rädd om ansiktet

Martina_m

Trådstartare
Finns en häst på ridskolan som inte varit där speciellt länge. Han tycker det är lite obehagligt att bli borstad i ansiktet (även klappad och kliad). Han tar upp/bort huvudet.

Har ni några tips på hur man kan göra?
han behöver ju bli ren!;)

Sv: rädd om ansiktet

Var lugn och stå brevid hästen, börja klappa/klia lite nere på halsen och gå saaakta uppåt samtidigt som du pratar lugnande och snällt med den, och så fort hästen rycker bort huvudet börjar du om nere ifrån halsen igen. De flesta brukar efter en tid acceptera att man kommer högre och högre uppåt och sen får klappa och klia i ansiktet på hästen. Men var beredd på att det kan ta tid om den är riktigt huvudskygg, och tappa aldrig tålamodet!

Se till att vara på klubben i tid så att du har mer tid än den där kvarten innan lektionen börjar ;) Jag tycker att ridskolor i allmänhet kan bli bättre på att ha mer marginaler mellan lektionerna. Alla ryttare är stressade över att bli klara i tid och hästarna blir stressade.

Men om hästarna är skitiga antar jag att det är den första lektionen efter att de kommit in från hagen? Kan inte ni i gruppen komma överens om att ses tidigare, kolla vilka hästar som ska gå och hjälpas åt att borsta av dem? Så gjorde vi på lördagmorgnarna. Vi kom 45 min tidigare och borstade av de lerigaste tillsammans, sen var det inte så stressigt att göra i ordning "sin" häst sen.

Då har du ju också tid att borsta de som är huvudskygga. Under hela rykten, borsta med långa, mjuka tag över hela kroppen, få hästen att slappna av. När det är dags för huvudet, jaga absolut inte fram något! Börja pilla i manen på hästen och jobba dig successivt uppåt. Avsluta med att smeka hästen på halsen långsamt och klia den mellan öronen. Såvida den inte är väldigt huvudskygg (vilket jag inte tycker ridskolehästar att vara) kan du få den att slappna av på relativt kort tid. Börja sen försiktigt pilla den på ganaschen och borsta.
Lugna rörelser, mycket tålamod! Om den kastar upp huvudet, börja på halsen igen, lika lugnt som förut. Låtsats som att du inte ens märkte att h*n markerade. Fortsätt precis som vanligt.

Tack för svaren! Ska prova det där.

Grejjen är att han är över 175 så det gäller att han sänker huvudet oxå när han väl tillåter att bli kliad/borstad ;)

Jag rider tyvärr inte lektion. Men när jag är hemma o hälsar på brukar jag passa på att hälsa på i stallet oxå (det har trots allt varit mitt andra hem, till jag flyttade o sålde min häst i somras). Sist jag var hemma var hästen halt och jag hade gott om tid att borsta, så han var nog inte stressad iaf. Men svårt att få honom att ta ner huvudet.

Men som sagt, tack för tipsen och jag ska prova med det nästa gång. Ska leta upp min mjuka borste oxå.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur