Rädsla hos hund

leanita

Trådstartare
Har en 11-årig Kerry Blue Terrier som är kastrerad. Han har alltid varit rädd för fyrverkerier och raketer. Kring jul- och nyår har han det jobbigt.
Nu är det så att han den senaste veckan varit jätterädd när vi går ut på eftermiddagen. Det kan börja redan hemma, när vi ska bege oss ut, eller efter någon minut ute. Han skakar, flåsar häftigt och står stilla eller drar hemåt. Jag tolkar det som rädsla för det är så han beter sig kring jul- och nyår. Nu händer detta BARA på eftermiddagen, övriga rundor är han normal. Jag fattar inte vad det här handlar om - vill inte att han mår dåligt!
Finns det någon med liknande erfarenheter? Kan hundar bli senila?

Har en 11-årig Kerry Blue Terrier som är kastrerad. Han har alltid varit rädd för fyrverkerier och raketer. Kring jul- och nyår har han det jobbigt.
Nu är det så att han den senaste veckan varit jätterädd när vi går ut på eftermiddagen. Det kan börja redan hemma, när vi ska bege oss ut, eller efter någon minut ute. Han skakar, flåsar häftigt och står stilla eller drar hemåt. Jag tolkar det som rädsla för det är så han beter sig kring jul- och nyår. Nu händer detta BARA på eftermiddagen, övriga rundor är han normal. Jag fattar inte vad det här handlar om - vill inte att han mår dåligt!
Har du provat att ge ett spannmålsfritt foder?
Det är mirakelmedlet har jag hört.

Ja hundar kan få demens. Det är ju märkligt att beteendet endast kommer på eftermiddagen men jag skulle boka tid hos veterinären för undersökning.

Är det så att det är mörkare när ni går på eftermiddagen när han blir rädd? Tänker om det kan vara ngt med synen.

Men jag skulle boka veterinärentid.

Jag misstänker att han kan ha hört skott när ni varit ute i mörkret och nu kopplar ihop ”promenad i mörkret” med ”läskigt ljud”. Min första hund var väldigt skotträdd och betedde sig exakt likadant som din så fort det blev mörkt veckorna kring nyår. En smäll och mörkerpromenader var jätteläskigt ett tag framöver.

Hundar kan bli dementa men det yttrar sig ofta som att stirra in i väggar, förvirring, svårigheter att komma till ro, vankande. Inte så där akuta rädsla reaktioner som din hund uppvisar.

Jag misstänker att han kan ha hört skott när ni varit ute i mörkret och nu kopplar ihop ”promenad i mörkret” med ”läskigt ljud”. Min första hund var väldigt skotträdd och betedde sig exakt likadant som din så fort det blev mörkt veckorna kring nyår. En smäll och mörkerpromenader var jätteläskigt ett tag framöver.
Jag tänker likadant. Hade det varit min hund hade jag nog ändå bokat tid hos veterinären för att kolla synen och kolla öronen så att inget var fel där och gjorde saker och ting värre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka