Sv: rädd om ansiktet
Se till att vara på klubben i tid så att du har mer tid än den där kvarten innan lektionen börjar
Jag tycker att ridskolor i allmänhet kan bli bättre på att ha mer marginaler mellan lektionerna. Alla ryttare är stressade över att bli klara i tid och hästarna blir stressade.
Men om hästarna är skitiga antar jag att det är den första lektionen efter att de kommit in från hagen? Kan inte ni i gruppen komma överens om att ses tidigare, kolla vilka hästar som ska gå och hjälpas åt att borsta av dem? Så gjorde vi på lördagmorgnarna. Vi kom 45 min tidigare och borstade av de lerigaste tillsammans, sen var det inte så stressigt att göra i ordning "sin" häst sen.
Då har du ju också tid att borsta de som är huvudskygga. Under hela rykten, borsta med långa, mjuka tag över hela kroppen, få hästen att slappna av. När det är dags för huvudet, jaga absolut inte fram något! Börja pilla i manen på hästen och jobba dig successivt uppåt. Avsluta med att smeka hästen på halsen långsamt och klia den mellan öronen. Såvida den inte är väldigt huvudskygg (vilket jag inte tycker ridskolehästar att vara) kan du få den att slappna av på relativt kort tid. Börja sen försiktigt pilla den på ganaschen och borsta.
Lugna rörelser, mycket tålamod! Om den kastar upp huvudet, börja på halsen igen, lika lugnt som förut. Låtsats som att du inte ens märkte att h*n markerade. Fortsätt precis som vanligt.