rädd för marken

R

rafnir

MIN 7 årige vallack är rädd för marken han går på.Så det är jätte svårt att få honnom i någon ren gångart eftersom han flyger hit och dit hela tiden,och det ända jag hinner för att inte hamna bravid honnom,är att klamra mig fast.I blad får han"frys" anfall och står som fusen,(benen kan skaka lite) då reagerar han inte på vad jag än jör,skänkel spö osv..så till slut moste jag hoppa av och lirka honnom över (vad det nu är)Jag har blivit jätte stel och har fått ont i höfterna.
vad kann hans rädsla ber på? kan det vara att han har gått igenom en pöl/sjö eller fasnat i jup lera eller nott i den stilen??
hur kan jag träna bort det på bästa sätt?? behöver hjälp!!:confused:

Sv: rädd för marken

Jag har en 9 årigt varmblodsto med exakt samma problem när jag ska rida henne. Hon är rädd för ALLT! marken, dikena, stenar i skogen, you name it... men hon är rätt så fin när man rider tillsammans med andra hästar eller kör henne.
Jag har också fått problem med ont i höftena efter att jag ridit henne när hon tvärstannar, skyggar och bråkar.
Tyvärr har jag nu gett upp i väntan på ett mirakel.

Snälla är det ingen som har bot för detta !!? Jag är rådlös :confused: :cry:

Det låter som att era hästar är ganska otrygga både i sig själva och med er som ryttare. En häst som reagerar så som ni beskriver måste ha en trygg ledare för att bli av med sin rädsla. Jobba på att ha ett bra ledarskap från marken och försök sedan överföra det även till ridningen. Kanske gå en kurs i ämnet eller läsa böcker i ämnet??? Förmodligen blir ni minst lika spända och rädda som hästen vilket bara bygger upp hästens skräck. Såna hästar måste ridas av en mkt lugn och avslappnad person som följsamt följer med i ev kast utan att göra någon affär av det. Träna gärna samma väg tills den fungerar, beröm alla framsteg men "nonchalera" felen. Vidga sedan vyerna efterhand... Ha gärna en trygg häst med som går före i början. En islänning som fryser fast är en fullt normalt reagerande häst. Den är fundersam på omgivningen och måste väntas ut och med ledarskap göras trygg med sin omgivning. Här hjälper inte sparkar och slag, bara drivning och ledarskap. Det är min erfarenhet, hoppas det kan vara till någon hjälp... / Ninni

Jobba med honom från marken istället ett tag...som någon annan skrev är han säkerligen osäker. Jobba med tömkörning och annat så att du hamnar lite närmare honom. Det är alltid lättare att ta itu med problem från marken

Mår hästen helt bra då?

Vet hästar med magkattar och eller för lite magnesium som blir precis sådär rädda och nervösa av sig.

Åtgärdar man det så försvinner också problemet.

Jo jag jobbar på marken minst 3 gånger i veckan. På marken är han hur trygg och villig som helst!! vi har en jätte bra relation,han går löst äfter mig i skritt trav och galopp.om jag säger att han ska stanna gör han det. jag kan t.o.m gå min väg och sedan ropa så kommer han springandes.Från marken funkar allt utmärkt!! jag brukar gå NH kurser på sommaren..... så där ligger nog inte problemet.....:crazy:

Zindy16 skrev:
hur märker man det då?
Blodprov?

Man kan ta blodprov för att kolla Mg. Magkattar konstateras med gastroskopi om man inte på egen hand behandlar hästen genom att ge mängder av grovfoder, magtarmstabileserande medel, minska ner på kraft och se över hur hästen lever.

Mg kan man ge extra i foderstaten, blir hästen lugnare så vet man också att den har brist på magenesium, blir det ingen skillnad så är det ingen fara att ha provat, då kan man i allafall utesluta den orsaken.

Det kan ju även bero på att hästen är konstant hungrig, går på för lite foder eller har ont någonstans.

När jag träffar en sådan här häst så är det foderstaten och magen jag kollar över i första hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka