eikefjords.se

Jag tycker Birman slår Ragdollen med hästlängder, både i utseende, temperament och personlighet. Birmans teckning är unik och det tycker jag är extra roligt. Den är känd som "Katternas Rolls Roys" och det stämmer enligt mig, det sägs även att "det ska glittra om en birma" och det gör det verkligen om de som är riktigt snygga! Tack vare birmans otroliga ögonfärg får dom ett djup i sitt uttryck som jag inte har sett på någon annan ras, man kan nästan drunka i deras ögon :love: En Ragdoll har ljusare "hårdare" ögon och ett mera tufft uttryck, jag gillar det mer docklika hos en birma. Sen tycker jag även att birman är "lagom social", den vill gärna vara med hela tiden och kommer upp i soffan/sängen och spinner, men kräver inte din uppmärksamhet 24 h/dygn, och det tycker jag är väldigt skönt. Ragdollen (iaf den jag hade) skulle vara på en konstant och eftersom jag vill kunna göra något annat än att klappa katt dom timmarna man är hemma, så blev det lite för intensivt för min del, birman känner mer av när det passar, alla mina 4 är alltid i närheten men det är först när man sätter sig i soffan eller går och lägger sig som dom kräver ens uppmärksamhet, annars nöjer dom sig med att bara få "vara med".

Om en birma eller ragdoll passar bäst in på dina krav har ju också med individen att göra, alla katter är ju inte lika även om dom hör till samma ras.
Birman är enligt mig:

- Lugn Absolut, min erfarenhet är att birman är lugnare än ragdollen
- Kelig Stundtals, det är inte en katt som är klistrad på dig, men är ändå mycket social.
- Tillgiven Se ovan
- "följer efter en" Japp, där du är där är också katten
- Snäll Birma är en mycket tolerant ras, men så även ragdollen.
- SPINNA mycket (A) Det här är ju väldigt individuellt, två av mina birmor spinner så fort man tar i dom, två av dom bara när det är mysdax i sängen

Jag tycker helt klart att du ska välja en hane om du ska ha en bra sällskapskatt, det finns inget mysigare än en kastrerad hankatt :love: Här är ju också kanske birman ett bättre val för dig då en kastrerad ragdollhane kan väga upp emot 8 kg medans en birmahane sällan kommer över 5-6 kg (birman är en medium ras medans ragdollen är en stor ras).

Lycka till!

081012_8.jpg

mars08-1.jpg

tia3.jpg

9oktober_1.jpg

9oktober_2.jpg

Även jag har haft både birma och ragdoll, och själv valde jag ragdollen. Föredrar deras utseende framför birman, som jag tycker är lite för "fluffsöt" för min smak. Om birman är söt som en porslinsdocka så är ragdollen söt som en trasdocka! :p
Däremot så kan jag avundas birmans kontraster i maskfärg, som i princip alltid är bättre än ragdollens...

Men, i slutändan är det ändå temperamentet som avgör, och för min del så var ragdollen ett strå vassare på den fronten.
Min birma (och andra birmor jag träffat) har varit mer självständiga till naturen än den genomsnittliga ragdollen. De har å ena sidan hållt sig mer på sin kant, jag upplever att de har en högre integritet än ragdollen, men samtidigt så är en birma som är kelsjuk otroligt påträngande på ett sätt som jag inte har upplevt hos ragdoll.
Ragdollen är ofta mer markbunden än birman, mina ragdolls hoppar tex aldrig upp på tex diskbänk eller andra höga ytor. Min birma hoppade gärna upp på högsta bokhyllan där hon kikade ner på oss. Det skulle mina raggisar aldrig ens fantisera om!

Vad gäller pälskvalitet så skiljer det sig. Ragdollens päls är silkigt kall, medan birmans är mer mjuk och fluffig, och känns mer varm då man tar i den.

Jag är partisk... Favoriten är birma då jag har en själv, den som är min avatar. Tycker birman är finare. Min kisse är väldigt social, tycker inte om att vara ensam, spinner högt (snarkar också...), är väldigt snäll att ha att göra med vid hantering som kloklippning, badning, kamning även om hon även visare lite humör ibland när något inte passar henne.

Jag är partisk... Favoriten är birma då jag har en själv, den som är min avatar. Tycker birman är finare. Min kisse är väldigt social, tycker inte om att vara ensam, spinner högt (snarkar också...), är väldigt snäll att ha att göra med vid hantering som kloklippning, badning, kamning även om hon även visare lite humör ibland när något inte passar henne.

verkar ju jättebra personlighet på katten :D tror jag oxå tycker birman är finare :) är mest inne på de nu!

Min ragdoll är.

Lugn. Ibland. Men så är bara liten kissunge ännu.

Kelig. Ja massor.

Tillgiven. Ja. Där jag är. Där vill hon vara.

Snäll. Ja.

Spinna mycket. Räcker nästan med att titta på henne så spinner hon.

Gabbie3004.jpg
[/IMG]

Gabbie4042.jpg
[/IMG]

Liknande trådar

Övr. Katt Ja nu blev ju rubriken inte helt 100 men hursomhelst! Vi skaffade en kattkompis till vår heliga birma (hankatt) i oktober förra året...
Svar
10
· Visningar
2 216
Senast: Aliche
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 773
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama