Räcer det med färdigt ponnyfoder och hö?

J

Jacki

Försäljarna försäkrar att det räcker med det färdiga ponny fodret och hö för att fylla vår c- ponnys näringsbehov. (Ska läsa in mig på det här men vill gärna höra era åsikter också)Förut använde vi Krafts, nu Hippo. Ponnyn går definitivt inte i någon hårdträning men rids 4-5 ggr i veckan. Behöver han något mer tror ni? Kan/ska jag ge något tillägg de dagar då han rids extra länge?
Vi hyr ponnyn och uthyrarens anvisningar är att ge 2 (till 3, men nu får han 2))kg färdigfoder och 7 kg hö(men han får lite mer hö än så i regel).
Tips och råd tack

Nybliven ponnyförälder
 
Sv: Räcer det med färdigt ponnyfoder och hö?

Vad har ni för värden på höet? Vad väger ponnyn?

Ger ni Krafft Ponny bör ni ha ett ganska bra hö, annars riskerar ponnyn proteinbrist.

Jag tycker det är knepigt när de döper sina fodersorter efter en typ av häst, det kan bli så fruktansvärt fel omn mna inte är insatt...

Alla hästar som äter ett proteinfattigt hö KAN ju faktiskt äta Krafft Breed, och har man ett högt proteinvärde i höet behöver det inte vara fel att ge ett halvblod det foder som kallas Krafft Ponny.

Det är bättre att läsa vad fodret innehåller, istället för namnet på säcken! :)
 
Sv: Räcer det med färdigt ponnyfoder och hö?

Jag har förstått att detta med foder är mer komplicerat än den meny ponnyn får nu. Tänkte mest att få något tips så länge tills vi (som delar stall) skickat in hö på analys. Har nu på morgonen mailat ett företag som gör analyser för att fråga efter priser och hur lång tid det tar.
Vart kan jag få de bästa råden om en komlplett och individuell foderstat tror du?(alltså, när vi fått analysen)
 
Sv: Räcer det med färdigt ponnyfoder och hö?

Tills analysen kommer skulle jag fortsätta fodra som hittills, om ponnyn verkar fungera och må bra av det!

Det går inte att ge råd över internet om man inte ser hästen, det kan bli så fruktansvärt fel. Därför är det bäst att du själv, som ser hästen dagligen, bedömmer hur den mår och fodrar därefter.

När du sen har en analys är det bara att skriva här och fråga, så får du hjälp. :)
 
Sv: Räcer det med färdigt ponnyfoder och hö?

OK! Ja, han ser ju fräsch ut(blir mycket beundrad av hästvana vänner) och är pigg. Jag hör gärna av mig om råd när jag vet mer.
En sak som är bra med detta forum, förutom att få hjälp förstås, är att jag kan ställa dumma frågor som avslöjar min okunskap. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 449
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 822
Senast: Highcat
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Kallebus
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp