Räkna ut mineralfoder kg=g

B

Balderum

Nu undrar jag om jag räknat rätt på mineralfodret, och betforn.

Hästarna får 100 g Miner vit. Det innehåller per kg följande:
Ca 55 g, P 65 g, Mg60 g, selen 15 mg

Hur räknar jag ihop det så innehållet stämmer med 100 g?

Hästarna får enbart 2 dl betfor, som jag räknade skall det bli 0,2 i foderstatstabellen?

Blev helt snurrig när jag satt o räknade :crazy: . Fått nytt hösilage som nu äntligen ser ut bli bra i kvalitén.

Hoppas vi har duktiga räknare här :D
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Mynta2 skrev:
Hur kan det bli 0,2...betfor väger ju ca 30 g/dl.


Ingen som kan detta?

Nu räknade jag betforn, den står ju i kg på foderstatsprogrammet, så alltså måste jag få fram 2 dl, delade det på kg. Vilket blir 0,2 kg. Någon som hänger med eller är jag ute på hal is?? Tycker det stämmer.

Om mineralerna nu är Ca 55 g per kg, borde det då bli 5,5 g på 100 g?

herregud :cool: har räknat på detta förut, för måååånga år sedan o så gjort uppehåll länge (inackordering utan analys) o nu kan jag inte komma ihåg hur jag gjorde egentligen!!
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Men volym och vikt är två vitt skilda saker! Först får du isåfall väga 1 l betor och sedan dela de med 10!

Om de är 55 gr på 1 kg så är de ju 5,5 gr per hg......
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Jag hade börjat med att göra om 100 g miner vit till kg = 0,1 kg miner vit. Sen multiplicera det med 55 g Ca, 65 g P osv. Då får du ju ut hur mycket av varje mineral som det går på 100 g.

När det gäller det här med betforn så hade jag kollat hur mycket 2 dl väger. Man räknar ju foderstater i kg och jag har alltid haft svårt att förstå varför många vill ha det i dl och liter i stället. Du kan ju ändå måtta upp det i dl men se till att ta reda på vad 1 dl väger är det såååå mycket lättare att räkna på det.

Lycka till! :)
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

1 Liter betfor väger ca 300 g...alltså 0,3 kg...dela 300 med 10 = 30 gram per dl. 2 dl = 60 gram betfor. Först alltid VÄGA, sedan dela. Annars är det hemskt tung betfor du har...100 g per dl ;-)...
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Nog tycker jag man ska kunna dela kg till g utan att mäta upp. Plötsligt blev det väldigt besvärligt. :angel:

Räknade som när man delar i matte.
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Jobbar på en skola, så nu tog jag till o frågade en mattelärare.

Att räkna på volym o vikt ger exakt samma resultat.

Det blir 5,5, 6,5 osv... Det ska fungera i foderstatsprogrammet.

Säg gärna emot om ni har andra argument för uträkningen ;-)

Det du säger Mynta2 låter ju väldigt logiskt, då skulle alltså 2 dl betfor bli 0,06 kg om jag överhuvudtaget begripit det? :-o
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Men hur vet du att just 1 liter betfor är 1 kg ?? Om nu 1 dl väger 30 gram så borde väl 10 dl bli 300 g. För att det ska bli 1 kg måste det ju bli ca 33,4 dl. Du räknar ju bara hur många dl det går på 1 liter...men det säger ju ingenting om vikten av det du häller upp.

Lusernpellets som ett exempel väger ca 60 gram per dl...där blir 1 liter 0,6 kg (600 g).
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Jag blir mörkrädd. :eek:
Hoppas du inte är äldre än 15 år, max.
Har inte ungarna matte i skolan längre?
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Balderum skrev:
Ingen som kan detta?

Nu räknade jag betforn, den står ju i kg på foderstatsprogrammet, så alltså måste jag få fram 2 dl, delade det på kg. Vilket blir 0,2 kg. Någon som hänger med eller är jag ute på hal is?? Tycker det stämmer.

!!

Om du tar 2dl bomull och delar det på 10 blir det 0,2kg då?
Om du tar 2dl bly och delar det på 10 blir det 0,2 kg då?

Nej! Du måste veta hur mycket en liter bomull väger eller hur mycker en liter bly väger för att veta hur många dl det går på ett kg. Det hoppas jag du förstår.....
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Sorry, mycket äldre än du tror!

Och vad är det för fel att fråga om jag inte vet??

Om du nu vet bättre - tala då om vad du vet istället för att kritisera. Du är då inte till någon hjälp med ditt utlägg. Hade jag varit geni på matte hade jag ju sluppit fråga här o vara pinsam.

Tack du, gott om glädjedödare som du finns det så det räcker o blir över, vill du må dåligt så gör det själv utan att blanda in mej.
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Ursäkta om du tog illa upp, men jag hade en konstig tro på att alla människor i sverige över 10 år kunde dela alla siffror i 10, 100 osv. ;)
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Jag förstår att Balderum tog illa vid sig. Det hade jag också gjort eftersom jag också lätt kan få totalt hjärnsläpp när det gäller att räkna. Och då kan det gälla de enklaste uträkningar :( . Men det är ju därför man frågar folk som har lättare för det, så att man kan komma på rätt väg. Man frågar ju inte för att bli utpekad som en liten fjortis som inte lärde sig ett svatt i skolan. :smirk:
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Nu har jag kollat med ett mattegeni här och han säger att jag räknar helt rätt ang kg=g på mineralerna.

Huruvida det är med betforn så mäter jag upp den o delar den enligt anvisningar här uppe.
 
Sv: Räkna ut mineralfoder kg=g

Ja, som jag förstår det så har du, precis som mattegeniet säger, räknat rätt på mineralerna. Och vad gäller betforn så tycker jag också att du ska ta och väga upp det och sedan dela. Blir säkert hur bra som helst. Man ska bara komma in i hur man ska tänka sen flyter det oftast på av sig själv :smirk: .
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag har fastnat och fått hjärnsläpp! Ett foder innehåller enligt innehållsförteckning 0,8 g taurin/kg foder. Fukt 80 %. Är då...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: Dimmoln
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp